[ویکی فقه] عدم تحریف قرآن از منظر شیعه. قرآن کریم به عنوان مهمترین مصدر قانون و تشریع در امت اسلامی مورد توجه عالمان و اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان بوده است.
معجزه بودن این کتاب آسمانی و وجه اعجاز آن در طول تاریخ مورد تحقیق و اذعان همگان بوده ولی شبهات و آسیب هائی که در این زمینه توسط بی خردان و دشمنان مطرح شده، باعث بدبینی و تهمت به برخی از مسلمانان بخصوص شیعیان شده است. به عنوان نمونه وقوع تحریف در قرآن از برخی که اطلاعات ناقصی درباره قرآن داشته اند، نقل شده و با اینکه روشنگری دانشمندان این عقیده را باطل و به دست فراموشی سپرده است، ولی تهمت آن بر علیه شیعه باقی مانده که در این مقاله سعی شده تا نظر شیعه را در این باره بیان کرده تا تهمت ها و افترائات دشمنان آشکار شود.
معانی تحریف و اقسام آن
لغت تحریف به چند معنی استعمال می شود که نسبت به بعضی از معانیش در قرآن واقع شده، نسبت به بعضی معانی دیگرش راهی به قرآن ندارد و نسبت به بعضی از معانی دیگرش راه یافتن آن به قرآن، مورد اختلاف است. اینک به تفصیل این مطلب می پردازیم:
← تحریف در معنا
عالمان شیعه و اهل سنت در برخی کتابها به مساله تحریف نزد شیعه اشاره کرده اند و گفته اند که برخی از شیعه و یا مطلق شیعه قائل به تحریف قرآن هستند. آلوسی از مفسرین اهل سنت در بیانی قول به تحریف به صورت نقصان را از ساحت اهل سنت پاک می کند و آن را به شیعه نسبت می دهد و برای این استناد نیز استدلالهائی ذکر می کند و گفته است: شیعه گمان دارد که عثمان بلکه ابوبکر و عمر قرآن را تحریف کرده اند و بسیاری از آیات و سوره ها را از قرآن حذف کردند. وی در ادامه گفته است قرآن موجود که در شرق و غرب عالم است نزد شیعیان از تورات و انجیل بیشتر تحریف شده است. فخررازی نیز قول به تحریف قرآن را به امامیه نسبت می دهد و می گوید: امامیه که معتقد به تغییر و زیادت و نقصان در قرآن هستند، شاید آیه شریفه: انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون را از زوائدی می دانند که به قرآن ملحق شده است، تا استدلال این آیه بر عدم تحریف را باطل کنند و الله اعلم. این کلام فخررازی نیز تعجب برانگیزاست؛ زیرا یکی از ادله عالمان شیعه بر عدم تحریف قرآن همین آیه است.
شیعه و عدم تحریف قرآن
...
معجزه بودن این کتاب آسمانی و وجه اعجاز آن در طول تاریخ مورد تحقیق و اذعان همگان بوده ولی شبهات و آسیب هائی که در این زمینه توسط بی خردان و دشمنان مطرح شده، باعث بدبینی و تهمت به برخی از مسلمانان بخصوص شیعیان شده است. به عنوان نمونه وقوع تحریف در قرآن از برخی که اطلاعات ناقصی درباره قرآن داشته اند، نقل شده و با اینکه روشنگری دانشمندان این عقیده را باطل و به دست فراموشی سپرده است، ولی تهمت آن بر علیه شیعه باقی مانده که در این مقاله سعی شده تا نظر شیعه را در این باره بیان کرده تا تهمت ها و افترائات دشمنان آشکار شود.
معانی تحریف و اقسام آن
لغت تحریف به چند معنی استعمال می شود که نسبت به بعضی از معانیش در قرآن واقع شده، نسبت به بعضی معانی دیگرش راهی به قرآن ندارد و نسبت به بعضی از معانی دیگرش راه یافتن آن به قرآن، مورد اختلاف است. اینک به تفصیل این مطلب می پردازیم:
← تحریف در معنا
عالمان شیعه و اهل سنت در برخی کتابها به مساله تحریف نزد شیعه اشاره کرده اند و گفته اند که برخی از شیعه و یا مطلق شیعه قائل به تحریف قرآن هستند. آلوسی از مفسرین اهل سنت در بیانی قول به تحریف به صورت نقصان را از ساحت اهل سنت پاک می کند و آن را به شیعه نسبت می دهد و برای این استناد نیز استدلالهائی ذکر می کند و گفته است: شیعه گمان دارد که عثمان بلکه ابوبکر و عمر قرآن را تحریف کرده اند و بسیاری از آیات و سوره ها را از قرآن حذف کردند. وی در ادامه گفته است قرآن موجود که در شرق و غرب عالم است نزد شیعیان از تورات و انجیل بیشتر تحریف شده است. فخررازی نیز قول به تحریف قرآن را به امامیه نسبت می دهد و می گوید: امامیه که معتقد به تغییر و زیادت و نقصان در قرآن هستند، شاید آیه شریفه: انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون را از زوائدی می دانند که به قرآن ملحق شده است، تا استدلال این آیه بر عدم تحریف را باطل کنند و الله اعلم. این کلام فخررازی نیز تعجب برانگیزاست؛ زیرا یکی از ادله عالمان شیعه بر عدم تحریف قرآن همین آیه است.
شیعه و عدم تحریف قرآن
...
wikifeqh: عدم_تحریف_قرآن_از_منظر_شیعه