[ویکی نور] علاقه التجرید (شرح فارسی تجرید الاعتقاد). علاقة التجرید شرحی است بر کتاب "تجرید الاعتقاد"، تألیف علامه سید محمد اشرف علوی عاملی متعلق به قرن دوازدهم، به زبان فارسی در دو جلد میباشد.
این شرح به ظاهر مفصّل ترین شرح فارسی موجود کتاب تجرید خواجه نصیرالدین طوسی است که این علّامه حکیم به رشته تحریر در آورده است، نثر این کتاب که حکایتگر پایان دوران عصر صفوی است متأثر از واژه های عربی بود و گاه بعینه از ترکیب های عربی در آن استفاده شده است، این شرح دارای ویژگی های زیر می باشد:
نسخه های استفاده شده در تصحیح و چگونگی آن در ابتدای کتاب آمده است.
کتاب با مقدمه ای از آقای مهدی محقق دربارهی دانشمندان ایرانی و اینکه علم از ایران به سائر ملل ارسال شده است و اندیشهی نادرستی که غربیان و به تبع آن دانشمندان غربی مبنی بر اینکه پس از ابن رشد، دانشمندان اندلسی ستارهی اندیشههای فلسفی و تفکر عقلی در جهان رو به افول نهاد، از چهره ی تاریخ فلسفهی اسلامی زدوده گردد و یا معرفی برخی از چهره های درخشان این دوره که تا کنون در گوشه های فراموشی مانده، ممیزات حکمت متعالیه به دوستان علوم معقول و اهل فلسفه و عرفان نمایانده شود.
بعد از آن تفصیلی از شروح و حواشی ای که بر کتاب تجرید العقائد از ابتدا زده شده است، ذکر گردیده است. سپس مقدمه ای تحت عنوان پژوهشی در اصول علم کلام آمده که از موضوع علم کلام و اختلافی که در این زمینه وجود دارد و از ابتکار خواجه نصیرالدین طوسی سخن به میان آمده است. پس از آن در صفحاتی از زندگی و اساتید و تألیفات صاحب کتاب مطالبی آورده شده که این مطالب توسط آقای حامد ناجی اصفهانی در سال 1377 ش در این کتاب نگاشته شده است. بعد از آن در 8 صفحه تصاویری از نسخ خطی کتاب، همچنین نمایی از سنگ مزار مؤلف به تصویر کشیده شده است.
این شرح به ظاهر مفصّل ترین شرح فارسی موجود کتاب تجرید خواجه نصیرالدین طوسی است که این علّامه حکیم به رشته تحریر در آورده است، نثر این کتاب که حکایتگر پایان دوران عصر صفوی است متأثر از واژه های عربی بود و گاه بعینه از ترکیب های عربی در آن استفاده شده است، این شرح دارای ویژگی های زیر می باشد:
نسخه های استفاده شده در تصحیح و چگونگی آن در ابتدای کتاب آمده است.
کتاب با مقدمه ای از آقای مهدی محقق دربارهی دانشمندان ایرانی و اینکه علم از ایران به سائر ملل ارسال شده است و اندیشهی نادرستی که غربیان و به تبع آن دانشمندان غربی مبنی بر اینکه پس از ابن رشد، دانشمندان اندلسی ستارهی اندیشههای فلسفی و تفکر عقلی در جهان رو به افول نهاد، از چهره ی تاریخ فلسفهی اسلامی زدوده گردد و یا معرفی برخی از چهره های درخشان این دوره که تا کنون در گوشه های فراموشی مانده، ممیزات حکمت متعالیه به دوستان علوم معقول و اهل فلسفه و عرفان نمایانده شود.
بعد از آن تفصیلی از شروح و حواشی ای که بر کتاب تجرید العقائد از ابتدا زده شده است، ذکر گردیده است. سپس مقدمه ای تحت عنوان پژوهشی در اصول علم کلام آمده که از موضوع علم کلام و اختلافی که در این زمینه وجود دارد و از ابتکار خواجه نصیرالدین طوسی سخن به میان آمده است. پس از آن در صفحاتی از زندگی و اساتید و تألیفات صاحب کتاب مطالبی آورده شده که این مطالب توسط آقای حامد ناجی اصفهانی در سال 1377 ش در این کتاب نگاشته شده است. بعد از آن در 8 صفحه تصاویری از نسخ خطی کتاب، همچنین نمایی از سنگ مزار مؤلف به تصویر کشیده شده است.
wikinoor: علاقة_التجرید_(شرح_فارسی_تجرید_الإعتقاد)
[ویکی فقه] علاقه التجرید (کتاب). علاقة التجرید شرحی است بر کتاب تجرید الاعتقاد ، تالیف علامه سید محمد اشرف علوی عاملی متعلق به قرن دوازدهم، به زبان فارسی در دو جلد می باشد.
این شرح به ظاهر مفصل ترین شرح فارسی موجود کتاب تجرید خواجه نصیر الدین طوسی است که این علامه حکیم به رشته تحریر در آورده است، نثر این کتاب که حکایتگر پایان دوران عصر صفوی است متاثر از واژه های عربی بود و گاه بعینه از ترکیب های عربی در آن استفاده شده است.
ویژگی های کتاب
این شرح دارای ویژگی های زیر می باشد:۱- دیباچه کتاب با قلمی استوار با بهره از صنعت براعت استهلال آغاز شده که در طی آن بیشتر مآخذ فکری مؤلف بیان شده است.۲- این شرح بر اساس کشف المراد علامه حلی تنظیم گردیده است و با عنایت به شروح دیگر تکمیل شده است، نویسنده شرح در پایان دیباچه گوید: «و چون اکمل فضلاء، اعنی علامة العلماء فی العالم علامه حلی- قدس الله نفسه القدوسی- این متن را نزد مصنف- رحمه الله تعالی- خوانده و به طریق شیعه شرح نموده، اکثر موافق شرح او اولا شرح شد و ثانیا از شروح دیگر قدری که مناسب دانست ذکر نمود». از همین رو در جاهای گوناگون وی به ترجمه عبارات علامه پرداخته و سپس با توجه به ایضاح متن با بهره از شروح مختلف و بدون ورود به جدال های مختلف به شرح خود همت گمارده است.۳- وی پس از شرح علامه حلی، به شرح قدیم و جدید تجرید نظر داشته و گاه فقط به شرح قدیم اکتفاء نموده است.۴- با توجه به کل اثر حاضر، در بین شروح تجرید، نگارش های زیر مورد نظر وی بوده است: شرح اصفهانی، شرح ملا علی قوشجی ،حاج محمود نیریزی ، شارح بهشتی و حاشیه میر سید شریف جرجانی بر شرح قدیم.۵- در پاره ای از موارد شارح، شرح خود را با بهره از یک شرح، همچو اصفهانی یا علامه حلی، سامان داده است.۶- وی به نقل آرای شارحان بسنده ننموده و در موارد گوناگون- همچو قوشجی- به نقد آنها پرداخته است.۷- شارح در چند مورد به نظریه های خاص خود اشاره نموده است، همچو بطلان عدم تناهی و چگونگی ابصار.۸- مصنف در شرح عبارت های تجرید به نسخه های مختلف آن نظر داشته، و در پاره ای از موارد به شرح آن بر اساس نسخه های مختلف اشاره کرده است. در برخی موارد به شرح مفصل متن با توجه به آرای گوناگون همت گمارده است، همچو احتیاج ممکن به مؤثر، اقسام وحدت، بحث برهان تطبیق در ابطال تسلسل ، و تحلیل ترکیب عقلی.۹- در موارد متعددی وی با استفاده از کتب اجداد خود همچو میر داماد و میر سید احمد علوی به تحلیل مباحث پرداخته است.۱۰- مصنف ما گر چه در پایان دوره صفوی می زیسته ولی هیچگونه تاثری از آراء حکمت متعالیه صدرایی در وی وجود ندارد و در مواردی نیز- همچو اتحاد نفس عاقل با عقل فعال- بدون اشاره ای به حکمت متعالیه به نقد آن پرداخته است.۱۱- وی چنان که خود در مقدمه کتاب گفته، به بخش امامت نظر خاصی داشته، و از همین رو به شرح مبسوط این مقصد پرداخته است.نسخه های اساس تصحیح:نسخه های استفاده شده در تصحیح و چگونگی آن در ابتدای کتاب آمده است.
ساختار کتاب
کتاب با مقدمهای از آقای مهدی محقق دربارهی دانشمندان ایرانی و اینکه علم از ایران به سائر ملل ارسال شده است و اندیشهی نادرستی که غربیان و به تبع آن دانشمندان غربی مبنی بر اینکه پس از ابن رشد، دانشمندان اندلسی ستارهی اندیشههای فلسفی و تفکر عقلی در جهان رو به افول نهاد، از چهره ی تاریخ فلسفهی اسلامی زدوده گردد و یا معرفی برخی از چهره های درخشان این دوره که تا کنون در گوشه های فراموشی مانده، ممیزات حکمت متعالیه به دوستان علوم معقول و اهل فلسفه و عرفان نمایانده شود. بعد از آن تفصیلی از شروح و حواشی ای که بر کتاب تجرید العقائد از ابتدا زده شده است، ذکر گردیده است. سپس مقدمه ای تحت عنوان پژوهشی در اصول علم کلام آمده که از موضوع علم کلام و اختلافی که در این زمینه وجود دارد و از ابتکار خواجه نصیرالدین طوسی سخن به میان آمده است. پس از آن در صفحاتی از زندگی و اساتید و تالیفات صاحب کتاب مطالبی آورده شده که این مطالب توسط آقای حامد ناجی اصفهانی در سال ۱۳۷۷ ش در این کتاب نگاشته شده است. بعد از آن در ۸ صفحه تصاویری از نسخ خطی کتاب، همچنین نمایی از سنگ مزار مولف به تصویر کشیده شده است.پس از ذکر مقدمات، اصل کتاب با دیباچه ای از مولف شروع می شود و سپس از شش مقصد تشکیل یافته است.
نسخه شناسی
...
این شرح به ظاهر مفصل ترین شرح فارسی موجود کتاب تجرید خواجه نصیر الدین طوسی است که این علامه حکیم به رشته تحریر در آورده است، نثر این کتاب که حکایتگر پایان دوران عصر صفوی است متاثر از واژه های عربی بود و گاه بعینه از ترکیب های عربی در آن استفاده شده است.
ویژگی های کتاب
این شرح دارای ویژگی های زیر می باشد:۱- دیباچه کتاب با قلمی استوار با بهره از صنعت براعت استهلال آغاز شده که در طی آن بیشتر مآخذ فکری مؤلف بیان شده است.۲- این شرح بر اساس کشف المراد علامه حلی تنظیم گردیده است و با عنایت به شروح دیگر تکمیل شده است، نویسنده شرح در پایان دیباچه گوید: «و چون اکمل فضلاء، اعنی علامة العلماء فی العالم علامه حلی- قدس الله نفسه القدوسی- این متن را نزد مصنف- رحمه الله تعالی- خوانده و به طریق شیعه شرح نموده، اکثر موافق شرح او اولا شرح شد و ثانیا از شروح دیگر قدری که مناسب دانست ذکر نمود». از همین رو در جاهای گوناگون وی به ترجمه عبارات علامه پرداخته و سپس با توجه به ایضاح متن با بهره از شروح مختلف و بدون ورود به جدال های مختلف به شرح خود همت گمارده است.۳- وی پس از شرح علامه حلی، به شرح قدیم و جدید تجرید نظر داشته و گاه فقط به شرح قدیم اکتفاء نموده است.۴- با توجه به کل اثر حاضر، در بین شروح تجرید، نگارش های زیر مورد نظر وی بوده است: شرح اصفهانی، شرح ملا علی قوشجی ،حاج محمود نیریزی ، شارح بهشتی و حاشیه میر سید شریف جرجانی بر شرح قدیم.۵- در پاره ای از موارد شارح، شرح خود را با بهره از یک شرح، همچو اصفهانی یا علامه حلی، سامان داده است.۶- وی به نقل آرای شارحان بسنده ننموده و در موارد گوناگون- همچو قوشجی- به نقد آنها پرداخته است.۷- شارح در چند مورد به نظریه های خاص خود اشاره نموده است، همچو بطلان عدم تناهی و چگونگی ابصار.۸- مصنف در شرح عبارت های تجرید به نسخه های مختلف آن نظر داشته، و در پاره ای از موارد به شرح آن بر اساس نسخه های مختلف اشاره کرده است. در برخی موارد به شرح مفصل متن با توجه به آرای گوناگون همت گمارده است، همچو احتیاج ممکن به مؤثر، اقسام وحدت، بحث برهان تطبیق در ابطال تسلسل ، و تحلیل ترکیب عقلی.۹- در موارد متعددی وی با استفاده از کتب اجداد خود همچو میر داماد و میر سید احمد علوی به تحلیل مباحث پرداخته است.۱۰- مصنف ما گر چه در پایان دوره صفوی می زیسته ولی هیچگونه تاثری از آراء حکمت متعالیه صدرایی در وی وجود ندارد و در مواردی نیز- همچو اتحاد نفس عاقل با عقل فعال- بدون اشاره ای به حکمت متعالیه به نقد آن پرداخته است.۱۱- وی چنان که خود در مقدمه کتاب گفته، به بخش امامت نظر خاصی داشته، و از همین رو به شرح مبسوط این مقصد پرداخته است.نسخه های اساس تصحیح:نسخه های استفاده شده در تصحیح و چگونگی آن در ابتدای کتاب آمده است.
ساختار کتاب
کتاب با مقدمهای از آقای مهدی محقق دربارهی دانشمندان ایرانی و اینکه علم از ایران به سائر ملل ارسال شده است و اندیشهی نادرستی که غربیان و به تبع آن دانشمندان غربی مبنی بر اینکه پس از ابن رشد، دانشمندان اندلسی ستارهی اندیشههای فلسفی و تفکر عقلی در جهان رو به افول نهاد، از چهره ی تاریخ فلسفهی اسلامی زدوده گردد و یا معرفی برخی از چهره های درخشان این دوره که تا کنون در گوشه های فراموشی مانده، ممیزات حکمت متعالیه به دوستان علوم معقول و اهل فلسفه و عرفان نمایانده شود. بعد از آن تفصیلی از شروح و حواشی ای که بر کتاب تجرید العقائد از ابتدا زده شده است، ذکر گردیده است. سپس مقدمه ای تحت عنوان پژوهشی در اصول علم کلام آمده که از موضوع علم کلام و اختلافی که در این زمینه وجود دارد و از ابتکار خواجه نصیرالدین طوسی سخن به میان آمده است. پس از آن در صفحاتی از زندگی و اساتید و تالیفات صاحب کتاب مطالبی آورده شده که این مطالب توسط آقای حامد ناجی اصفهانی در سال ۱۳۷۷ ش در این کتاب نگاشته شده است. بعد از آن در ۸ صفحه تصاویری از نسخ خطی کتاب، همچنین نمایی از سنگ مزار مولف به تصویر کشیده شده است.پس از ذکر مقدمات، اصل کتاب با دیباچه ای از مولف شروع می شود و سپس از شش مقصد تشکیل یافته است.
نسخه شناسی
...
wikifeqh: علاقه_التجرید_(کتاب)