عون الحنان فی شرح الامثال فی القران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عون الحنان فی شرح الأمثال فی القرآن (کتاب). «عون الحنان فی شرح الامثال فی القرآن» کتابی است که توسط شیخ علی احمد عبد العال الطهطاوی ، رئیس جمعیت اهل القرآن و السنة تهیه و تدوین شده است.
در این کتاب ابتدا به آیاتی از قرآن کریم که در آنها سفارش به پرهیزکاری و اطاعت از فرامین الهی شده و نیز روایاتی درباره فضیلت سوره ها و آیات قرآن کریم اشاره شده و سپس به عده ای که گمان می کنند قرائت قرآن کریم برای اموات سودی دربردارد حمله می کند و تاکید می کند که قرآن برای زندگان نازل شده است و نفعی برای اموات و یا تاثیری در شفای امراض بدن و جسمانی ندارد، در عین حال بسیاری از مردم قرآن را برای مردگان مفید دانسته و از تاثیر آن در اصلاح زندگی زندگان غافلند و حال آنکه قرآن کتاب زندگی است و حاوی دستور العمل های ارزنده ای برای زندگان می باشد. مؤلف در فصل اول کتاب فتاوای شیخ محمود شلتوت را در تایید دیدگاه خود ذکر می کند و به هدف نزول قرآن از دیدگاه قرآن کریم که همانا هدایت به حق و خارج ساختن مردم از ظلمت و تاریکی باطل است اشاره می کند و آیاتی که امر به تدبر و تفکر در قرآن را یادآور می شوند ذکر می کند. همچنین به فضیلت قرائت قرآن و فضیلت برخی سوره ها و آیات آن اشاره می کند. علل رویگردانی مردم از قرآن یکی دیگر از بخشهای کتاب است که در آن اعراض کنندگان را به چند دسته تقسیم می نماید. فصل دوم کتاب به محاجه قرآن کریم با مادی گرایان و اهل کتاب اختصاص یافته است و در آن به ذکر براهین و استدلالات قرآنی در مقام پاسخ گویی به یهودیان و مسیحیان پرداخته شده است. فصل سوم کتاب به امثال در قرآن کریم اختصاص یافته است. در این فصل ابتدا مقداری درباره معجزات، مراد از معجزه ، ویژگی های معجزات عمومی، اختلاف معجزات و غیره بحث شده و سپس وارد موضوع اصلی کتاب یعنی مبحث «امثال» شده است. در این قسمت ابتدا ماهیت و حقیقت «مثل» توضیح داده شده و سپس دیدگاه عالمان علوم بلاغت و فقهاء درباره امثال بیان شده است و در ادامه به بیان مثل های قرآنی که در آیات متعدد قرآن کریم پراکنده است، پرداخته شده است. امثال قرآنی ویژگی های دارند که برخی از آنها عبارتند از: ۱- دقت تصویر همراه با آشکار کردن عناصر مهم صورت تمثیلی. ۲- تصویر پویا، گویا و زنده که ابعاد مکانی و زمانی برخوردار است. ۳- تنوع در ارائه امثال. ۴- گاهی بخش هایی از مثل قرآنی بر اساس اعتماد به تیزهوشی اهل استنباط حذف می شود و گاهی نیز بخش هایی از ممثل له و غیره.

[ویکی نور] عون الحنان فی شرح الامثال فی القرآن. عون الحنان فی شرح الامثال فی القرآن کتابی است که توسط شیخ علی احمد عبدالعال الطهطاوی، رئیس جمعیّت اهل القرآن و السنة تهیه و تدوین شده است.در این کتاب ابتدا به آیاتی از قرآن کریم که در آنها سفارش به پرهیزکاری و اطاعت از فرامین الهی شده و نیز روایاتی دربارۀ فضیلت سوره ها و آیات قرآن کریم اشاره شده و سپس به عده ای که گمان می کنند قرائت قرآن کریم برای اموات سودی دربردارد حمله می کند و تأکید می کند که قرآن برای زندگان نازل شده است و نفعی برای اموات و یا تأثیری در شفای امراض بدن و جسمانی ندارد،در عین حال بسیاری از مردم قرآن را برای مردگان مفید دانسته و از تأثیر آن در اصلاح زندگی زندگان غافلند و حال آنکه قرآن کتاب زندگی است و حاوی دستور العمل های ارزنده ای برای زندگان می باشد.
مؤلف در فصل اول کتاب فتاوای شیخ محمود شلتوت را در تأیید دیدگاه خود ذکر می کند و به هدف نزول قرآن از دیدگاه قرآن کریم که همانا هدایت به حق و خارج ساختن مردم از ظلمت و تاریکی باطل است اشاره می کند و آیاتی که امر به تدبر و تفکر در قرآن را یادآور می شوند ذکر می کند.
همچنین به فضیلت قرائت قرآن و فضیلت برخی سوره ها و آیات آن اشاره می کند.
علل رویگردانی مردم از قرآن یکی دیگر از بخشهای کتاب است که در آن اعراض کنندگان را به چند دسته
فصل دوم کتاب به محاجۀ قرآن کریم با مادی گرایان و اهل کتاب اختصاص یافته است و در آن به ذکر براهین و استدلالات قرآنی در مقام پاسخ گویی به یهودیان و مسیحیان پرداخته شده است.

[ویکی فقه] عون الحنان فی شرح الامثال فی القرآن (کتاب). «عون الحنان فی شرح الامثال فی القرآن» کتابی است که توسط شیخ علی احمد عبد العال الطهطاوی ، رئیس جمعیت اهل القرآن و السنة تهیه و تدوین شده است.
در این کتاب ابتدا به آیاتی از قرآن کریم که در آنها سفارش به پرهیزکاری و اطاعت از فرامین الهی شده و نیز روایاتی درباره فضیلت سوره ها و آیات قرآن کریم اشاره شده و سپس به عده ای که گمان می کنند قرائت قرآن کریم برای اموات سودی دربردارد حمله می کند و تاکید می کند که قرآن برای زندگان نازل شده است و نفعی برای اموات و یا تاثیری در شفای امراض بدن و جسمانی ندارد، در عین حال بسیاری از مردم قرآن را برای مردگان مفید دانسته و از تاثیر آن در اصلاح زندگی زندگان غافلند و حال آنکه قرآن کتاب زندگی است و حاوی دستور العمل های ارزنده ای برای زندگان می باشد. مؤلف در فصل اول کتاب فتاوای شیخ محمود شلتوت را در تایید دیدگاه خود ذکر می کند و به هدف نزول قرآن از دیدگاه قرآن کریم که همانا هدایت به حق و خارج ساختن مردم از ظلمت و تاریکی باطل است اشاره می کند و آیاتی که امر به تدبر و تفکر در قرآن را یادآور می شوند ذکر می کند. همچنین به فضیلت قرائت قرآن و فضیلت برخی سوره ها و آیات آن اشاره می کند. علل رویگردانی مردم از قرآن یکی دیگر از بخشهای کتاب است که در آن اعراض کنندگان را به چند دسته تقسیم می نماید. فصل دوم کتاب به محاجه قرآن کریم با مادی گرایان و اهل کتاب اختصاص یافته است و در آن به ذکر براهین و استدلالات قرآنی در مقام پاسخ گویی به یهودیان و مسیحیان پرداخته شده است. فصل سوم کتاب به امثال در قرآن کریم اختصاص یافته است. در این فصل ابتدا مقداری درباره معجزات، مراد از معجزه ، ویژگی های معجزات عمومی، اختلاف معجزات و غیره بحث شده و سپس وارد موضوع اصلی کتاب یعنی مبحث «امثال» شده است. در این قسمت ابتدا ماهیت و حقیقت «مثل» توضیح داده شده و سپس دیدگاه عالمان علوم بلاغت و فقهاء درباره امثال بیان شده است و در ادامه به بیان مثل های قرآنی که در آیات متعدد قرآن کریم پراکنده است، پرداخته شده است. امثال قرآنی ویژگی های دارند که برخی از آنها عبارتند از: ۱- دقت تصویر همراه با آشکار کردن عناصر مهم صورت تمثیلی. ۲- تصویر پویا، گویا و زنده که ابعاد مکانی و زمانی برخوردار است. ۳- تنوع در ارائه امثال. ۴- گاهی بخش هایی از مثل قرآنی بر اساس اعتماد به تیزهوشی اهل استنباط حذف می شود و گاهی نیز بخش هایی از ممثل له و غیره.
ساختار کتاب
مؤلف مقدمه ای کوتاه بر کتاب نگاشته و کل کتاب را در سه فصل تنظیم کرده است: فصل اول درباره وظیفه اصلی قرآن که همان هدایت مردم به حق و حقیقت است اشاره می کند. سپس به نقد دیدگاههائی که معتقد به بهره مند شدن اموات از قرائت قرآن هستند می پردازد. پس از آن به بیان بدعت هایی که درباره قرآن صورت گرفته، هدف از نزول قرآن، وجوب اطاعت از خدا و پیامبر ، فرمان به اندیشیدن در قرآن، فضائل قرائت سور و آیات قرآنی و غیره، پرداخته شده است. در فصل دوم درباره احتجاج قرآن کریم با مادیون و اهل کتاب بحث شده و در فصل پایانی کتاب درباره امثال در قرآن کریم مطالبی بیان شده است.
نسخه شناسی
این کتاب توسط شیخ علی احمد عبد العال الطهطاوی تهیه و تدوین شده و در قطع وزیری با جلد گالینگور در ۲۸۸ صفحه در سال ۱۴۲۵ هجری برای اولین بار توسط «دار الکتب العلمیة» بیروت به چاپ رسیده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس