[ویکی فقه] عقلة المستوفر (کتاب). عقلة المستوفر یکی از آثار شیخ اکبر است که بر اثر مرور زمان از بین نرفته و در دسترس عرفان پژوهان قرار گرفته و به زیور طبع آراسته گردیده است.
ابن عربی در این اثر نام ویژه ای برای آن نگذاشته است اما در فتوحات مکیه چندین بار از کتابی بنام عقلة المستوفر نام برده است و به مطالب آن تصریح کرده است که با مطالب مندرج در این کتاب تطبیق می کند و به همین جهت هنگام چاپ این نام را بر آن نهاده اند.دکتر جهانگیری که معمولا اسامی آثار ابن عربی را عریض و طویل ذکر میکند نام این اثر را العقلة المستوفر فی احکام الصنعة الانسانیة و تحسین الصنعة الایمانیة نهاده است که الف و لام در العقله اشتباه است زیرا چنانچه گذشت مولف بصورت مکرر در فتوحات عقلة المستوفر را بصورت اضافه نه صفت و موصوف آورده است.
ابن عربی در این اثر نام ویژه ای برای آن نگذاشته است اما در فتوحات مکیه چندین بار از کتابی بنام عقلة المستوفر نام برده است و به مطالب آن تصریح کرده است که با مطالب مندرج در این کتاب تطبیق می کند و به همین جهت هنگام چاپ این نام را بر آن نهاده اند.دکتر جهانگیری که معمولا اسامی آثار ابن عربی را عریض و طویل ذکر میکند نام این اثر را العقلة المستوفر فی احکام الصنعة الانسانیة و تحسین الصنعة الایمانیة نهاده است که الف و لام در العقله اشتباه است زیرا چنانچه گذشت مولف بصورت مکرر در فتوحات عقلة المستوفر را بصورت اضافه نه صفت و موصوف آورده است.
[ویکی فقه] عقله المستوفر (کتاب). عقلة المستوفر یکی از آثار شیخ اکبر است که بر اثر مرور زمان از بین نرفته و در دسترس عرفان پژوهان قرار گرفته و به زیور طبع آراسته گردیده است.
ابن عربی در این اثر نام ویژه ای برای آن نگذاشته است اما در فتوحات مکیه چندین بار از کتابی بنام عقلة المستوفر نام برده است و به مطالب آن تصریح کرده است که با مطالب مندرج در این کتاب تطبیق می کند و به همین جهت هنگام چاپ این نام را بر آن نهاده اند.دکتر جهانگیری که معمولا اسامی آثار ابن عربی را عریض و طویل ذکر میکند نام این اثر را العقلة المستوفر فی احکام الصنعة الانسانیة و تحسین الصنعة الایمانیة نهاده است که الف و لام در العقله اشتباه است زیرا چنانچه گذشت مولف بصورت مکرر در فتوحات عقلة المستوفر را بصورت اضافه نه صفت و موصوف آورده است.
زمان تألیف
همانگونه که روشن است زمان تالیف این کتاب قبل از فتوحات است زیرا در فتوحات به آن استناد نموده است و از این استنادها اهمیت این رساله معلوم می گردد.وی در جلد اول فتوحات صفحه ۱۲۳ می گوید: ترتیب عوالم هستی را در کتاب عقلة المستوفر بیان کردیم و نیز در همین جلد صفحه ۱۴۸ دارد که آفرینش جهان هستی را در عقلة المستوفر آوردیم و در جلد دوم صفحه ۴۳۴ گفته که: ترتیب وجودی عوالم با شرح و تفصیل در عقلة المستوفر بیان نموده ایم.
جایگاه کتاب
این کتاب بر آثار عرفانی پس از آن تاثیر بسزایی گذاشته است به عنوان نمونه عارف نامور ابن فناری شارح مفتاح غیب الجمع و الوجود قونوی در کتاب معروف مصباح الانس که آخرین و عالیترین متن درسی عرفان پژوهی است بسیار زیاد به این اثر استناد نموده است که به برخی از آنها اشاره می شود:وی در صفحه ۴۰۴ مصباح الانس می گوید: ترتیب عوالم وجود و افلاک را در این کتاب از عقله شیخ نقل کردیم و نیز در صفحه ۴۰۵ می گوید شیخ در عقله سخن از تجلی حق به نفسه برای نفس خودش به میان آورده و آن را توضیح داده است و نیز در صفحه ۴۰۶ آورده که در این اثر عنصر اعظم به حیات اطلاق شده که مراد از آن آب است و یا در صفحه ۴۴۸ می گوید: شیخ در عقله میفرماید:اولین صورت قبل از هباء صورت جسم مطلق است که همان طول و عرض و عمق بدون جرم و ماده است که طولش از عقل، عرضش از نفس و عمقش خلاء به مرکز است که همان جسم کل است.
گزار محتوا
...
ابن عربی در این اثر نام ویژه ای برای آن نگذاشته است اما در فتوحات مکیه چندین بار از کتابی بنام عقلة المستوفر نام برده است و به مطالب آن تصریح کرده است که با مطالب مندرج در این کتاب تطبیق می کند و به همین جهت هنگام چاپ این نام را بر آن نهاده اند.دکتر جهانگیری که معمولا اسامی آثار ابن عربی را عریض و طویل ذکر میکند نام این اثر را العقلة المستوفر فی احکام الصنعة الانسانیة و تحسین الصنعة الایمانیة نهاده است که الف و لام در العقله اشتباه است زیرا چنانچه گذشت مولف بصورت مکرر در فتوحات عقلة المستوفر را بصورت اضافه نه صفت و موصوف آورده است.
زمان تألیف
همانگونه که روشن است زمان تالیف این کتاب قبل از فتوحات است زیرا در فتوحات به آن استناد نموده است و از این استنادها اهمیت این رساله معلوم می گردد.وی در جلد اول فتوحات صفحه ۱۲۳ می گوید: ترتیب عوالم هستی را در کتاب عقلة المستوفر بیان کردیم و نیز در همین جلد صفحه ۱۴۸ دارد که آفرینش جهان هستی را در عقلة المستوفر آوردیم و در جلد دوم صفحه ۴۳۴ گفته که: ترتیب وجودی عوالم با شرح و تفصیل در عقلة المستوفر بیان نموده ایم.
جایگاه کتاب
این کتاب بر آثار عرفانی پس از آن تاثیر بسزایی گذاشته است به عنوان نمونه عارف نامور ابن فناری شارح مفتاح غیب الجمع و الوجود قونوی در کتاب معروف مصباح الانس که آخرین و عالیترین متن درسی عرفان پژوهی است بسیار زیاد به این اثر استناد نموده است که به برخی از آنها اشاره می شود:وی در صفحه ۴۰۴ مصباح الانس می گوید: ترتیب عوالم وجود و افلاک را در این کتاب از عقله شیخ نقل کردیم و نیز در صفحه ۴۰۵ می گوید شیخ در عقله سخن از تجلی حق به نفسه برای نفس خودش به میان آورده و آن را توضیح داده است و نیز در صفحه ۴۰۶ آورده که در این اثر عنصر اعظم به حیات اطلاق شده که مراد از آن آب است و یا در صفحه ۴۴۸ می گوید: شیخ در عقله میفرماید:اولین صورت قبل از هباء صورت جسم مطلق است که همان طول و عرض و عمق بدون جرم و ماده است که طولش از عقل، عرضش از نفس و عمقش خلاء به مرکز است که همان جسم کل است.
گزار محتوا
...
wikifeqh: عقلة_المستوفر_(کتاب)