فلسطین

/felestin/

معنی انگلیسی:
palestine

لغت نامه دهخدا

فلسطین. [ ف ِ ل َ / ل ِ ] ( اِخ ) از اجناد شام است ، و نسبت بدان فلسطی و فلسطینی است. ( اقرب الموارد ). ناحیتی است به شام با کشت وبرز و میوه ها و خواسته ها و مردم بسیار. و رمله قصبه فلسطین است و شهر غزه و بیت اللحم وشهر مسجد ابراهیم و شهرک نابلس و ارنجا [ظ: اریحا] و شهر بیت المقدس از فلسطین باشد. ( از حدود العالم ). صفحه ای است که همیشه مسکون بوده ، مردمان مختلف از نژادهای گوناگون از کنعانیان گرفته تا اقوام معاصر ما در اینجا بنوبت سکنی گزیده اند و بسا که روی تپه ای چندین شهر یکی بعد از دیگری بنا شده و اکنون در یک جا آثار تمدنهای مختلف از زیر خاک بیرون می آید. هر شهر که خراب می شده بر ارتفاع تپه ای می افزوده و شهر جدید را بر شهر خراب شده میساختند. گویند که عده چنین طبقات گاهی از ده و بیست تجاوز میکند، بنابراین عالم آثار عتیقه باید بسیار رنج برد تا آثار و علایم هر دوره یا عهدی را از دوره و عهد دیگر تمیز دهد و آن را به جا و طبقه خود نسبت دهد. ( ایران باستان پیرنیا ص 58 ). محل هایی که در تورات ذکر میشود غالباً در فلسطین یا در شام است. ( ایران باستان پیرنیا ص 57 ). ناحیتی است از شام ، و بیت المقدس قصبه این ناحیه است. شهرهای مشهورش عبارتند از: عسقلان ، رمله ، غزه ، ارسوف ، قیساریه ، نابلس ، اریحا، عمان ، مافا و بیت جبرین که اول اجناد شام است. ابتدایش از ناحیه غرب رفح و انتهایش لجون از ناحیه غَور است. ( معجم البلدان ) :
آماج تو از بُست بود تا که به پنجاب
پرتاب تو از بلخ بود تا به فلسطین.
فرخی.
رجوع به فلسطون شود.

فلسطین. [ ف ِ ل َ / ل ِ ] ( اِخ ) قریه ای است در عراق. ( معجم البلدان ) ( منتهی الارب ).

فرهنگ فارسی

۱ - در ازمنه قدیم ناحیه ای در آسیای غربی در ساحل بحرالروم ( مدیترانه ) که از مشرق رود داردن به بشان و جلعاد ممتد میشود ۲ - در ازمنه جدید کشوری واقع بین رود اردنو بحرالروم ( مدیترانه ) که بین جمهوری لبنان سوریه و بحرالمیت قرار دارد و آن مقر سلطنت بنی اسرائیل و یهودیه بود . فلسطین از ۱۸۲۳ تا ۱۹۴۸ م . تحت تسلط بریتانیا قرار داشت و از ۱۹۴۸ بدو بخش تقسیم شد : الف - جمهوری اسرائیل .ب - سرزمین عرب نشین ( ناحیه غزه تحت حکومت مصر قرار گرفت ) و بخش غربی رود اردن جزو پادشاهی اردن ( سابقا ماورائ اردن شده ( ۱۹۵٠ م . ) جمعیت فلسطین مرکب است از ۱۷۴٠٠٠ کلیمی و ۷۶٠٠٠٠ مسلمان و بقیه مسیحی و دروز هستند . این ناحیه قرنها عرصه مبارزه میان یهودیان و مسلمانان بوده است . ناحیه ساحلی فلسطین که آباد ترین بخش آنست بدست یهود افتاده و پس از جنگ دوم جهانی کشوری جمهوری بنام [ اسرائیل ] در آن تشکیل گردید. شهر معتبر فلسطین اورشلیم یا بیت المقدس است که قبلا قسمتی از آن در دست مسلمانان بود ولی در حال حاضر تمام آن در تصرف کشور اسرائیل است . مرکبات غلات و پوست از فلسطین صادر میشود .یا فلسطین اول دوم سوم . فلسطین در ایام بیزانطین از قرن چهارم تا فتح عرب بسه بخش زیر تقسیم گردیده است : فلسطین اول شامل قیصریه ایلیا غزه . فلسطین دوم : شامل بیسان غدره طبریه . فلسطین سوم شامل بلاد جنوب که پایتخت آن صلع ( بترا ) بوده است .
از اجناد شام است و نسبت بدان فلسطی و فلسطینی است . ناحیتی است به شام با کشت و بزر و میوه ها و خواسته ها و مردم بسیار .

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فلسطین مهد ادیان توحیدی بزرگ تاریخ و محل تلاقی تمدن هاست. سرزمین پربرکت و زیبایی که از لحاظ سوق الجیشی، سیاحتی و دینی یکی از مهم ترین نقاط دنیا است. فلسطین در منتهی الیه غرب قاره آسیا و در شرق مدیترانه واقع شده است. فلسطین علاوه بر جایگاه دینی که مهد انبیاء و ادیان آسمانی است، به دلیل قرار گرفتن در خاورمیانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قرار گرفتن فلسطین در میان تمدن های متخاصم کهن از یکسو و تشدید درگیری نیروهای مهاجم برای تسلط و تصرف آن از سوی دیگر اهمیت و حساسیت موقعیت آن را دو چندان کرده است.فلسطین از شرق به اردن، از غرب به دریای مدیترانه، از شمال و شمال شرقی به سوریه و لبنان و از جنوب به شبه جزیره مصر (سینا) و خلیج عقبه محدود می شود.
انسان های اولیه دوازده هزار سال قبل از میلاد مسیح در فلسطین زندگی می کردند. باستان شناسان در برخی از این مناطق استخوان های انسان های اولیه را یافته اند. شهرهای اریحا، مجد و غزه از کهن ترین شهرهای جهان به حساب می آیند. به دلیل وضعیت جغرافیایی، رونق کسب و کار و کشاورزی، مهاجرت به این سرزمین از چند هزار سال قبل از میلاد آغاز شد.نخستین گروه مهاجر، کنعانی ها بودند. کنعانی ها از تبار کنعان بن سام بن نوح علیه السّلام می باشند. این گروه ساکنان اصلی فلسطین محسوب می شوند و سرزمین فلسطین به واسطه نام آنها «ارض کنعان» لقب گرفت. کنعانی ها ساکنان اصلی فلسطین شدند و با اشتغال به کشاورزی، دامپروری و تجارت، در پی ریزی این تمدن کهن تلاش نمودند. کنعانی ها قریب به ۲۰۰ شهر از جمله شهرهای معروف قدس و نابلس را بنا کردند. در قرن سیزدهم پیش از میلاد قبایل جنگجویی از جزیره کرت و دریای اژه وارد فلسطین شدند که نام اصلی آنان pelest بود. پلست ها، دشت ساحلی از غزه تا حیفا را به تصرف خود درآوردند. پس از زمانی فلسطینی ها جذب آیین کنعانی شدند و الهه آنها (دایگون، بعل و عشتار) را می پرستیدند.فنیقی ها در حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد به فلسطین مهاجرت نمودند و شهر اورسالم را بنا نهادند. (قدس)پس از آن نبطی ها که فرقه ای عرب تبار بودند به فلسطین مهاجرت نمودند. این قوم قرن ششم پیش از میلاد از جزیرة العرب به این منطقه آمدند.حضرت ابراهیم علیه السّلام متعاقب شروع دعوت توحیدی اش، حوالی سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد به منظور صیانت از دین خود به همراه برادرزاده اش حضرت لوط به فلسطین مهاجرت نمود. حضرت ابراهیم در شهر الخلیل (هبرون) اقامت گزید. حضرت ابراهیم از همسر اول خود سارا صاحب فرزندی به نام حضرت اسحاق شد و قبل از آن نیز از همسر دوم خود هاجر، حضرت اسماعیل متولد شده بود.حضرت یعقوب فرزند حضرت اسحاق بود، از حضرت یعقوب فرزندانی متولد می شوند که یکی از آنان حضرت یوسف بود. حضرت یعقوب و فرزندانش در دوره پادشاهی حضرت یوسف به مصر عزیمت می کنند. فرزندان حضرت یعقوب در مصر باقی ماندند و سال ها بعد به همراه حضرت موسی علیه السّلام، پیامبر برگزیده خدا به فلسطین رجعت نمودند.پیامبران بنی اسرائیل در سرزمین فلسطین به ارشاد و هدایت مردمان آن بلاد مشغول می گردند. در زمان حضرت داود علیه السّلام و حضرت سلیمان علیه السّلام، قوم بنی اسرائیل به شوکت می رسند.پس از فوت حضرت سلیمان بین یهودیان و ساکنان آن دیار درگیری هایی رخ می دهد و دو حکومت یکی در شمال به نام اسرائیل و به پایتختی سامریا و دیگری در جنوب به نام یهودا به پایتختی اورشلیم تشکیل می گردد. جنگ و خونریزی میان این دو حکومت بالا می گیرد و ماجرا با تسلط آشوریان بر حکومت اسرائیل پایان می پذیرد. حکومت یهودا نیز توسط بخت النصر پادشاه کلدانی (بابل) سرنگون شد و یهودیان به بردگی و اسارت درآمدند.با سرنگونی حکومت بابل توسط کوروش هخامنشی، پادشاه ایران، فلسطین تحت فرمانروایی کوروش درآمد و وی به یهودیان اجازه بازگشت به فلسطین را داد. یونانی ها در سال ۴۷۹ قبل از میلاد، در نبرد دریایی «سلامین» در جنگ با جانشینان داریوش هخامنشی به پیروزی رسیدند و اسکندر مقدونی توانست حکومت ایرانی ها را پایان بخشد؛ از آن زمان قدس و فلسطین کاملا به اشغال یونانی ها درآمد. پس از یونانی ها، سلوکیان و پس از آن رومی ها فلسطین را به اشغال خود درآوردند. در دوره تسلط رومی ها حضرت مسیح علیه السّلام در شهر بیت اللحم دیده به جهان گشود. یهودیان در دربار حکام رومی علیه مسیح و حواریونش توطئه می کردند و در نهایت حضرت مسیح علیه السّلام به صلیب کشیده شد. پس از پیوستن رومی ها به دین مسیح و تجزیه امپراتوری روم، قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری روم شرقی شد و بیزانس نام گرفت. ملکه هلینا مادر امپراتور قسطنطنیه در سال ۳۲۶ میلادی از فلسطین دیدار و کلیسای قیامت را در قدس و کلیسای المهد را در بیت اللحم بنا نهاد.
فلسطین شهر اسلام
...

[ویکی شیعه] فلسطین کشور مسلمان و میزبان مسجد الاقصی است. کشور فلسطین با کشورهای لبنان، اردن، سوریه و مصر هم مرز است. پایتخت این کشور بیت المقدس است.
در طول تاریخ، سرزمین فلسطین محل سکونت مسلمانان، مسیحیان و یهودیان بوده است. اعتقاد به یگانگی خدا، با ورود حضرت ابراهیم(ع) به فلسطین آغاز شد. دین اسلام در زمان خلافت خلیفه دوم وارد فلسطین شد. پس از ورود اسلام به فلسطین، امویان، عباسیان، فاطمیان و عثمانیان بر این سرزمین مسلط بودند. پس از پیروزی مسیحیان بر مسلمانان در جنگ های صلیبی، مدتی حکومت فلسطین در اختیار مسیحیان قرار گرفت؛ امّا پس از مدتی مسلمانان فلسطین را پس گرفتند.
در سال ۱۹۱۷م فلسطین توسط بریتانیا اشغال شد و زمینه اشغال فلسطین توسط اسرائیل را فراهم نمود. سرزمین فلسطین در سال ۱۹۴۸م توسط اسرائیل اشغال شد و این اشغال همچنان ادامه دارد. این کشور در طی این دوره، شاهد جنگ ها، انتفاضه ها و قتل عام های فراوانی بوده است.

[ویکی اهل البیت] کشور فلسطین، کشوری عربی و اسلامی است.
فلسطین سرزمین کم وسعتی است که در ناحیه خاورمیانه و در شرق مدیترانه قرار دارد. این سرزمین همچون پلی سه قاره آسیا، افریقا و اروپا را به هم متصل می کند و قلب جهان عرب و حلقه اتصال شرق و غرب می باشد و الهام بخش سه دین بزرگ دنیا است.
چنین موقع مهم و خصوصیات ویژه، این کشور را به صورت یکی از مناطق استراتژیک جهان درآورده است اما اشغال آن توسط صهیونیست ها و با حمایت ابرقدرتها و نیز آواره شدن چندین میلیون فلسطینی موجب آن گشته تا قلب های مسلمین جهان محزون و متاثر گردد.
3500 سال قبل از میلاد اقوام سامی از قلب عربستان به سوی مصر، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین کوچ نمودند که 25 قرن ق.م، یکی از این اقوام که به کنعانیان معروف بودند. فلسطین را به عنوان محل سکونت خود برگزیدند. 20 قرن ق.م اولین دولت تحت عنوان کنعانیه در کشور مزبور تاسیس شد.
در سال 1225 ق.م، قوم بنی اسرائیل به رهبری حضرت موسی علیه السلام در فلسطین سکونت یافتند. حدود هزار سال ق.م، اقوامی بنام «فلسطین» که از جزایر دریای اژه آمده بودند به این ناحیه راه یافته و جای کنعانیان را گرفتند بنی اسرائیل به سرکردگی داوود نبی و بعد از او به رهبری سلیمان پیامبر در حدود ده قرن ق.م دولت عبرانی را در این کشور بوجود آورده که رقیب دولت اقوام فیلسطین بود.
فلسطین در سال 772ق م به تصرف آشور و به سال 539 ق م توسط کوروش اشغال شد. در اواسط نیمه دوم قرن چهارم ق.م اسکندر آن را تصاحب نمود. در سال 395 میلادی فلسطین به عنوان مستعمره روم غربی اداره می شد و از اواسط قرن هفتم تا شانزدهم فرمانروایان عرب بر آن استیلا داشتند.
در سال 1517م جزئی از خاک امپراطوری عثمانی بود که به مدت 4 قرن آن را در اختیار خود داشتند و تا سال 1917م بر آن حکومت می کردند. در سال 1897م اولین کنگره صهیونیسم در شهر بال سوئیس به سرپرستی هرتزل برگزار شد و هدف خود از این گونه مشخص نمود: «هدف صهیونیسم عبارت است از ایجاد یک وطن قومی برای ملت یهود در سرزمین فلسطین».
در نوامبر 1917م، بریتانیا اعلامیه مشهور بالفور را مبنی بر تاسیس وطن قومی برای لت یهود در فلسطین صادر کرد. جنگ جهانی اول پایان نیافته بود که یهودیان وعده تشکیل کشور یهود را از بریتانیا دریافت نمودند و انگلیس با مشارکت شریف حسین حکمران قت حجاز، دولت عثمانی را از فلسطین بیرون راند و مهاجرت یهودیان به این سرزمین آغاز شد و دولت انگلستان به قیمومیت خود در این کشور پایان داد.

دانشنامه عمومی

فلسطین (روزنامه). فلسطین ( عربی: جریدة فلسطین ) از مهم ترین روزنامه های فلسطین و بزرگترین و پر تیراژترین آنهاست که توسط عیسی داوود العیسی در شهرستان یافا در سال ۱۹۱۱ منتشر شده است، این روزنامه در اوایل انتشار آن به طور محدود منتشر می شد ولی بعدها انتشار آن دو بار در هفته گردید و پس از آن تبدیل به یک روزنامه که روزانه منتشر می گردید شد، و نهایتاً نیز به یکی از مهم ترین روزنامه های فلسطینی تبدیل گردید. این روزنامه که تا سال ۱۹۶۷ منتشر می شد از بهترین روزنامه های فلسطین بود که قادر به بازکردن ستونهایی برای نویسندگان و ادبا گردید و منعکس کننده تصویر واقعی از زندگی ادبی و فرهنگی در فلسطین شد. روزنامه فلسطین بین سال های ۱۹۱۱–۱۹۶۷ منتشر می شد و یکی از بزرگترین روزنامه فلسطینی بود که افکار عمومی فلسطین را نمایندگی می کرد. این روزنامه در شهرهای فلسطین و روستاهای آن خوانده می شد، و نسخه هایی نیز در خارج از کشور توزیع می شد. [ ۱]
اولین شماره روزنامه فلسطین در ۱۴ ژانویه ۱۹۱۱ منتشر گردید و انتشار آن در ۹ ژانویه ۱۹۱۴ متوقف شد؛ ولی چند ماه بعد از آغاز جنگ جهانی اول مجدداً منتشر شد اما سرمقاله آن حذف شده بود و صرفاً برای انتقال اخبار بود. آخرین نسخه آن که در طول جنگ منتشر شد، شماره ۳۶۵ در تاریخ ۱۲ نوامبر ۱۹۱۴ بود. روزنامه فلسطین در آغاز جنگ جهانی اول خواستار بیطرفی ترکیه شد که باعث توقیف روزنامه شد و صاحب امتیاز آن به آناتولی تبعید گردید. مدیر روزنامه در این دوره عیسی العیسی بود و اشرف یوسف العیسی نیز مدیر آن بود که این مسئولیت را از زمان تأسیس این روزنامه تا زمانی که در جریان جنگ جهانی اول توقیف شد برعهده داشت. روزنامه های عرب در دوران عثمانی به طور سنتی عنوان اداره و نام تحریریه و غیره را به زبان فرانسوی منتشر می کردند. این زبان در سراسر خاورمیانه در آن زمان رایج بود. پس از اشغال بریتانیا، فرانسه دیگر حضوری نداشت ولی روزنامه فلسطین تنها روزنامه ای بود که برای چندین سال کماکان به همان زبان فرانسه منتشر می شد. [ ۲]
عکس فلسطین (روزنامه)عکس فلسطین (روزنامه)عکس فلسطین (روزنامه)عکس فلسطین (روزنامه)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

(یا: ارض مقدس) سرزمینی در انتهای جنوب شرقی دریای مدیترانه، در منطقۀ خاورمیانه. در اعصار قدیم نخست کنعان و بعدها یهودیه نامیده می شد. نام فلسطین از واژۀ فِلِسطیا، نام قومی قدیمی، مأخوذ است. قوم فلسطیا مردمی غیرسامی بودند، که در قرن ۱۲پ م از جزایر دریای اژه (احتمالاً جزیرۀ کرت) به این سرزمین آمده بودند و فلسطیان خوانده می شدند. در عهد عتیق، نخستین بار در کتاب زکریا، فلسطین «ارض مقدس» نامیده شده است. قسمت اعظم تاریخ اوایل فلسطین شرح تاخت و تاز اقوام مختلف است. مصریان، آشوریان، ایرانیان، یونانیان، رومیان، عرب ها، عثمانی ها و انگلیسی ها در طی تاریخ بر این سرزمین حکم رانده اند. بنی اسرائیل، که به رهبری حضرت موسی (ع) از اسارت مصر بازمی گشتند (ح ۱۲۲۵پ م) در زمان یوشع در پستی و بلندی های این سرزمین ساکن شدند. داود و سلیمان قدرت فلسطیان را درهم شکستند و داود اورشلیم را تصرف کرد. در مجموع داود و سلیمان حدود ۷۹ سال بر این منطقه حکومت کردند. پس از آن بختنصر (بخت النصر) فرمانروای آشور آن جا را اشغال کرد. فلسطین در دورۀ هخامنشیان بخشی از ایران بود. با حملۀ اسکندر تحت اشغال یونانیان و سپس رومیان قرار گرفت. فلسطین در ۱۷ق در زمان خلافت عمر به دست مسلمانان فتح شد. از اواسط قرن ۷م تا اوایل قرن ۱۶ فرمانروایان مسلمان بر فلسطین حکومت کردند. در جنگ های صلیبی فلسطین آوردگاه مسیحیان و مسلمانان بود. از اواخر قرن ۱۹، نهضت صهیونیسم به رهبری هرتصل برای بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین قوام گرفت و در ۱۸۹۷ کنگرۀ یهودیان جهان، در بال، تشکیل شد. در ۱۹۱۷ اعلامیۀ بالفور ایجاد «یک میهن ملی برای یهود» را تعهد کرد. در ۱۹۱۸ ژنرال آلِنبی قوای عثمانی را در فلسطین شکست داد و از آن جا بیرون راند. در ۱۹۲۲ قیمومیت انگلیس برقرار شد. با تسلط نازی ها در آلمان، سیل مهاجران یهودی به فلسطین سرازیر شد. در ۱۴ مه ۱۹۴۸ صهیونیست ها تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی را اعلام کردند و یک سازمان تروریستی یهودی، ساکنان عرب دهکدۀ دیر یاسین را قتل عام کرد. به این ترتیب، رژیم اشغالگر قدس با غصب سرزمین فلسطین و نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان، و با برخورداری از پشتیبانی های بی دریغ کشورهای غربی، به ویژه امریکا و انگلیس، شکل گرفت و بزرگ ترین فاجعۀ تاریخ معاصر که بی خانمان کردن یک ملت است، تحقق یافت. در همان سال نخستین جنگ اعراب و اسرائیل روی داد که به شکست اعراب انجامید. در ۱۹۵۶ با ملی شدن کانال سوئز اسرائیل به کمک انگلیس و فرانسه به مصر حمله برد، امّا فشار بین المللی سبب عقب نشینی این کشورها شد. در جنگ شش روزه (۱۹۶۷) اسرائیل مصر، سوریه و اردن را شکست داد و باریکۀ غزه، بیت المقدس شرقی و ساحل غربی را به تصرف درآورد و بیت المقدس را ضمیمۀ خاک خود ساخت و آن جا را پایتخت اسرائیل اعلام کرد. در ۱۹۷۳ انورسادات رئیس جمهور وقت مصر، در تعطیلات اسرائیلی یوم کیپور با حمله ای غافلگیرانه نیروهای اسرائیلی را از شبه جزیرۀ سینا عقب راند و از کانال سوئز گذشت؛ اردن، سوریه و عراق نیز وارد جنگ شدند، امّا سرانجام اسرائیل تهاجم اعراب را متوقف کرد و سپس قوای عربی را شکست داد. با سفر سادات به تل آویو و بعد انعقاد قرارداد کمپ دیوید (مارس ۱۹۷۹)، بین دو کشور صلح و روابط دیپلماتیک برقرار شد؛ امّا سازمان های مختلف شبه نظامی و سیاسی فلسطینی به مبارزات خود ادامه دادند. تشکیل حکومت خودگردان فلسطین به ریاست یاسر عرفات، و عقب نشینی اسرائیل از نوار غزه و بخش هایی از ساحل غربی رود اردن، تحت فشار مقاومت مردم فلسطین صورت گرفت. از هنگام تأسیس دولت اسرائیل در سرزمین فلسطین، نخست، سازمان های تروریستی یهودی، مانند هاگاناه، هاشومیر، اریگون، اشترن و گوش آمونیم با ارعاب و کشتار فلسطینی ها، و سپس جنگ های اعراب و اسرائیل، سبب فرار و آوارگی میلیون ها فلسطینی از سرزمین خود شدند. این آوارگان به کشورهای مختلف عربی، به ویژه اردن، لبنان، سوریه، کویت و بعضی کشورهای دیگر رفتند و غالباً در اردوگاه های فاقد امکانات اسکان داده شدند. سازمان ملل متحد قطعنامه های متعدد در محکومیت اسرائیل و در مورد حق حاکمیت مردم فلسطین صادر کرده که با وتوی امریکا یا بی اعتنایی اسرائیل مواجه شده و کشتار وحشیانه زنان و مردان و کودکان فلسطینی و محروم ساختن آنان از حقوق مسلم خود با بدترین و بی رحمانه ترین شیوه ها توسط رژیم اشغالگر قدس، همچنان ادامه دارد. ساکنان کرانۀ باختری رود اردن و نوار غزه مجموعاً در حدود ۴میلیون نفر است (۲۰۰۹).

جدول کلمات

بیت المقدس

مترادف ها

palestine (اسم)
فلسطین

پیشنهاد کاربران

واژه Philister با تلفظ فیلی ستر به احتمال قریب به یقین دو تلفظ و معنا داشته؛ یکی فیلیس تَر به شکل فیلی تر است به معنای قوی تر یا بزرگ هیکل تر و دیگری فیلی استر به معنای عظیم الجثه یا تنومند مثل پیل یا فیل و قاطر. ریشه تاریخی آن قوم به اصطلاح دریائی از لحاظ تاریخی ناپیداست. بر اساس مندرجات تَورا ( تورات ) پس از بازگشت قوم یهود از مصر بسوی کنعان قوم فیلیستر نقش دشمن و رقیب سرسخت قوم یهود را بازی میکرده و مانع حرکت ایل ایسرا اِل از صحرای بی آب و علف سینا بسوی شمال ( بالای کناره شرقی دریای مدیترانه ) میشده. بعد ها در یکی از جنگ ها با لشکر قوم یهود، نام فرمانده لشگر قوم فیلی ستر گولیاد نام داشته ( به زبان فارسی آن عصر به این معنا که هر سربازی از لشکر یهود اورا از دور نگاه میکرده یاد غول میفتاده ) . کلمه گول در اصل و ریشه به زبان عبری نبوده بلکه فارسی - آرامی که علاوه بر معنای فریب به معنای غول هم بوده است. نام یکی از شهر های محل سکونت آن قوم اِشکِلون ( eschkelon ) که تلفظ ریشه آن به شکل آش کُل اون یعنی او آش کل است، منظور اینکه مردم آن شهر از لحاظ محصولات کشاورزی و دام پروری ثروتمند بوده و نیازی به همسایه ها نداشته اند. نام یکی از شهر های دیگر آن قوم اَشدود ( aschdod ) که در اصل و ریشه به شکل آش دود تلفظ و بیان میشده به معنای دود یا بخار غذای آش. منظور اینکه این نام به زبان آرامی - فارسی بوده اند. نام پایتخت دولت قوم اوگاریت ( لبنان امروز و شمال شرقی سرزمین شام، جی بالا ( Gibala ) بوده به معنای جی یا جای بالا، یعنی مکان شمالی در مقایسه با مکان پائینی یعنی نوار گازا و صحرای سینا. نام نوار گازا ( Gaza ) هم در اصل و ریشه از دو کلمه فارسی ساخته شده؛ یکی گا مخفف گاه با دو معنای زمانی و مکانی و دیگر زا که ریشه در اسم مصدر زایش و فعل زائیدن داشته. این نام از لحاظ زمانی به معنای زاده شده از زمان و از لحاظ مکانی به معنای زاده شده در مکان بوده . ترجمه این نام باستانی به غَزَه به معنای جنگ با نیت گمراه نمودن مسلمانان صورت گرفته و نه با نیت پاک. نام یکی دیگر از پنج شهر محل سکونت قوم فیلی یا پیلی ستر جافا ( jafa ) بوده به معنای جا یا مکان فا. حال لغت یا واژه شناسان ( فیلی و لوژان یا فیلیو لوگان ) شاید بتوانند به ما بینوانیان در میدان معرفت یا شناخت ریشه الفاظ و واژگان و معنای اصلی آنا یا آنها، بگویند که fa با تلفظ فا در باستان به چه معنا بوده ؟. آیا نام یکی از دوجناح دینی قوم یهود یعنی فاریزی به معنای ریزنده باران رحمت فا، ریشه در نام آن شهر یعنی جافا داشته یا نه ؟ بهر حال بر مصداق مثل معروف سخن گفتن از دوست خوش است، نام خدای اصلی ( یعنی خدای خدایان ) قوم فیلیستر داگان ( Dagan ) نام داشته در کنار خدایان کوچک تر و فرعی. نام این خدا به احتمال قریب به یقین از نام خدای اصلی قوم آشور اقتباس گردیده یعنی داهگان ( Dahgan ) . همان نام در زبان و فرهنگ یکی یا دو و یا چند قوم آفریقایی به شکل دُگان ( Dogan ) و در بین اقوام هندوچین و چین و ژاپن به شکل دَگان یا داگان ( Dagan ) تحول یافته و معنای اژدها را بخود گرفته. در همین زمینه لازم به اشاره می دانم که دو واژه ی ترکیبی و یا دو عبارت مندرج در اوستا ؛ یکی خویدوده و دیگری آژیدهاک هر دو به زبان قوم ماده بوده اند. خویدوده در میدان خود شناسی و انسان شناسی خطاب به خود و شنونده به معنای زیر بوده: خود تو ده تائی، یعنی در حالت آفرینش اولیه یا ازلی و آسمانی ده تائی آفریده شده ای ای انسان . و آژیدهاک با تلفظ ریشه ای به شکل آژی ده اکه به معنای زندگانی های دهگانه آسمانی. لذا از دیدگاه امروز ترجمه و تعریف و تفسیر این دو واژه ترکیبی به شکل های ازدواج با محارم و اژدها و ضحاک توسط مورخین و مترجمین و مفسرین و حماسه سرایان بیگانه و خودی، بنیادی ترین گمراهه روی در ترجمه و تعریف و تفسیر متون باستانی و فراباستانی محسوب میشوند. داهگان آشوریان به معنای ده گانه یا ده گونه بودن ریشه در آن دو واژه ی قوم ماد داشته بدون فهم و درک معنای اصلی آن دو عبارت. دُگان آفریقائی به معنای دو گونه بودن آفریدگار یعنی هم مردانه و هم زنانه. بر خلاف مسیحیان که به پدر آسمانی باور دارند یعنی مرد بودن خدا منهای زن و کودک بودن وی.
...
[مشاهده متن کامل]

Palaestina , و Palestine ؛ اولی با تلفظ پالَی ستینا به زبان آلمانی و دومی با تلفظ تقریبی پالِستاین به زبان انگلیسی از چند کلمه و به چند روش به شکل زیر ساخته شده اند. پالاس به معنای قصر یا کاخ و پسوند تینا و تینه در اصل مخفف عبارت " است اینه " به زبان فارسی. به زبان تمثیل یعنی کاخ یا قصر حقیقی اینه و نه کاخ ها یا قصر های مجلل و باشکوه فرمانروایان دنیوی.
پا لاستی نا : پسوند نا نشانه نفی در زبان فارسی و لا علامت نفی در زبان عربی. لذا به زبان تمثیل و به این شکل نوشتاری به این معنا که این قوم بدون پا یا بی پایه و اساس نیست بلکه دارای ریشه تاریخی بلند میباشد. یعنی نفی بینش و باور به ریشه دار نبودن این قوم در مقایسه با قوم یهود که ریشه اش به ابراهیم ( به اصطلاح پدر اقوام یهود و عرب ) و به شهر اور ( جنوب عراق امروز در بخش سومری سرزمین مِزوپوتام ( م سو پو تام : پویا باش بسوی من بطور تام یا کامل ) و پیش از آن اجداد دور دست خاندان ابراهیم تا رسیدن به میدان فرهنگ و تمدن فرا باستانی سرزمین ایران ماقبل نوح ( Noah با تلفظ نوآه به زبان و از دیدگاه والدین فارسی زبان سومری وی به معنای آه یا دَم نو در رقابت و مقایسه با دَم قدیمی آسمانی یعنی آدَم بوده ) . بهر حال بیشتر از این سر خوانندگان گرامی را بدرد نمیاورم و در پایان کلام کودکانه امروز خود لازم به اشاره می دانم که نام و عنوان قوم یهود از دیدگاه اجداد دور دست ابراهیم ( Ab rah am با تلفظ آب راه ام، به زبان پدر یا مادر فارسی زبان سومری به معنای زیر بوده: آبِ راه ، توشه نوشیدنی و یا روشنائی راهِ من و Abram در دوران کودکی و نوجوانی به شکل اَبر ام به زبان پدر یا مادر به معنای اَبر سایه و باران بخش من ) به شکل جوده بوده با دو معنا ؛ یکی خبری به معنای جوینده ده و دیگری امری یعنی ده ( ۱۰ ) را بجوی. در همین زمینه به احتمال قوی نام سرزمین کلده ( بخش جنوبی سرزمین قدیمی تر مزوپوتام ) با مرکزیت شهر بابل ( به معنای پیرو بل ) در اصل و ریشه به شکل کُل ده ( ۱۰ ) تلفظ و بیان میشده و کلدانیان به شکل کُل دانیان به معنای دانایان یا آگاهان به کل. در طول تاریخ حرکت اجداد ابراهیم از سرزمین ایران بسوی جنوب غربی سرزمین مزوپوتام و سکونت آنان در شهر سومری اور ( Ur ) و سپس از حرکت خانواده ابراهیم بسوی شهر بابل و مهاجرت خود وی بسوی سرزمین های حجاز و کنعان و مصر و از زمان بازگشت ( پسا ؛ پس آ به معنای پس آمدن یا بازگشتن ) از مصر بسوی کنعان و تاکنون کشف نشده: یعنی چه ده را بجوی؟ آیا منظور ده فرمان موسا بوده یا حقیقتی بسیار ژرف تر از آن و حقیقتی عمیق تر از تعداد اعداد دهگانه یک رقمی از صفر تا نُه ( ۰ تا ۹ ) که برای اولین بار توسط خردمندان گمنام هندو به شکل امروزی ترسیم گردیده و یا ژرف تر از مقوله ها یا مفاهیم دهگانه ارسطو در شرح و توضیح هستی و وجود و یا ژرف تر از تصویر ( o و l ) که از دیدگاه لایب نیز فیلسوف خرد گرای آلمانی و بنیانگذار سیستم عددی دوال ( Dual از راست به چپ Aldu با تلفظ ال دو: عربی - فارسی ) اولی سمبل عددی نیستی و دومی سمبل عددی هستی که امروز زبان دو حرفی ( عددی ) کامپیوتر ها ( کام پَی او تَر ) می باشد که ریشه آن از لحاظ تاریخی به یک حرفی بودن خطوط سه گانه میخی ( ایلامی - سومری و اُگاریتی ) و نقطه به شکل ۰ برای جدائی کلمات و جملات از همدیگر میرسد که هرکدام سابقه پنج و شش و هفت هزار ساله دارند.
یک بازی تفننی به روش کابالا ( ka ba la ) چند لحظه کوتاه هم که شده برای ایجادسرگرمی مفید: نام های آدم و حوا را با حروف لاتین به شکل های Adam و Eva بنویسیم و سپس آنها را به دو عدد چند رقمی تبدیل کنیم و آنگاه ارقام آن دو عدد را جداگانه با هم جمع و سپس با مشاهد هر دو نتیجه شگفتی و اعجاب و اعجاز را دریافت نمائیم .
در پایان خیالات کودکانه امروز خود، یکی دو بیت شعر کودکانه با اقتباس :
ز بند و کمند عشق تو ای یار هیچ امید رهایی و رستگاری نیست به دعا/ کجا و کَی تواند گریزد این مخلوق زین داغ نهاده بر سر و دل و دست و پا/ آفریدگار کائنات نیافریده ست ما را بهر طاعت و بندگی یا به لسان قرآن الا یعبدون/ بلکه تا کند مارا و آنهم نه بسان ماریا مادر ایسا یا مریم عذرا/ الا یعنی بلکه یا مگر به معرفت ابعاد فراوان و بیکران خویش هدایت و رهنمون مارا / تا شریک نماید و سهیم گرداند در عشق و زندگی بی آغاز و بی پایان، لایزال و جاودانه خویش مارا/ لذا شیخا گر خود خود نمی خواهی دست کم بگذار که دیگران رسند به سعادت های نسبی دینوی در همین جا و حال درین زمان و مکان/ در عوض پیشکش خود و جمیع گذشتگان و حال و آیندگانت باد انشاالله کلیه سعادت های برزخی و اخروی در لازمان و لامکان/ بیا تا باهم پیاله ای از شراب کودکانه این حکیم حقیر نوشیم در همین جا و حال بر گرد این میز زرین/ که به قول حافظ شیرین سخن نمونه اش را نیابی در قنات کوثر و جویبار زمزم در بهشت برین/ باده درد آلود دنیوی چون خسرو و شیرین و فرهاد، لیلی و مجنون، شمس و جلال تان کند/ گر صافی و برزخی و ملکوتی گردد وانگه فقط این کودک دادند و خدا که چون و مون تان کند/
پاورقی : وعده های بهشت و جهنم از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی به انسان داده نشده اند بلکه از طرف بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع آئینی و دینی به عنوان دو ضمانت نامه سفت و سخت اجرائی در دفاع جانبازانه از آئین و دین و حفظ یوغ شریعت بر دوش پیروان با هدف زنده نگاه داشتن نام و نشان و اثر خویش در ذهن و زبان و خط و خاطره انسان بخصوص پیروان و به ویژه در حافظه تاریخ. و آئین یکتاپرستی هم از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی و از آسمان نازل نشده و بر هستی و وجود انسان آئینی و دینی تحمیل نگردیده بلکه بر خاسته از دل و زمینه های دوران حاکمیت آیین های بت پرستی بوده و لذا هیچ تهفه بدرد بخوری به حال انسان نبوده و هیچ چیز دیگری نمی باشد غیر از فرزند راستین و غیور، وارث برحق، ادامه دهنده راه و کمال نهائی جمیع آئین های بت پرستی.
البته با احترام کامل و فرو آوردن سر تعظیم و ابراز تواضع و فروتنی و ناچیزی در پیشگاه والای کلیه موئمنین پیرو این سه دین به اصطلاح ابراهیمی؛ الاهی - آسمانی - وحیانی - توحیدی به ویژه مسلمانان و یهودیان و مسیحیان ایرانی و پارسی زبان.

به زبان سنگسری
قِبِله اوول مسلمونون ghebleh eool meselmonon
کِ کشور در خاورمیونه ke kesteven der khavermeioneh
دلم به عرش آسمان سر می زنه
به هر دری در می زنه
در مظلومیت کودکان گرسنه غزه
...
[مشاهده متن کامل]

اینجا و آنجا به همه جا جار می زنه
سنگ بر شکم بسته از گرسنگی
باز آزادی فلسطین را فریاد می زنه
فلسطین پاره تن آزادگان وانسانهای با شرف
که بر عدالت ، انسانیت را داد می زنه
کودکان و مادران جان فشان بر آزادی فلسطین
بی خبران گویند اینها چرا بیداد می زند
هر آزاده و وطن پرست بر انسانیت
بر مظلومیت فلسطین ناله و فریاد می زنه
آسمان فلسطین به رنگ خون و لعل گون
نقش شهیدان را بر آسمان انگار می زنه
کودکان و مادران و مبارزان در حوض خون
این مقامت نشان از ایمان می زنه
در جنگ نابرابر با انواع سلاح کشتار جمعی
این نسل کشی انگار صهیون با خدا فرمان جنگ می زنه
نژاد پرستان صهیون پرچم گاو سامری را
بین نیل تا فرات داستان می زنه
غیور مردان غزه و لبنان و آزادگان جهان
با ایمان الهی جهاد بر گاو سامری را فرمان می زنه
اشک های آزادگان جهان چون ابر بهاری
بر مظلومیت مردم فلسطین باران می زنه
فلسطین آواز آزادگان و رهروان حق
نغمه مظلومیت فلسطین را بیان می زنه
بر زیتون در خون کودکان فلسطین شناور
چرا سران خود فروخته عرب با صهیون هم پیمان می زنه
چرا اروپایی ها فرار از نژاد پرستی صهیون
به منطقه ژئوپلیتیک فلسطین چنگ می زنه
فلسطین امروز بر قتل عام نژاد پرستان صهیون
شرف و غیرت و انسانیت را داد می زنه
این شرف و غیرت جلوه خدایست
که در وقت خود دست به فرمان می زنه
اشک یتیمان و مادران فلسطین از شمشیر برنده تر
که فریاد هیهات من الذله را فریاد می زنه
پارسی کوره آزمایش بر هر انسان در جهان
که ره زینب یا یزیدیان را پیام می زنه
🌷🌷🌹🥀🥀🌸🌺

یاد زیتون افتادم
پیشنهاد ای اسراءیل چرا مردمی را آزار می رسانی ومی کشی که حتی آفتاب ندارند مشتاق نورند
انشاء الله پس گرفته شود
Palestine ، فلسطین؛
پالیز و جالیز و جالیزار و شالیزار به زمینی که گیاهان آبدوست در آن کاشته می شود گفته می شود. خربزه و خیار محصولاتی هستند که همیشه باید پا یا جای ریشه خاکِ شُل و لیزی داشته باشد. اصطلاحا پای لیز و جای لیز مدنظر هست برای رشد و نمو این گیاهان. فلسفه کلمه لیز با توجه به ذات حرف ل در این کلمه اشاره به لطافت و نرمی خاک دارد. اگر هم ردی از این کلمه در زبان انگلیسی بزنیم کلمه پلیز please با ترجمه لطفاً به لحاظ راستای مفاهیم در کلمات، از یک راسته مفهومی می باشد. معنی باغ برای کلمه پالیز نیز با توجه فلسفه آبدار بودن خاک برای ادامه بقای باغ جور در می آید. احتمالا کلمه پالیستین با نگارش فلسطین امروزی به مفهوم باغ انجیر منشعب از همین مفهوم باشد.
...
[مشاهده متن کامل]

مرتبط با کلماتی از قبیل؛ لاستیک پلاستیک پلاس پلیز پالیز پالس پاستیل پُلُس بلوز لباس به مفهوم هر آن چیزی که دارای نرمی و لطافت باشد.

در تورات فلیسیتی
پایسیت
پریسیت
پرسی
پارسی
دانش نامه کاشان اثر ارزشمند دکتر جهانشاه درخشانی را بخوانید
فلسطینی ها از نظر تباری ایرانی هستند که یک بار در 11000سال پیش به دلایل تغییرات اقلیمی مجبور به ترک ایران شدند و در ادامه برای تجارت سنگ لاجورد و فلز مس از هرات و غرب ایران راهی مصر شدند فلسطین منزل میان راهی این ایرانیان بازرگان بوده است .
...
[مشاهده متن کامل]

فلسطین کشوری عربی مسلمان. که انبیای زیادی در کشور فلسطین. مبعوث شدن . و قبله اول مسلمانان در فلسطین و مسجد الاقصی بود. فلسطین. به اذن خدا آزاد خواهد شد . همانطور که خداوند منان. وعده داده که زمین را بندگان صالح وارث خواهند شد
ان شاءالله. این اتفاق خواهد افتاد
ارسطو درمورد سرزیمن پولیستین ( فلسطین ) صحبت هایی کرده.
مردمی بنام مردمان دریا وجود داشتند. هنوز جای بحث است که این قوم از کدام تیره ها بودند. خواستگاه آنان از جزیره و میسنی کرت در جنوب یونان و غرب آناتولی بود. بعضی ها گمان دارند انان فنیقی هستند. یا میسنی بودند. و یا یونانی هستند. کسی چه میداند.
...
[مشاهده متن کامل]

خلاصه این مردم به مصر حمله کردند. شکست خوردند و تعدا زیادی از آنان کشته شدند و کشتی هایشان غرق شد. انان به شمال رفتند و ساکن شدند. پولست در یونانی به معنای شهرنشین یکجانشین است و بنظر می آید. فلسطین به معنای یکجانشینان است. بنظر می آید انان فنیقی بوده اند
و یا یونانی بودند.
هرچه هست. اینها خیلی به هردو شباهت داشتند از پوشش گرفته تا معماری و حتی یگان نظامی انان که خیلی شباهت به نظامیان هوپلیت ها داشته
هنوز کسی نتوانسته پاسخی برای این مسئله بیاورد

پلستین
کشوری عرب زبان در آسیا
پنج ستین ، فایو ستین ، پنج ستون ، فیل ستون، پیل ستون
نام فلسطین به معنی بازپس گرفتن از ارامنه و مسیحیان است در زبان کردی به ارامنه واژه فله اطلاق می شود و اسطین هم به معنی گرفتن می باشد یعنی از ارامنه دوباره پس گرفتن که اشاره به جنگ های صلیبی و بازپس گیری آن سرزمین مقدس توسط صلاح الدین ایوبی که قهرمانی ایرانی و از کردهای ارومیه بود دارد .
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١١)

بپرس