عبور ترانزیت یک مفهوم در کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها است که به کشتی ها حق آزادی ناوبری یا به هواپیماها حق عبور از فراز یک منطقه را صرفاً برای حمل و نقل ( ترانزیت ) مستمر و سریع از یک تنگه بین بخشی از آب های آزاد یا منطقه انحصاری اقتصادی و بخش دیگر می دهد. نیاز به حمل و نقل مستمر و سریع، مانع عبور از تنگه به منظور ورود، خروج یا بازگشت از یک کشور هم مرز تنگه نمی شود که این مسئله به شرایط ورود به آن کشور بستگی دارد.
این قانون ناوبری در بخش سوم کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها تدوین شده است. [ ۱] اگرچه همه کشورها این کنوانسیون را تصویب نکرده اند[ ۲] اما بسیاری از کشورها از جمله آمریکا قوانین ناوبری مرسوم تدوین شده در کنوانسیون را پذیرفته اند. [ ۳] این قانون ناوبری با کنوانسیون سوم سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها اهمیت بیشتری یافت که گسترش آب های سرزمینی بین ۳ تا ۱۲ مایل دریایی را تأیید کرده و باعث شد تنگه های کمتری امکان عبور ناوبری بین آب های سرزمینی کشورهای ساحلی را داشته باشند.
عبور ترانزیت نه فقط در منطقه همپوشانی با آب های سرزمینی کشورهای ساحلی بلکه در سراسر تنگه وجود دارد. کشتی ها و هواپیماهای همه کشورها از جمله کشتی های جنگی، تجهیزات جانبی و هواپیماهای نظامی حق نزدیک شدن و عبور ترانزیت آزادانه از تنگه ها را دارند. زیردریایی ها تا زمانی که در حال انجام عملیات عادی خود باشند آزادانه مجاز به عبور ترانزیت از تنگه های بین المللی هستند. رژیم حقوقی عبور ترانزیت در مهم ترین تنگه برای تبادل تجارت بین المللی و امنیتی ( تنگه جبل الطارق، تنگه دوور، تنگه هرمز، باب المندب و تنگه مالاکا ) وجود دارد. [ ۴]
حقوق عبور ترانزیت شامل آب های داخلی هیچ کشوری در طول تنگه نمی شود. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین قانون ناوبری در بخش سوم کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها تدوین شده است. [ ۱] اگرچه همه کشورها این کنوانسیون را تصویب نکرده اند[ ۲] اما بسیاری از کشورها از جمله آمریکا قوانین ناوبری مرسوم تدوین شده در کنوانسیون را پذیرفته اند. [ ۳] این قانون ناوبری با کنوانسیون سوم سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها اهمیت بیشتری یافت که گسترش آب های سرزمینی بین ۳ تا ۱۲ مایل دریایی را تأیید کرده و باعث شد تنگه های کمتری امکان عبور ناوبری بین آب های سرزمینی کشورهای ساحلی را داشته باشند.
عبور ترانزیت نه فقط در منطقه همپوشانی با آب های سرزمینی کشورهای ساحلی بلکه در سراسر تنگه وجود دارد. کشتی ها و هواپیماهای همه کشورها از جمله کشتی های جنگی، تجهیزات جانبی و هواپیماهای نظامی حق نزدیک شدن و عبور ترانزیت آزادانه از تنگه ها را دارند. زیردریایی ها تا زمانی که در حال انجام عملیات عادی خود باشند آزادانه مجاز به عبور ترانزیت از تنگه های بین المللی هستند. رژیم حقوقی عبور ترانزیت در مهم ترین تنگه برای تبادل تجارت بین المللی و امنیتی ( تنگه جبل الطارق، تنگه دوور، تنگه هرمز، باب المندب و تنگه مالاکا ) وجود دارد. [ ۴]
حقوق عبور ترانزیت شامل آب های داخلی هیچ کشوری در طول تنگه نمی شود. [ ۱]
wiki: عبور ترانزیت