فرهنگ اسم ها
معنی: خویشاوندان، نزدیکان
برچسب ها: اسم، اسم با ع، اسم دختر، اسم عربی
لغت نامه دهخدا
ما بر اثر عترت پیغمبر خویشیم
اولاد زنا بر اثر رأی و هوی اند.
ناصرخسرو.
پیش خدای نیست شفیعم مگر رسول دارم شفیع پیش رسول آل و عترتش.
ناصرخسرو.
و فرزندان و عترت او را خوار و حقیر دارند. ( تاریخ قم ).عترة. [ ع ِ رَ] ( ع اِ ) عترت. فرزندان و اخص اقارب مرد یا اهل بیت قریب یا خویشان او از اقارب باشند یا از اباعد: نحن عترة رسول اﷲ. ( ابوبکر بنقل منتهی الارب ). عترت. و رجوع به عترت شود. || گردن بند که به مشک وعنبر و مانند آن معجون کرده ساخته باشند. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || خیار کبر. ( منتهی الارب ). قثاء الاصف. ( اقرب الموارد ). || مرزنجوش. || پاره ای از مشک خالص. || آب دهن خوش. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || ( اِمص ) تیزی دندان و باریکی و صفایی و آب داری آن. ( منتهی الارب ). شرالاسنان. ( اقرب الموارد ). || سختی. || توانایی. ( منتهی الارب ).
فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱ - اولاد فرزندان ذریه . ۲ - خویشاوندان اقارب .
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] اهل بیت به خاندان رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلم) اطلاق می شود.
عترت طاهرین (علیهم السلام) بر اساس آیات قرآن و حدیث متواتر ثقلین، همتای قرآن بوده، و تمسک به یکی از آن دو، بدون دیگری، مساوی با ترک هر دو ثِقل است و دستیابی به دین کامل، تمسک به هر دو ثِقل است. قرآن و عترت، عصاره نبوت و تداوم بخش رسالت هستند که هدایت بشر را تا قیامت تضمین می کنند.
تفسیر تسنیم، ج۱، ص۱۳۲.
قرآن، اسلام مکتوب است و اهل بیت اسلام ناطق.قرآن، راه است و اهل بیت، رهبر.قرآن، قانون است و اهل بیت قانون شناس و مجری قانون.قرآن مشعل است و امام، مشعل دار و قرآن، کتاب حکمت است و اهل بیت الگوی حکمت.
منظور از اهل بیت
اهل بیت به معنای خاندان رسول خدا (صلّی اللّه علیه وآله و سلم) می باشد. مراد از اهل بیت، حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام)، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و یازده فرزند معصوم ایشان، از امام حسن مجتبی (علیه السلام) تا حجة بن الحسن العسکری (علیهم السّلام)، است که خداوند وجود آنان را از گناه و لغزش، معصوم و از هرگونه پلیدی آشکار و نهان، پاک قرار داده است.
احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.
...
عترت طاهرین (علیهم السلام) بر اساس آیات قرآن و حدیث متواتر ثقلین، همتای قرآن بوده، و تمسک به یکی از آن دو، بدون دیگری، مساوی با ترک هر دو ثِقل است و دستیابی به دین کامل، تمسک به هر دو ثِقل است. قرآن و عترت، عصاره نبوت و تداوم بخش رسالت هستند که هدایت بشر را تا قیامت تضمین می کنند.
تفسیر تسنیم، ج۱، ص۱۳۲.
قرآن، اسلام مکتوب است و اهل بیت اسلام ناطق.قرآن، راه است و اهل بیت، رهبر.قرآن، قانون است و اهل بیت قانون شناس و مجری قانون.قرآن مشعل است و امام، مشعل دار و قرآن، کتاب حکمت است و اهل بیت الگوی حکمت.
منظور از اهل بیت
اهل بیت به معنای خاندان رسول خدا (صلّی اللّه علیه وآله و سلم) می باشد. مراد از اهل بیت، حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام)، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و یازده فرزند معصوم ایشان، از امام حسن مجتبی (علیه السلام) تا حجة بن الحسن العسکری (علیهم السّلام)، است که خداوند وجود آنان را از گناه و لغزش، معصوم و از هرگونه پلیدی آشکار و نهان، پاک قرار داده است.
احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.
...
wikifeqh: ائمه_اثنی_عشری
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از کتاب فرهنگ عاشورا است
خاندان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، اهل بیت عصمت و طهارت، ائمه شیعه. عترت به فرزندانی که از نسل کسی باشد گفته می شود. از امیرالمومنین پرسیدند: «عترت » کیست؟ فرمود: من، حسن، حسین و امامان نهگانه از فرزندان حسین علیه السلام که نهمین آنان مهدی و قائم ایشان است، از قرآن جدا نمی شوند و قرآن از آنان جدا نمی شود، تا کنار حوض (کوثر) بر پیامبر وارد شوند. عترت پیامبر، همتای قرآن کریمند و رسول خدا «قرآن و عترت » را به عنوان میراث و یادگار خویش برای امت معرفی کرده است: «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی اهل بیتی...».
اما «عترت » در لغت، قطعه های درشت مشک در نافه آهوست، نیز به معنای لعاب شیرین است. همچنین عترت به معنای فرزندان و نوادگان نسبی و نسل یک شخص است و به همین جهت به ذریه پیامبر از نسل علی و فاطمه، عترت می گویند. معنای دیگرعترت، ریشه درختی که بریده شده و دوباره روییده باشد.
مرحوم محدث قمی با توجه به همه معانی یاد شده برای عترت، چنین می گوید: ائمه، همچون قطعه های بزرگ مشک از نافه اند و علومشان آب گوارا نزد اهل حکمت و اندیشه است و اینان درختی هستند که رسول خدا صلی الله علیه و آله ریشه اش، علی تنه اش و ائمه از نسل او، شاخه های این درخت و شیعیانشان برگ این درختند و علوم اهل بیت، میوه این درخت است.
از «ابن اعرابی » تعبیرهای جالبی درباره عترت نقل شده است. می گوید: «عترت به معنای شهر و مرکز است، اهل بیت نیز مرکز اصلی اسلامند. عترت، صخره عظیمی است که سوسمار، لانه خود را کنار آن قرار می دهد تا با علامت قرار دادن آن، خانه خود را گم نکند. ائمه نیز هادیان خلقند. عترت ریشه درخت قطع شده است، اهل بیت نیز مورد ستم قرار گرفته، قطع و بریده شدند. عترت، به یک قطعه بزرگ مشک و نافه آهو گفته می شود.
آنان نیز در میان بنی هاشم و فرزندان ابوطالب، همچون قطعه بزرگ نافه، خوشبویند.
عترت، به چشمه زلال و گوارا و شیرین گفته می شود. علوم اهل بیت نیز، نزد اهل خرد و فرزانگان، گواراتر از هر چیز است. عترت، به معنای باد است. آنان نیز همچون باد، سپاه و حزب خدایند. عترت، گیاهی متفرق است، مثل مرزنجوش. عترت پیامبر نیز مزارهای پراکنده در هر سو دارند و برکاتشان در شرق و غرب جهان گسترده است. عترت، دوستان، طایفه و قبیله هر کس را گویند. اهل بیت نیز گروه و طایفه و رهط رسول الله صلی الله علیه و آله هستند.
خاندان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، اهل بیت عصمت و طهارت، ائمه شیعه. عترت به فرزندانی که از نسل کسی باشد گفته می شود. از امیرالمومنین پرسیدند: «عترت » کیست؟ فرمود: من، حسن، حسین و امامان نهگانه از فرزندان حسین علیه السلام که نهمین آنان مهدی و قائم ایشان است، از قرآن جدا نمی شوند و قرآن از آنان جدا نمی شود، تا کنار حوض (کوثر) بر پیامبر وارد شوند. عترت پیامبر، همتای قرآن کریمند و رسول خدا «قرآن و عترت » را به عنوان میراث و یادگار خویش برای امت معرفی کرده است: «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی اهل بیتی...».
اما «عترت » در لغت، قطعه های درشت مشک در نافه آهوست، نیز به معنای لعاب شیرین است. همچنین عترت به معنای فرزندان و نوادگان نسبی و نسل یک شخص است و به همین جهت به ذریه پیامبر از نسل علی و فاطمه، عترت می گویند. معنای دیگرعترت، ریشه درختی که بریده شده و دوباره روییده باشد.
مرحوم محدث قمی با توجه به همه معانی یاد شده برای عترت، چنین می گوید: ائمه، همچون قطعه های بزرگ مشک از نافه اند و علومشان آب گوارا نزد اهل حکمت و اندیشه است و اینان درختی هستند که رسول خدا صلی الله علیه و آله ریشه اش، علی تنه اش و ائمه از نسل او، شاخه های این درخت و شیعیانشان برگ این درختند و علوم اهل بیت، میوه این درخت است.
از «ابن اعرابی » تعبیرهای جالبی درباره عترت نقل شده است. می گوید: «عترت به معنای شهر و مرکز است، اهل بیت نیز مرکز اصلی اسلامند. عترت، صخره عظیمی است که سوسمار، لانه خود را کنار آن قرار می دهد تا با علامت قرار دادن آن، خانه خود را گم نکند. ائمه نیز هادیان خلقند. عترت ریشه درخت قطع شده است، اهل بیت نیز مورد ستم قرار گرفته، قطع و بریده شدند. عترت، به یک قطعه بزرگ مشک و نافه آهو گفته می شود.
آنان نیز در میان بنی هاشم و فرزندان ابوطالب، همچون قطعه بزرگ نافه، خوشبویند.
عترت، به چشمه زلال و گوارا و شیرین گفته می شود. علوم اهل بیت نیز، نزد اهل خرد و فرزانگان، گواراتر از هر چیز است. عترت، به معنای باد است. آنان نیز همچون باد، سپاه و حزب خدایند. عترت، گیاهی متفرق است، مثل مرزنجوش. عترت پیامبر نیز مزارهای پراکنده در هر سو دارند و برکاتشان در شرق و غرب جهان گسترده است. عترت، دوستان، طایفه و قبیله هر کس را گویند. اهل بیت نیز گروه و طایفه و رهط رسول الله صلی الله علیه و آله هستند.
wikiahlb: عترت
دانشنامه آزاد فارسی
رجوع شود به:اهل بیت
wikijoo: عترت
پیشنهاد کاربران
اولاد و احفاد؛ ذریه؛ خانواده؛ عشیرۀ مرد.
مترادف
۱. آل، اولاد، ذریه، سلاله، فرزند
۲. اقارب، اقوام، خویشاوندان، نزدیکان
عترت
لغت نامه دهخدا
عترت . [ ع ِرَ ] ( ع اِ ) عترة. خویشاوندان و اقارب :
... [مشاهده متن کامل]
ما بر اثر عترت پیغمبر خویشیم
اولاد زنا بر اثر رأی و هوی اند.
ناصرخسرو.
پیش خدای نیست شفیعم مگر رسول
دارم شفیع پیش رسول آل و عترتش .
ناصرخسرو.
و فرزندان و عترت او را خوار و حقیر دارند. ( تاریخ قم ) .
ترجمه مقاله
صَرَع: به زمین خوردن مستقیم ( بدون نشستن ) انسان گفته می شود. سَخَّرَهَا عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیَالٍ وَثَمَانِیَةَ أَیَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِیهَا صَرْعَىٰ کَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِیَةٍ ( ۷ حاقه )
... [مشاهده متن کامل]
مصرع شعر از صَرع است، چون وقتی شاعر مصرعی را کامل می کند گویی ستونی را بر زمین می افکند و وقتی مصرع دیگر را می سراید آن ستون بر زمین مانده را قائم کرده و بیت را می سازد؛ برای همین تا مصرع دوم را شاعر نتواند پیدا کند مصرع اول حکم شعر ندارد و بر زمین دراز کشیده است و این مصرع دوم است که بیت را تشکیل و مصرع اول از زمین بلند می کند. به حملات تشنجی صَرع گفته می شود، چون در زمان حمله و تشنج انسان را بر زمین می افکند.
... [مشاهده متن کامل]
مصرع شعر از صَرع است، چون وقتی شاعر مصرعی را کامل می کند گویی ستونی را بر زمین می افکند و وقتی مصرع دیگر را می سراید آن ستون بر زمین مانده را قائم کرده و بیت را می سازد؛ برای همین تا مصرع دوم را شاعر نتواند پیدا کند مصرع اول حکم شعر ندارد و بر زمین دراز کشیده است و این مصرع دوم است که بیت را تشکیل و مصرع اول از زمین بلند می کند. به حملات تشنجی صَرع گفته می شود، چون در زمان حمله و تشنج انسان را بر زمین می افکند.
عَتَر: به معنای آسیب ناخواسته و غیر عمد که بر کسی وارد می شود.
مُعْتَر کسی است که در زمان سؤال و گدایی بر حق خود و سهم تخصیص یافته خود قانع نیست و اعتراض می کند. مُعْتَر نوعی بیماری پوستی هم هست که ناخواسته و سهواً بر بدن کسی می افتد و بر او آسیب می زند که چاره ای جز تحمل آن نیست.
... [مشاهده متن کامل]
عترت از ریشه عَتَر است. لغت شناسان این کلمه را به معنای خویشاوند و دودمان معرفی کرده اند که این یک تعریف کلی است زیرا واژه هایی چون "آل و اهل بیت" هم همین معنی را می دهد.
مراد از عترت در حدیث ثقلین، کسانی هستند که مردم از جهل شان به مقام آنان آگاه نبودند و به آنان ضربه می زدند. این ضربه در دشمنان با طرد و عداوت شان بود و در مؤمنان جاهل با قبول آنان ولی نافرمانی شان بود. یعنی عترت پیامبر اکرم ( ص ) همواره در طول زندگی شان یا از سوی دشمنان خدا مورد عداوت و دشمنی آشکار قرار گرفتند، یا از سوی مؤمنان جاهل با نافرمانی شان مورد آزار قرار گرفتند. مُعْتَر به کسی می گویند که شرایط صدقه ندارد و نباید به او صدقه داد؛ پس عترت پیامبر اکرم ( ص ) هم از صدقه بی نیاز بودند.
در کتاب موسوعة الامام الحسین ( ع ) از دختر ایشان در باب پدر آمده است: �پدرم امام حسین علیه السَّلام می فرمودند: ما ناتوان شدگان و عترت پیامبریم. � پس عترت یعنی کسانی که بدون هیچ گناهی از سوی مردم باید مورد ستم و آسیب قرار بگیرند. همان ناتوان شدگان از سوی خدا در انتقام و حتی گاهی دفاع از خود چنانچه بر اهل بیت علیهم السَّلام مردم لعن می کردند و آنان سکوت می کردند و می رفتند. "عترت یعنی مظلومیت در دنیا و غربت در میان خلایق"
مُعْتَر کسی است که در زمان سؤال و گدایی بر حق خود و سهم تخصیص یافته خود قانع نیست و اعتراض می کند. مُعْتَر نوعی بیماری پوستی هم هست که ناخواسته و سهواً بر بدن کسی می افتد و بر او آسیب می زند که چاره ای جز تحمل آن نیست.
... [مشاهده متن کامل]
عترت از ریشه عَتَر است. لغت شناسان این کلمه را به معنای خویشاوند و دودمان معرفی کرده اند که این یک تعریف کلی است زیرا واژه هایی چون "آل و اهل بیت" هم همین معنی را می دهد.
مراد از عترت در حدیث ثقلین، کسانی هستند که مردم از جهل شان به مقام آنان آگاه نبودند و به آنان ضربه می زدند. این ضربه در دشمنان با طرد و عداوت شان بود و در مؤمنان جاهل با قبول آنان ولی نافرمانی شان بود. یعنی عترت پیامبر اکرم ( ص ) همواره در طول زندگی شان یا از سوی دشمنان خدا مورد عداوت و دشمنی آشکار قرار گرفتند، یا از سوی مؤمنان جاهل با نافرمانی شان مورد آزار قرار گرفتند. مُعْتَر به کسی می گویند که شرایط صدقه ندارد و نباید به او صدقه داد؛ پس عترت پیامبر اکرم ( ص ) هم از صدقه بی نیاز بودند.
در کتاب موسوعة الامام الحسین ( ع ) از دختر ایشان در باب پدر آمده است: �پدرم امام حسین علیه السَّلام می فرمودند: ما ناتوان شدگان و عترت پیامبریم. � پس عترت یعنی کسانی که بدون هیچ گناهی از سوی مردم باید مورد ستم و آسیب قرار بگیرند. همان ناتوان شدگان از سوی خدا در انتقام و حتی گاهی دفاع از خود چنانچه بر اهل بیت علیهم السَّلام مردم لعن می کردند و آنان سکوت می کردند و می رفتند. "عترت یعنی مظلومیت در دنیا و غربت در میان خلایق"
عترت، کسانی هستندکه مفاهیم و رموز قرآن را متوجه می شوند و در راه رسیدن انسانها به خدا وکمال، بدون منت و تمنایی نشان میکنند.
دو نعمت خدا به انسان که عبارت است از
۱. اهل بیت پیامبر
۲. کتاب قران
۱. اهل بیت پیامبر
۲. کتاب قران
خویشاوندان و اهل بیت پیامبر
قرآن و عترت اهل بیت یعنی چه
نسب، ریشه همگن
عترت درکل به معناهای مختلف همچون:ذریه ( خانواده. اهل بیت ) ، خانواده، عشیره مرد، اولادفرزندذریه به کارگرفته میشود
وارث دین خدا