فهم قران از نگاه امام خمینی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فهم قرآن از نگاه امام خمینی. در این مقاله به بررسی فهم قرآن از دیدگاه امام خمینی (رحمة الله علیه) خواهیم پرداخت.
آیا قرآن برای همگان قابل فهم است یا فهم آن به امامان (علیهم السّلام) اختصاص دارد؟ در صورت نخست آیا برای آن حد و مرزی وجود دارد؟ یا حد و مرزی وجود ندارد و همگان می توانند به فهم نهایی و جامع و کامل آن دست یابند؟ زمینه ها و بسترهای مناسب فهم و استفاده از قرآن کریم و موانع آن و شیوه مطلوب در تفسیر کدام است؟اینها پرسش هایی است که پاسخ آن در این مقاله از دیدگاه امام خمینی (رحمة الله علیه) بررسی می شود؛ ولی پیش از ورود به بحث یادآور می شویم که مقصود از فهم قرآن کریم، تنها درک معنای ظاهری آن نیست؛ بلکه مراد معنای عام و فراگیر آن است که علاوه بردرک معنای ظاهری، هرگونه برداشت و استفاده صحیح از قرآن را شامل می شود.
شرایط فهم و بهره گیری از قرآن
مطلوب در خواندن قرآن، فهمیدن، عمل نمودن، رشد و تکامل یافتن است و به تعبیر امام راحل (رحمة الله علیه) مطلوب در تلاوت قرآن شریف آن است که در قلب انسان تاثیر کند و باطن انسان صورت کلام الهی گردد و از مرتبه ملکه به مرتبه تحقق رسد. این مطلوب بدون رعایت آداب و شرایط ظاهری و باطنی تلاوت قرآن حاصل نمی گردد؛ از این رو بزرگان علم و معرفت از جمله امام خمینی (رحمة الله علیه) با الهام از آیات قرآن کریم و بیانات پیشوایان دین، برای بهره مندی هر چه بهتر و بیشتر از این مائده آسمانی نکاتی را به طالبان فهم قرآن و جویندگان معارف قرآنی یادآور شده اند که عمده ترین آنها به اختصار چنین است:
← پناهنده شدن به خدا
از دیدگاه امام خمینی و دیگر بزرگان صاحب بصیرت برای فهم و استفاده از قرآن کریم موانعی وجود دارد که طالب فهم قرآن و جویندگان معارف قرآنی باید این موانع را از میان بردارند. امام از این موانع به حجاب های بین مستفید و قرآن تعبیر می کند. اینک به برخی از آن موانع و حجاب ها اشاره می شود.
← غرور علمی
...

پیشنهاد کاربران

بپرس