فلسفه حجاب زنان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] زن و مرد از جهاتی (مانند خلقت از یک ذات و گوهر و بهره مندی از حقوق اجتماعی همانند تحصیل علم، آزادی قلم و بیان و... ) مساوی هستند؛ ولی از لحاظ فیزیکی و روحی تفاوت های فراوانی با هم دارند، که همین اختلافات باعث می شود تا احکامی همچون حفظ و رعایت حجاب در جامعه، قانونی مخصوص به خود را داشته باشند. زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است، قهراً به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به مرد؛ البته این گونه هم نیست که پوشش مخصوص خانم باشد و بر مردان اصلاً حجابی لازم نباشد.
برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروی است:
← نکته اول
نکته پایانی این که پوشش بیش تر زن، سبب می گردد تا ارزش زن در برابر مرد بالا رود. حریم نگه داشتن زن میان خود و مرد، یکی از وسایل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است. اسلام زن را تشویق کرده است که از این وسیله استفاده کند. اگر اسلام تأکید کرده است که زن متین تر و باوقارتر و عفیف تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مردان نگذارد، برای آن است که بر احترام زن افزوده شود و همچون کالای بی ارزشی تلقی نگردد که به راحتی در اختیار همگان است. به عبارت دیگر، پوشیده بودن زن، در همان حدودی که اسلام تعیین کرده، موجب کرامت و احترام بیش تر اوست؛ زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون می دارد، پس حجاب محدودیت نیست؛ بلکه مصونیت است؛ هم مصونیت زن را در پی دارد و هم مصونیت جامعه را در آلوده شدن به گناه.
منابعی برای مطالعه بیش تر
۱. آیت الله محسنی گرگانی، احمد، در ناب در صدف حجاب، انتشارات علوم اسلامی.۲. محمدی اشتهاردی، محمد، حجاب بیانگر شخصیت، چاپ اول، نشر معاونت مبارزه با مفاسد اجتماعی ناجا.۳. رزاقی، احمد، عوامل فساد و بدحجابی و شیوه های مقابله با آن، چاپ چهارم، نشر سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۱ش.۴. شجاعی، محمد، در و صدف، چاپ سوم، نشر ــ ، ۱۳۷۸ش.۵. مطهری، مرتضی، مسئله حجاب، نشر صدرا.۶. قرائتی، محسن، پوشش زن در اسلام، چاپ نهم، نشر ناصر، ۱۳۷۰ش.۷. جوادی آملی، عبدالله، زن در آیینه جلال و جمال، چاپ دوم، نشر فرهنگی رجاء، ۱۳۷۱ش.۸. فتاحی زاده، فتحیه، حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، چاپ دوم، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۶ش.

پیشنهاد کاربران

بپرس