فریده الاسلام کاشانی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فریدة الإسلام کاشانی. شیخ علی بن آقا محمد حسین معروف به فریدة الاسلام کاشانی در سال ۱۳۴۹ ه. ق. در شهر کاشان چشم به جهان گشود.
ایشان ایام کودکی را در کاشان گذرانید و برای تحصیل دروس مقدماتی در سن ۱۳ سالگی در سال ۱۳۶۲ ه. ق. به اصفهان رفت و در آنجا دروس ادبیات و بعضی از کتابهای مرحله سطح را از بزرگان و اعاظم آن شهر فرا گرفت. پس از پایان این مرحله به مشهد مقدس مشرف شده و در حدود چهار سال از محضر درس شیخ هاشم قزوینی استفاده نموده و سپس به قم هجرت نموده و از حدود سال ۱۳۶۶ از محضر درس حضرت آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی قدس سره و علامه طباطبایی در دروس فقه و اصول استفاده نموده اند. با توجه به اینکه آیت الله بروجردی در سال ۱۳۶۴ به قم وارد شدند و با توجه به اینکه تاریخ اتمام جلد اول کتاب نهایة الاصول (مباحث الفاظ) که تقریر درس ایشان می باشد در سال ۱۳۶۸ می باشد و ایشان تا سال ۱۳۷۰ به تدریس اصول اشتغال داشته اند و پس از آن صرفا به تدریس فقه پرداخته اند مؤلف در سال ۱۳۶۸ در سن ۱۹ سالگی در درس اصول ایشان شرکت نموده و با توجه به استعداد قوی و عنایات الهی به تقریر درس ایشان پرداخته اند.

[ویکی فقه] شیخ علی بن آقا محمد حسین معروف به فریدة الاسلام کاشانی در سال ۱۳۴۹ ه. ق. در شهر کاشان چشم به جهان گشود.
ایشان ایام کودکی را در کاشان گذرانید و برای تحصیل دروس مقدماتی در سن ۱۳ سالگی در سال ۱۳۶۲ ه. ق. به اصفهان رفت و در آنجا دروس ادبیات و بعضی از کتابهای مرحله سطح را از بزرگان و اعاظم آن شهر فرا گرفت. پس از پایان این مرحله به مشهد مقدس مشرف شده و در حدود چهار سال از محضر درس شیخ هاشم قزوینی استفاده نموده و سپس به قم هجرت نموده و از حدود سال ۱۳۶۶ از محضر درس حضرت آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی قدس سره و علامه طباطبایی در دروس فقه و اصول استفاده نموده اند. با توجه به اینکه آیت الله بروجردی در سال ۱۳۶۴ به قم وارد شدند و با توجه به اینکه تاریخ اتمام جلد اول کتاب نهایة الاصول (مباحث الفاظ) که تقریر درس ایشان می باشد در سال ۱۳۶۸ می باشد و ایشان تا سال ۱۳۷۰ به تدریس اصول اشتغال داشته اند و پس از آن صرفا به تدریس فقه پرداخته اند مؤلف در سال ۱۳۶۸ در سن ۱۹ سالگی در درس اصول ایشان شرکت نموده و با توجه به استعداد قوی و عنایات الهی به تقریر درس ایشان پرداخته اند.
تدریس
از بارزترین خصوصیات فریدة الاسلام جدیت او در تحصیل علوم حوزوی و استعداد قوی و علاقه او به یادگیری مباحث فقهی و اصولی است به طوری که به زودی در بین بزرگان علمای حوزه به بنان (مشهور) شناخته می شد و در مشهد مقدس و قم به تدریس مرحله سطح فقه و اصول پرداخت و در حلقه درس او بسیاری از شاگردان مستعد وارد گردیدند. وی در حدود سه سال به تدریس این دروس مشغول بوده است.
سجایای اخلاقی
شخصیت مورد بحث از علمای عامل و زاهد و پرهیزگار زمان خود و از علاقمندان و محبین اهل بیت علیهم السّلام و ذاکرین خداوند در تمام حالات بوده است. او در گفتار خود، از دروغ و محرمات دوری می کرد و دائما در حال جهاد با نفس و مخالفت با هواهای نفسانی بود. او حلم را با علم و قول را با عمل آمیخته و جز به آنچه عمل کرده بود امر نمی کرد و مصداق بارز مخالفا لهواه و مطیعا لامر مولاه بود.
مقام علمی
...

پیشنهاد کاربران

بپرس