غذای ارگانیک

دانشنامه عمومی

غذای ارگانیک یا غذای زیستی ( واژه مصوب فرهنگستان ) [ ۱] ( محصولات ارگانیک ) ، به فراورده های کشاورزی گفته می شود که در تولید و فرآوری آن از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون ها و دگرگونی ها و دستکاری های ژنتیکی استفاده نشود و همه مراحل تقویت زمین، کاشت و داشت و برداشت با استفاده از نهاده های طبیعی ( همچون کود زیستی، کمپوست ها، حشرات سودمند، ریزاندامگان کارآ ) باشد. واژه آلی پیش از این در فارسی معادل ارگانیک بوده است.
تقاضا برای غذای ارگانیک عمدتاً ناشی از دغدغهٔ سلامت فردی و محیط زیست است. فروش جهانی غذای ارگانیک از سال ۲۰۰۲ به بعد ۱۷۰ درصد افزایش داشته و در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۶۳ میلیارد دلار رسیده است. محصولات ارگانیک معمولاً ۱۰ تا ۴۰ درصد نسبت به محصولات معمولی گران تر هستند. اگرچه غذای ارگانیک، ۱ تا ۲ درصد کل تولید جهانی غذا را تشکیل می دهد، بازار فروش غذای ارگانیک به سرعت و به میزان ۵ تا ۱۰ درصد سهم بازار غذا در حال گسترش است.
تولید و مصرف محصولات ارگانیک در آسیا سریعاً در حال رشد است و هر دو کشور هند و چین به تولیدکنندة جهانی غذای ارگانیک تبدیل شده اند و تعدادی از کشورها به خصوص ژاپن و چین، مصرف کنندگان بزرگ غذا و نوشیدنی ارگانیک هستند. عدم همخوانی میان عرضه و تقاضا به ایجاد صنعت غذای ارگانیک دولایه ای منجر شده است و محصولات ارگانیک اصلی مثل لبنیات و گوشت از استرالیا، اروپا، زلاند نو و آمریکا صادر می شود و این صادرات به سرعت در حال افزایش است.
• چین
بازار داخلی غذاهای ارگانیک در چین، چهارمین بازار بزرگ در جهان است. مرکز گسترش غذای ارگانیک در چین، میزان فروش داخلی محصولات غذای ارگانیک را حدود ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا ( در سال ۲۰۱۳ ) برآورد کرده است. پیش بینی شد این رقم در سال ۲۰۱۴ از ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته باشد. در سال ۲۰۱۵، غذاهای ارگانیک، حدود ۱ درصد کل بازار غذای چین را تشکیل می دهند.
• ژاپن
در سال ۲۰۱۰، بازار ارگانیک ژاپن، حدود ۳/۱ میلیارد دلار تخمین زده شد.
در سال ۲۰۱۲ کل بازار غذای ارگانیک در آمریکا حدود ۳۰ میلیارد دلار بود. غذای ارگانیک، رو به رشدترین بخش صنعت غذای آمریکاست. فروش غذای ارگانیک در اوایل دهة ۲۰۰۰، سالانه ۱۷ تا ۲۰ درصد رشد داشته است، در حالی که این مقدار برای غذای معمولی، حدود ۲ تا ۳ درصد در سال بوده است. بازار غذای ارگانیک آمریکا در سال ۲۰۱۱، ۵/۹ درصد رشد داشت و نخستین بار از مرز ۳۰ میلیون دلار گذشت. در سال ۲۰۰۳، محصولات ارگانیک در حدود ۲۰ هزار مرکز فروش غذای طبیعی و ۷۳ درصد از مراکز فروش خواروبار معمولی در دسترس بودند. محصولات ارگانیک حدود ۷/۳ درصد از کل فروش غذا و نوشیدنی و ۴/۱۱ درصد از تمام فروش غذا و میوه را در سال ۲۰۰۹ تشکیل می داد. در سال ۲۰۰۳، دو سومِ کل شیر و خامهٔ ارگانیک و نیمی از کل پنیر و ماست ارگانیک از طریق سوپرمارکت های معمولی به فروش می رسید. در سال ۲۰۱۲، بیشترِ فرآوری مستقل غذای ارگانیک در آمریکا را مؤسسات چندملیتی در دست داشتند.
عکس غذای ارگانیک
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس