عبهر العاشقین

فرهنگ فارسی

کتابی است صوفیانه بزبان فارسی مبتنی بر عشق بعبارت دیگر داستانی است از عشق صوفیانه تالیف روزبهان بقلی وی در حالات ومقامات خاص عرفانی این کتاب را برشته تحریر در آورده و همچنانکه می اندیشیده سخن گفته این کتاب در تهران بطبع رسیده.
کتابی است که روز بهان بقلی شیرازی تالیف کرده است موضوع آن تصوف است بسال ۱۹۵۸ میلادی باهتمام آقای کربن چاپ شده است

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «عبهر العاشقین»، به زبان فارسی، تألیف شیخ روزبهان بقلی شیرازی، در موضوع عشق و عاشقی از دید عرفانی است.
کتاب، شامل یک مقدمه و 32 فصل است.
«عبهر العاشقین»، کتابی است صوفیانه، مبتنی بر عشق و به عبارت دیگر داستانی است از عشق صوفیانه. روزبهان، در حالات و مقامات خاصّ عرفانی، این کتاب را نوشته است. وی، همان گونه که می اندیشیده، سخن گفته و شاید موفق نشده است که بار دیگر در آن تجدید نظر کند. در چنین حالی، آشکار است که لفظ فدای معنی می شود، قواعد دستور زبان و فصاحت و بلاغت مهمل می ماند؛ این است سرّ خرده هایی که ممکن است از لحاظ فنون ادبی بر مندرجات این کتاب گرفت.
جمله ها و عبارت ها تاب معانی لطیف و نغز و دل کش روزبهان نمی آورد. گفتار او همچون گلی است که تا در دست بگیرید، پرپر می شود و یا چون ماده ای کیمیاوی است که به مجرد رسیدن اندک حرارت بخار گردد. زبان او، زبان احساسات است؛ زیبا و زیبایی را می ستاید و به هر دو عشق می ورزد.
در عبهر العاشقین، آیات قرآن(گاه تمام آیه و گاه بخشی از آن) مکرّر به کار رفته است. احادیث قدسی و نبوی، مخصوصا احادیثی که مورد استفاده و علاقه صوفیان است، در این کتاب بسیار آمده است و حتی بعضی از آنها مکرّر شده است. امثال و حکم و کلمات بزرگان صوفیه(به عربی و فارسی) در این کتاب فراوان است. اشعار عربی و فارسی نیز مکرّر، مخصوصا در پایان هر فصل، به شاهد آورده شده. به نظر می رسد که غالب رباعیات، در پایان هر فصل، از خود روزبهان باشد.

[ویکی فقه] عبهر العاشقین (کتاب). «عبهر العاشقین»، به زبان فارسی ، تالیف شیخ روزبهان بقلی شیرازی ، در موضوع عشق و عاشقی از دید عرفانی است.
کتاب، شامل یک مقدمه و ۳۲ فصل است. «عبهر العاشقین»، کتابی است صوفیانه، مبتنی بر عشق و به عبارت دیگر داستانی است از عشق صوفیانه. روزبهان، در حالات و مقامات خاص عرفانی، این کتاب را نوشته است. وی، همان گونه که می اندیشیده، سخن گفته و شاید موفق نشده است که بار دیگر در آن تجدید نظر کند. در چنین حالی، آشکار است که لفظ فدای معنی می شود، قواعد دستور زبان و فصاحت و بلاغت مهمل می ماند؛ این است سر خرده هایی که ممکن است از لحاظ فنون ادبی بر مندرجات این کتاب گرفت. جمله ها و عبارت ها تاب معانی لطیف و نغز و دل کش روزبهان نمی آورد. گفتار او همچون گلی است که تا در دست بگیرید، پرپر می شود و یا چون ماده ای کیمیاوی است که به مجرد رسیدن اندک حرارت بخار گردد. زبان او، زبان احساسات است؛ زیبا و زیبایی را می ستاید و به هر دو عشق می ورزد. در عبهر العاشقین، آیات قرآن (گاه تمام آیه و گاه بخشی از آن) مکرر به کار رفته است. احادیث قدسی و نبوی ، مخصوصا احادیثی که مورد استفاده و علاقه صوفیان است، در این کتاب بسیار آمده است و حتی بعضی از آنها مکرر شده است. امثال و حکم و کلمات بزرگان صوفیه (به عربی و فارسی) در این کتاب فراوان است. اشعار عربی و فارسی نیز مکرر، مخصوصا در پایان هر فصل، به شاهد آورده شده. به نظر می رسد که غالب رباعیات، در پایان هر فصل، از خود روزبهان باشد. فصل و عنوان آن را به عربی آورده؛ مثلا گوید: «الفصل الرابع، فی فضیلة المحبین الذی یالفون الحسن و المستحسن و المحبوبین المستحسنین». آوردن جمله ها و عبارت های مسجع ، از خصایص این کتاب است. بنابراین، اصولا نثر عبهر العاشقین، نثری است مرسل؛ مع هذا روزبهان، می کوشد که مطالب بسیار را در عبارات اندک بگنجاند و به تعبیر ادبی، وی، در «ایجاز» کوشاست.
گزارش محتوا
مؤلف، در مقدمه کتاب، به زبان عربی با تعبیراتی متناسب با محتوای کتاب، به حمد و تسبیح خدا و صلوات بر اولیاء و محبین او پرداخته است؛ تعبیراتی همچون «الحمد لله الذی استاثر لنفسه المحبة و العشق فی ازلیته»، «فسبحان الذی استحق المجد و الثناء و الحمد و البقاء فی قدمه و دوام دیمومیته فشکر نفسه بنفسه اظهار عجائب صنایعه و غرائب بدایعه فالبسها انوار جماله و جلاله لارواح عشاق حضرته و...» و «صلی الله علی خلیفته آدم بدیع فطرته و سراج نور جماله... و علی رئیس مملکته محمد المجتبی بخلته... و علی عشاق امته...» این کتاب، مشتمل است بر سی و دو فصل که فهرست آنها در صفحات ۱۲- ۱۴ متن کتاب مندرج است.
وجه تسمیه
«عبهر» را به معنی نرگس آورده اند، مؤلف «غیاث اللغات» نوشته: «عبهر، به فتح اول و ثالث، نرگس که در میان آن زرد باشد؛ به خلاف شهلا که سیاه باشد.» مصنف، کتاب را به نرگسی تشبیه کرده که مشام جان عاشقان را عطرآگین می سازد، خود گوید: «فصنفت کتابا فی بیان العشق الانسانی و العشق الربانی... لیکون للمحبین و العاشقین نزهة الانس و الریحان من حظیرة القدس و سمیته عبهر العاشقین.» در پایان کتاب گوید: «این بود که گفتیم قصه عاشقان روحانی و ربانی، ای عبهر صفت چشم تو، سر افعال در روی تو، سحر غمزه جادوت عاشقان موحد را هاروت و ماروت ، عشق تو مرکز فلک لایزالی است، اگرچه در آن عشق عاشقان را از حدثان هزار ناله و زاری است.»
مزایای کتاب
...

دانشنامه آزاد فارسی

عَبْهَرُالعاشِقین
(عنوان اصلی: عبهرالعاشقین فی احوال العشق) تألیف روزبهان بقلی شیرازی، کتابی به فارسی، در تفسیر عرفانی عشق. اهمیت این کتاب در آن است که از متونِ فارسیِ دورۀ پیش از حملۀ مغول و از نخستین کتاب های فارسی در موضوع عشق و جمال پرستی است. روزبهان پس از مقدمه، در ۳۲ فصل از مفاهیمی همچون محبت مقدمۀ عشق، آغاز عشق، نزول عشق، مقامات عشق ربانی و نظایر آن سخن گفته است. عبهرالعاشقین به کوشش محمد معین و هانری کربن به چاپ رسیده است (تهران، ۱۳۳۷ش).

پیشنهاد کاربران

بپرس