[ویکی فقه] بِدْعِیّه یا بِدَعِیّه، نام گروهی از خوارج بوده و پیرو یحیی بن اصدم هستند.
اطّلاع مبسوط و دقیق از عقاید ایشان و کسی که این فرقه به او منسوب است، در دست نیست.سخنان بدعیّه مانند اَزارِقه است، جز آن که می گویند: نماز دو رکعت در بامداد و دو رکعت در شامگاه است، و از قرآن دلیل می آورند که «وَأَقِمِ الصَّلو'ه طَرَفیِ النَّهارِ وَ زُلَفا مِنَ اللَّیْلِ. . . » و در جواز اسیرکردن زنان ( مسلمان ) و قتل کودکان کفار ، به دلیل قول نوح «لا تَذَر عَلَی الاْ َرضِ مِنَ الْکافِرینَ دَیّاراً» (بر روی زمین هیچ یک از کافران را مگذار) با ازارقه موافق اند. نَشْوان حِمْیَری (متوفی ۵۷۳) همان سخن بدعیّه درباره نماز و استدلالشان به آیه مذکور را می آورد و می گوید که بر خودشان و موافقانشان (در اصل به جای «موافقیهم»، «موافقتهم») بقطع گواهی می دهند که از اهل بهشت اند، بدون شرط و استثنا.ابوالمعالی محمدحسینی علوی از رجال قرن پنجم گوید: «بدعیّه: اصحاب یحیی بن اَصْرَم و بر خویشتن تقطیع بهشت گواهی دهند» که درستِ آن، مطابق گفته نشوان، باید «بقطع به بهشت» باشد.بدعیه ابداع کردند این قول را که ما بر نفس خود قطع و مسلم داریم هر که بر اعتقاد من اعتقاد کند، او از اهل بهشت است و نگوئیم: اگر خدا بخواهد، زیرا این چنین گفتنی شک در اعتقاد است، و کسی که بگوید: من مؤمن هستم ان شاء اللّه او شک کننده است پس ما قطعا از مردم بهشت هستیم، بی شک. ایشان می گفتند که نماز جز دو رکعت در صبح و دو رکعت در شب نباشد.
رئیس بدعیه
آنچه در بیان الادیان تازگی دارد نام رئیس بدعیّه است که به قول مؤلف آن، «یحیی بن اصرم» بوده است.از این یحیی بن اصرم اطلاعی به دست نیامد، جز آن که تقی الدّین مقریزی (متوفی ۸۴۵) گوید: «والاصْوَمیّه أتباع یحیی بن اَصوَم» که قطعاً اَصْرَم و اَصْرَمیّه است؛ و شاید غلط چاپی طبع بولاق (۱۲۷۰) باشد که در دسترس نگارنده است.بنابراین، باید گفت که بدعیّه را اصرمیّه نیز می خوانده اند.
احکام بدعیه
احمد بن یحیی مهدی لِدین الله (متوفی ۸۴۰) می گوید که بدعیّه نماز را سه رکعتی می دانند و می گویند در نماز یک رکعت یا دو رکعت وجود ندارد و حج را در هر سال جایز می شمارند (ظاهراً در هر ماه از سال) و به زن حائض امر می کنند که روزه بگیرد.
پیروان ابواسماعیل
...
اطّلاع مبسوط و دقیق از عقاید ایشان و کسی که این فرقه به او منسوب است، در دست نیست.سخنان بدعیّه مانند اَزارِقه است، جز آن که می گویند: نماز دو رکعت در بامداد و دو رکعت در شامگاه است، و از قرآن دلیل می آورند که «وَأَقِمِ الصَّلو'ه طَرَفیِ النَّهارِ وَ زُلَفا مِنَ اللَّیْلِ. . . » و در جواز اسیرکردن زنان ( مسلمان ) و قتل کودکان کفار ، به دلیل قول نوح «لا تَذَر عَلَی الاْ َرضِ مِنَ الْکافِرینَ دَیّاراً» (بر روی زمین هیچ یک از کافران را مگذار) با ازارقه موافق اند. نَشْوان حِمْیَری (متوفی ۵۷۳) همان سخن بدعیّه درباره نماز و استدلالشان به آیه مذکور را می آورد و می گوید که بر خودشان و موافقانشان (در اصل به جای «موافقیهم»، «موافقتهم») بقطع گواهی می دهند که از اهل بهشت اند، بدون شرط و استثنا.ابوالمعالی محمدحسینی علوی از رجال قرن پنجم گوید: «بدعیّه: اصحاب یحیی بن اَصْرَم و بر خویشتن تقطیع بهشت گواهی دهند» که درستِ آن، مطابق گفته نشوان، باید «بقطع به بهشت» باشد.بدعیه ابداع کردند این قول را که ما بر نفس خود قطع و مسلم داریم هر که بر اعتقاد من اعتقاد کند، او از اهل بهشت است و نگوئیم: اگر خدا بخواهد، زیرا این چنین گفتنی شک در اعتقاد است، و کسی که بگوید: من مؤمن هستم ان شاء اللّه او شک کننده است پس ما قطعا از مردم بهشت هستیم، بی شک. ایشان می گفتند که نماز جز دو رکعت در صبح و دو رکعت در شب نباشد.
رئیس بدعیه
آنچه در بیان الادیان تازگی دارد نام رئیس بدعیّه است که به قول مؤلف آن، «یحیی بن اصرم» بوده است.از این یحیی بن اصرم اطلاعی به دست نیامد، جز آن که تقی الدّین مقریزی (متوفی ۸۴۵) گوید: «والاصْوَمیّه أتباع یحیی بن اَصوَم» که قطعاً اَصْرَم و اَصْرَمیّه است؛ و شاید غلط چاپی طبع بولاق (۱۲۷۰) باشد که در دسترس نگارنده است.بنابراین، باید گفت که بدعیّه را اصرمیّه نیز می خوانده اند.
احکام بدعیه
احمد بن یحیی مهدی لِدین الله (متوفی ۸۴۰) می گوید که بدعیّه نماز را سه رکعتی می دانند و می گویند در نماز یک رکعت یا دو رکعت وجود ندارد و حج را در هر سال جایز می شمارند (ظاهراً در هر ماه از سال) و به زن حائض امر می کنند که روزه بگیرد.
پیروان ابواسماعیل
...
wikifeqh: گروه_بدعیه