عاصم
فرهنگ اسم ها
معنی: نگه دارنده، محافظ، بازدارنده، نام یکی از یاران امام کاظم ( ع )، منع کننده، ( اَعلام ) ) یکی از قراء سبعه ی [قاریان هفت گانه] قرآن، ( در اعلام ) یکی از قُراء سبعه ی [قاریان هفت گانه] قرآن
برچسب ها: اسم، اسم با ع، اسم پسر، اسم عربی، اسم مذهبی و قرآنی
لغت نامه دهخدا
گفت من رفتم بر آن کوه بلند
عاصم است آن که مرا از هر گزند.
مولوی.
عاصم. [ ص ِ ] ( اِخ ) شهری است در جنوب یهودا و بعد از تقسیم اول به سبط یهودا داده شد. ( قاموس کتاب مقدس ).
عاصم. [ ص ِ ] ( اِخ ) موضعی است به بلاد هذیل. ( معجم البلدان ) ( منتهی الارب ).
عاصم. [ ص ِ ] ( اِخ ) نام دو وادی است از وادیهای عقیق. ( منتهی الارب ).
عاصم. [ ص ِ ] ( اِخ ) ابن ایوب ، مکنی به ابوبکر. نحوی. وی یکی از علماء و لغویان بود و او را آثاری است از جمله : شرح معلقات و شرح دیوان امروءالقیس.وی به سال 164 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ).
عاصم. [ ص ِ ] ( اِخ ) ابن بهدلة الکوفی الاسدی. کنیه او ابوبکر و یکی از قراء سبعه بود و به سال 128 هَ. ق. درگذشت. او شاگرد ابوعبدالرحمان السلمی و زراربن حبیش بود. ( الاعلام زرکلی ).
عاصم.[ ص ِ ] ( اِخ ) ابن ثابت. تابعی است. ( منتهی الارب ).
عاصم. [ ص ِ ] ( اِخ ) ابن خلیفةبن معفل الضبی. یکی از سواران عرب جاهلی و از شعرای مخضرمین بود. وی اسلام را درک کرد و در بصره ساکن بود و به سال 30 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ).
عاصم. [ ص ِ ] ( اِخ )ابن سلیمان الاحول البصری. یکی از محدثان و معتمدان بصره بود. وی در کوفه عمل حسبه و در مدائن منصب قضا داشت و به سال 142 هَ. ق. درگذشت. ( الاعلام زرکلی ).
عاصم. [ ص ِ ] ( اِخ ) ابن عدی عجلانی. از بزرگان بنی عجلان و از صحابه بود و حضرت رسول خلافت خویش را در مدینه به وی داد. او به سال 45 هَ. ق. درگذشت. ( الاعلام زرکلی ). و رجوع به امتاع الاسماع ج 1 ص 94، 447، 481 شود.
عاصم. [ ص ِ ] ( اِخ ) ابن علی بن عاصم بن صهیب التیمی. یکی از حافظان حدیث و از ثقات بود. وی مردم را حدیث میکرد و در مجلس او هزار تن حاضر میشد و به سال 221 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ).
عاصم. [ ص ِ ] ( اِخ )ابن عمربن الخطاب القرشی العدوی. جد عمربن عبدالعزیز و از شعراست. و به سال 70 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ). و رجوع به امتاع الاسماع ج 1 ص 298 شود.
عاصم. [ ص ِ ] ( اِخ ) ابن عمیرالسعدی. وی از شجاعان عرب است که شاهد وقایع ماوراءالنهر با نصربن سیار بود و به سال 131 هَ. ق. در نهاوند کشته شد. ( از الاعلام زرکلی ).
فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱ - نگاهدارنده حافظ . ۲ - باز دارنده ( از خطا ) منع کننده .
ابن عمیر السعدی وی از شجاعان عرب است که شاهد وقایع ماورائ النهر با نصر بن سیار بود و بسال ۱۳۱ ه.ق . در نهاوند در گذشت .
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
عاصم، اسم فاعل از «عَصَمَ» به معنای حافظ و نگهدارنده از گرفتار شدن به بدی ها، متضمّن معنای دفاع نیز است. نیز از اسما و صفات انتزاعی خداوند متعال است. این واژه در 3 مورد از قرآن مجید آمده است:
فرهنگ قرآن، جلد 19، صفحه 493.
عاصم، اسم فاعل از «عَصَمَ» به معنای حافظ و نگهدارنده از گرفتار شدن به بدی ها، متضمّن معنای دفاع نیز است. نیز از اسما و صفات انتزاعی خداوند متعال است. این واژه در 3 مورد از قرآن مجید آمده است:
فرهنگ قرآن، جلد 19، صفحه 493.
wikiahlb: عاصم
[ویکی الکتاب] معنی عَاصِمَ: نگه دارنده - پناه دهنده
معنی ءَاثِمٌ: گناهکار
ریشه کلمه:
عصم (۱۳ بار)
(بر وزن فلس) امساک و حفظ. راغب گفته: «العصم:الامساک» در صحاح گفته: عصمت به معنی منع است «عَصَمَهُ الطَّعامُ» یعنی طعام او را از گرسنگی مانع شد. . خدا تو را حفظ میکند. آیه درباره جریان مقدّس غدیر خّم است. . . حفظ و منع هر دو در اینجا به یک معنی است. . آنها را از عذاب خدا حافظی و مانعی نیست. اعتصام: چنگ زدن. . .گوئی انسان به لطف خدا از گناه امتناع میکند لذا اعتصام که میبایست امتناع معنی شود چنگ زدن معنی شده است. استعصام: امتناع یعنی طلب آنچه خویش را با آن حفظ کند. . با او درباره کام گرفتن مراوده کردم امتناع نمود. . عصم (بر وزن عنب) جمع عصمة است مراد از آن در آیه نکاح و علقه زوجیّت است طبرسی فرموده نکاح را از آن عصمت گویند که زوجه در حباله و عصمت (حفظ) زوج است یعنی نکاحهای زنان کافره را نگاه ندارید آیه درباره عقد ابتدائی با کافره نیست بلکه درباره نگهداری نکاح است یعنی اگر مردی مسلمان شده باید زن کافره را از خود جدا کند ایضاً اگر زن یک مسلمان کافر شود. درباره این آیه در «طعام» ذیل عنوان «طعام اهل کتاب و زنان آنها» مشروحاً سخن گفتهایم.
معنی ءَاثِمٌ: گناهکار
ریشه کلمه:
عصم (۱۳ بار)
(بر وزن فلس) امساک و حفظ. راغب گفته: «العصم:الامساک» در صحاح گفته: عصمت به معنی منع است «عَصَمَهُ الطَّعامُ» یعنی طعام او را از گرسنگی مانع شد. . خدا تو را حفظ میکند. آیه درباره جریان مقدّس غدیر خّم است. . . حفظ و منع هر دو در اینجا به یک معنی است. . آنها را از عذاب خدا حافظی و مانعی نیست. اعتصام: چنگ زدن. . .گوئی انسان به لطف خدا از گناه امتناع میکند لذا اعتصام که میبایست امتناع معنی شود چنگ زدن معنی شده است. استعصام: امتناع یعنی طلب آنچه خویش را با آن حفظ کند. . با او درباره کام گرفتن مراوده کردم امتناع نمود. . عصم (بر وزن عنب) جمع عصمة است مراد از آن در آیه نکاح و علقه زوجیّت است طبرسی فرموده نکاح را از آن عصمت گویند که زوجه در حباله و عصمت (حفظ) زوج است یعنی نکاحهای زنان کافره را نگاه ندارید آیه درباره عقد ابتدائی با کافره نیست بلکه درباره نگهداری نکاح است یعنی اگر مردی مسلمان شده باید زن کافره را از خود جدا کند ایضاً اگر زن یک مسلمان کافر شود. درباره این آیه در «طعام» ذیل عنوان «طعام اهل کتاب و زنان آنها» مشروحاً سخن گفتهایم.
wikialkb: عَاصِم
[ویکی فقه] عاصم (ابهام زدایی). عاصم ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • ابوبکر عاصم بن ابی النجود، ابوبکر عاصم بن ابی النجود بن بهدله مولی بنی خزیمه (م ۱۲۷ ق) از قرای طبقه سوم، از مردم کوفه، شیعی و از قرای معروف هفتگانه• عاصم بن ایوب بطلیوسی، بَطَلْیَوْسی، ابوبکر عاصم بن ایّوب، ادیب، لغوی و نحوی سده پنجم/ یازدهم هجری
...
...
wikifeqh: عاصم_(ابهام_زدایی)
پیشنهاد کاربران
محافظ
حارس
حارس
از اصحاب پیامبر