عقائد کاملیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] افراط و تفریط در هر فرقه ای موجب موضع گیری مذاهب در برابر آن فرق می شود. خیلی از فرق با عقائد مختلفی از مذاهب در معارضه آشکار هستند بطوریکه هر یک از مذاهب، آن فرق را از خود طرد نموده و حتی در مواقعی به تکفیر آنان نیز دست زده اند. فرقه کاملیه با اینکه از فرق اهل سنت می باشد ولی به سبب ابراز عقائد خاصی مورد تکفیر اهل سنت واقع شده است. علاوه بر اینکه در نظر شیعه نیز جایگاهی ندارند. در این مقاله به نقد و بررسی عقائد این فرقه می پردازیم.
یکی از مسائل اختلافی که بعد از جریان سقیفه و درنتیجه به خلافت رسیدن ابوبکر بوجود آمد، مساله عدالت و فسق صحابه است. این مساله یکی از مهم ترین مسائل اختلافی بین تشیع و تسنن می باشد. تحلیل این نظر بازگشت به برخورد صحابه نسبت به خلافت و جانشینی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) دارد. شیعه و سنی برای عقیده خود به استدلال هائی پرداخته اند که بطور خلاصه آن را ذکر می کنیم:
← موضع شیعه نسبت صحابه
در این قسمت از مقاله به اعتقادات ابوکامل در مورد صحابه که فتوای افراطی دارد می پردازیم.
← تکفیر اکثر یا جمیع امت
با این مطالب، جهل کامل ابوکامل در تحلیل وقائع صدر اسلام و نیز معارف اسلامی مشخص می شود. آیا امیرالمومنین علی (علیه السّلام) برای احقاق حق خود اقدام نفرمود؟ آیا ایشان در ملاء و در خفاء اصحاب را به حق خویش یاد آوری نکرد؟ آیا او نبود که چند مرتبه از اصحاب برای جهاد بیعت گرفت و جزء چند نفر بر پیمانشان وفادار نماندند؟ خطبه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در مسجد برای چه بود؟ به چه منظور حق فاطمه غصب شد؟ آیا فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و فرزندش در این راه به شهادت نرسیدند؟ او به دست چه کسانی شهید شد؟ آیا غیر از تعداد محدودی از اصحاب جان بر کف کسی جرات مخالفت و بیان حق داشت؟ آیا کودتا و ارعاب و وحشت و ترور در سقیفه نبود؟ آیا با زور و شمشیر برای ابوبکر بیعت حاصل نشد؟ آیا مخالفین بیعت با ابوبکر چون مالک بن نویره جان و مال و عرضشان مباح نشد؟ ... این همه سوالاتی است که نشانه جهالت ابوکامل به عمق واقعه است.
تحلیل امامت
...

پیشنهاد کاربران

باسلام
فرقه کاملیه، گروهی از غالیان هستند که نه شیعه آنها را قبول دارند و نه سنی. از طرفی ؛ این فرقه تمام صحابه را تکفیر میکند بدلیل اینکه ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را قبول نکردند و از طرف دیگر به امیرالمؤمنین علیه السلام ( امام معصوم ) اشکال وارد کردن که چرا از حق خودت دفاع نکردی؟ ( درحالی که اهل بیت علیهم السلام از غالیان بیزارند و آنها را مسلمان نمیدانند ) . حالا این گروهی که به گفته اهل بیت علیهم السلام کافرند، ( به امام معصوم به عنوان یک قرآن ناطق و کسی که حرف و فعل و تقریرش برای ما و دین ما حجت است ) ، اشکال وارد کردن که چرا از حقت دفاع نکردی؟! در حالی که وقتی به تاریخ ( شیعه و سنی ) مراجعه میکنیم متوجه میشویم که امیرالمؤمنین علیه السلام به امر پیامبر ( که دستور خداوند هم هست ) زیرا قرآن می فرماید: ( و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی، پیامبر هر حرفی که میزند، به اذن خدا هست ) ، این سکوت را اختیار کرد و خود حضرتش فرمود : من همانند کسی بودم که 25 سال خار در چشم و استخوان در گلو بودم. ( نهج البلاغه ) اما دم نزدم تا اسلام نوپا، زنده بماند و منافقین و مشرکینی که در انتظار فرصت بودند تا ضربه به اسلام بزنند، این فرصت را از آنها سلب کند. اگر حضرت دست به شمشیر میشد، جنگ داخلی رخ میداد، ودشمنان اسلام از این فرصت استفاده میکردند و اسلام را نابود میکردند.
...
[مشاهده متن کامل]

عذرخواهی میکنم بابت طولانی شدن مطلب ( من فقط یک کد دستتون دادم ) ، اما اگر میخواهید بیشتر مطالعه کنید حتما با یکی از اساتید تاریخ مشورت کنید و منابع مهمی را از آنها درخواست کنید.

باسلام
اگر فرقه کاملیه اعتقاد به ولایت حضرت علی داشتن پس شیعه هستن وقتی اصحاب ولایت حضرت علی را رد میکنند من شیعه میگم کافرند ولی قیام نکردن حضرت علی برای جانشینی پیامبر به نظر بنده گوش نکردن
دستور خداوند است حالا نمیدونم حضرت علی کافر میشود یا نه مگر اینکه داستان غدیرخم به شکل دیگری باشد
...
[مشاهده متن کامل]

خداعالم است

بپرس