علی صفائی حائری

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] علی صفائی حائری(۱۳۷۸-۱۳۳۰ش)، معروف به عین صاد، روحانی و نویسنده شیعه. وی بر نگرش نظام مند به آموزه های دینی تأکید داشت و در بین نظام های اسلامی، معتقد به تقدّم نظام تربیتی بر نظام های دیگر بود. کتاب های «مسئولیت و سازندگی»، «رشد» و «صراط»، از جمله آثار مهم اوست. صفائی به هنر علاقمند بود و برخی از هنرمندان سینما و شاعران با او ارتباط داشتند. از میانه دهه ۱۳۸۰ شمسی، اندیشه های صفائی مورد توجه بخش هایی از جامعه دانشجویی در ایران بوده است.
علی صفایی در سال ۱۳۳۰ش در قم متولد شد. پدرش شیخ عباس صفایی حائری از علمای قم بود.علی پس از تحصیلات ابتدایی، تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. ادبیات را پیش نصرت میانجی و جلیلی آموخت. شرح لمعه را از اسدالله مدنی، میرزا ابوالفضل موسوی تبریزی و سید عبدالکریم موسوی اردبیلی درس گرفت و کتاب رسائل را نزد سید مهدی روحانی خواند و مکاسب و کفایه را در درس محمدتقی ستوده، میرزا حسین نوری و محمد فاضل لنکرانی حاضر شد. صفایی در دروس خارج سید محمد محقق داماد، شیخ مرتضی حائری یزدی و پدرش شیخ عباس صفایی حائری شرکت کرد. او در ۲۲ تیر سال ۱۳۷۸ بر اثر تصادف درگذشت و در گلزار شهدای علی بن جعفر قم دفن شد.
صفایی در سال های پیش از انقلاب معتقد بود که بنای اسلامی، پایه های اسلامی می خواهد و انسان هایی با تربیت اسلامی می توانند بار این بنا را به دوش کشند. از این رو نگران ترویج اندیشه هایی از قبیل افکار سید قطب بود؛ چرا که این اندیشه ها را شعارهایی می دانست که بدون زمینه سازی سر داده شده است. صفائی در سال های پیش از انقلاب، گفته بود «وقتی ولی فقیه از نجف پیام مبارزه می دهد، وظیفه هرکس بر مبنای ظرفیتش متفاوت است. یکی سرباز است و از پادگان فرار می کند، دیگری می تواند جایی را به آشوب بکشد و کسانی هم موظفند نیروهایی را تربیت کنند که انقلاب به آنها نیاز دارد».

پیشنهاد کاربران

علی صفائی حائری معروف به عین صاد ( زادهٔ ۱۳۳۰– درگذشتهٔ ۱۳۷۸ ) مجتهد، فقیه، عارف و اندیشمند شیعه بود.
علی صفایی حائری فرزند شیخ عباس و نوه شیخ محمد علی، در سال ۱۳۳۰، در شهر قم، به دنیا آمد. او پس از دوران کودکی و با گذراندن دوره دبستان و اتمام کلاس ششم نظام قدیم آن دوره، در سنّ سیزده سالگی، شروع به تحصیل علوم دینی و حوزوی نمود.
...
[مشاهده متن کامل]

وی دروس سطح حوزه را در کمتر از ۴ سال، به پایان رساند. او «رسائل» را نزد سید مهدی حسینی روحانی و شیخ جعفر سبحانی تحصیل نمود و برای فراگرفتن «مکاسب» که از کتب فقهی پایان دوره سطح است، از آقایان بناروانی ومحمد فاضل لنکرانی بهره جست و در نهایت با خواندن کتاب «کفایةالاصول» نزد آقایان فاضل، ستوده و حسین نوری همدانی دوره سطح را به اتمام رساند. در خارج فقه و اصول از آقایان مرتضی حائری و محقق داماد استفاده نمود و در طی این دورهٔ علمی به تصریح خود بیشتر از محضر علمی پدرش بهره برد که جزء استادان زبدهٔ حوزوی در سطوح عالی بود تا اینکه در جوانی به درجه اجتهاد نایل شد.
او هم زمان با تحصیلات حوزوی و در آستانهٔ چهارده سالگی پس از آشنائی با ادبیات کودکان در سطح مجله های کودک آن روزگار و دستیابی به آثار ادبیات نوجوان در سطح وسیع، به مطالعهٔ تاریخ ادبیات ایران، عرب، ژاپن، چین، یونان، اسپانیا، آفریقا، آمریکای لاتین و سایر کشورهای غربی روی آورد و با نمونه هایی از شاهکارهای ادبی هر دوره آشنا گشت. در همین زمان با حرف های فرانتس کافکا و صادق هدایت و نیز تحلیل های نیهیلیستی و طرح های نواگزیستانسیالیستی و مارکسیستی در عرصهٔ ادبیات آشنا شد.
چنان که خود می گوید:
شاید سیزده ساله بودم که داستان های صادق هدایت را تمام کردم. داستان هایی که درد و رنج انسان را مشخص می ساخت و پوچی و بن بست او را نشان می داد
صفایی در هجده سالگی اولین یادداشت تحلیلی و مقالهٔ انتقادی سلسله وار خود را با عنوان «مسئولیت و سازندگی» که بعدها تبدیل به کتاب شد را با امضای عین صاد منتشر کرد که به واقع، شالوده و ساختار تفکرش، بر این پایه استوار گشت.
صفائی بیش از پنجاه عنوان کتاب در زمینه های گوناگونی چون تربیتی، نقد و روش نقد، ادبیات هنر، روش تدریس و آموزش، قرآن کریم و روش برداشت از آن، تفسیر و دیدارهای تازه با قرآن، دعا و حدیث، ولایت و امامت، معارف اسلامی و آموزه های اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی اسلام نگاشته است که در غالب آن ها با محوریت مسائل روز جامعه اسلامی کارکرده و کتبش به نوعی بر مبنای روش آموزش قرار گرفته است. انتشارات لیلة القدر ناشر تخصصی آثار وی است. به دلیل اهتمام زیاد صفایی بر انتقال روش های برداشت از آیات و روایات به شاگردان و مخاطبینش او را «آموزگار روش ها» نامیده اند.

علی صفائی حائری
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/علی_صفائی_حائری

بپرس