ظفر
/zafar/
مترادف ظفر: پیروزی، تسلط، چیرگی، سلطه، غلبه، فتح، نجاح، نصرت
متضاد ظفر: شکست
برابر پارسی: پیروزی، چیرگی
معنی انگلیسی:
فرهنگ اسم ها
معنی: نصرت، پیروز شدن، غلبه، ( عربی ) پیروزی
برچسب ها: اسم، اسم با ظ، اسم پسر، اسم عربی، اسم مذهبی و قرآنی
لغت نامه دهخدا
به صدر اندر نشسته شهریاری
ظفریاری به کنیت بوالمظفر.
لبیبی.
کاروان ظفر و قافله فتح و مرادکاروانگاه به صحرای رجای تو کند.
منوچهری.
و به دولت عالی ظفر و نصرت روی خواهد نمود. ( تاریخ بیهقی ).با اینهمه در جنگی که کنند ظفر ایشان را باشد. بدا قوما که مائیم که ایزد عزّ ذکره چنین قوم را بر ما مسلط کرده و نصرت میدهد. ( تاریخ بیهقی ). چنان دانم که بدان تدبیر راست که کردم ما را ظفر باشد. ( تاریخ بیهقی ). قوت پیغامبران معجزات آمد... و قوت پادشاهان... درازی دست و ظفر و نصرت. ( تاریخ بیهقی ).الا انثنیت و فی اظفارک الظفر.
ابوسهل زوزنی ( از تاریخ بیهقی ).
بساز رزم عدو را که از برای تراقضا گرفته به کف نامه ظفر دارد.
مسعودسعد.
تا به هر طرف که نشاط حرکت فرماید ظفر و نصرت رایت او را تلقی و استقبال واجب بیند. ( کلیله و دمنه ). ظالمان مکار چون هم پشت شوند ظفر یابند. ( کلیله و دمنه ). و در اتمام آنچه بر دوستان اقتراع کنند ظفریابد. ( کلیله و دمنه ). سباشی تکین بر او ظفر یافت و او را بگرفت و به دونیم کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ). خوارزمیان بر امید ظفر و نصرت پای بیفشردند. ( ترجمه ٔتاریخ یمینی ). از آن سفر با موکب ظفر بازگردید. ( ترجمه تاریخ یمینی ). آخر کار، بکتوزون ظفر یافت و سیمجوری هزیمت شد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).هست مر هر صبر را آخر ظفر
هست روزی بعد هر تلخی شکر.
مولوی.
تا رنج نبری گنج برنداری و تا جان در خطر ننهی بر دشمن ظفر نیابی. ( گلستان ).|| ( اِ ) زمین هموار و پست گیاهناک.
ظفر. [ ظَ ف ِ ] ( ع ص ) ظفیر.ظِفّیر. مردی که به هرچه اراده کند دریابد آن را.
ظفر. [ ظَ ] ( ع مص ) فروبردن ناخن را در رخسار کسی. || ظفر عین ؛ ناخنه برآوردن چشم. || ماظفرتک عینی منذ زمان ؛ دیری است که ترا ندیده ام. || ( اِخ ) نام مردی است.
ظفر. [ ظَ ] ( ع اِ ) ظفره. فودنج بری. پودنه بری.
ظفر. [ ظُ / ظُ ف ُ / ظِ ] ( ع اِ ) ناخن. ج ، اظفار، اظافیر. || کلیل الظُفر و مقَلّم ُالظُفر؛ مرد سست بددل و ذلیل خوار. || ناخنه چشم. || کمان سوای بستنگاه زه کمان و یا گوشه و نوک کمان. پس گوشه کمان. ( مهذب الاسماء ). || ما بالدّار ظُفر؛ احدی در خانه نیست. || رأیته ُ بظفره ، أی بنفسه ؛ دیدم خود او را. || کل ذی ظُفر ( قرآن 146/6 ). در قرآن کریم ، شامل ذوات المناسم از انعام و ابل باشد، چه منسم به جای ناخن آنان باشد. ذوظفر؛ صاحب مخلب و چنگال از مرغان و صاحب حافر از دواب و صاحب ناب از سباع. ( مهذب الاسماء ).بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
پیروزی یافتن، به مرادرسیدن ، غلبه، پیروزی، ناخن
۱ - ناخن جمع اظفار جمع الجمع اظافیر . ۲ - ناخنه چشم .
قلعه ایست بیمن .
فرهنگ معین
(ظُ فُ ) [ ع . ] (اِ. ) ناخن ، ج . اظفار.
فرهنگ عمید
* ظفر شدن: (مصدر لازم ) [قدیمی] = * ظفر یافتن
* ظفر یافتن: (مصدر لازم ) پیروز شدن، دست یافتن به مراد، غلبه کردن.
ناخن.
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی ظُفُرٍ: ناخن
معنی مَفَازاً: ظفر یافتن و رسیدن به هدف - کامیابی
معنی مَفَازَتِهِمْ: ظفر یافتن و رسیدن به هدفشان - کامیابیشان (مفازة مصدر میمی از فوز به معنای ظفر یافتن و رسیدن به هدف . و در عبارت "وَیُنَجِّی ﭐللَّهُ ﭐلَّذِینَ ﭐتَّقَوْاْ بِمَفَازَتِهِمْ " حرف باء که بر سر این کلمه در آمده بای ملابست و یا سببیت است ، پس فوزی که خدا ...
ریشه کلمه:
ظفر (۲ بار)
«ظُفُر» (بر وزن شتر) در اصل، به معنای «ناخن» می باشد، ولی به سمّ حیوان های سمّ دار (آنها که همچون اسب، سم هایی دارند که شکاف ندارد نه مانند گوسفند و گاو که دارای سم شکافته می باشند) نیز اطلاق شده; زیرا سمّ های آنها شبیه ناخن است، و نیز به پای شتر که نوک پای او یکپارچه است و شکافی ندارد، گفته اند.
بنابراین، از آیه فوق چنین استفاده می شود که تمام حیواناتی که «سم چاک» نیستند اعم از چهارپایان یا پرندگان، بر یهود تحریم شده بود.
(بر وزن عنق و قفل) ناخن. اعم از آن که در انسان باشد یا غیر آن. مراجعه به لغت نشان میدهد که ظفر فقط بمعنی تاخن و بمخلب (چنگال) شامل نیست. المنار از لسان العرب نقل میکند: ظفر ناخن انسان و ناخن پرنده است... و گفتهاند ظفر ذر مرغی یا در حیوانی گویند که شکار نمیکند و مخلب در آن که شکار میکند. . ناخن داران که بر یهود حرام شده حتماً بر پرندگان و حیوانات چنگالدار شامل نیست که چنگالداران در اسلام نیز حرام است اختصاص به یهود ندارد و آنچه از فخر رازی نقل شده است و چنگال گرفتن و آنها را بنابر ظهور آیه، حلال دانسته و حدیث «حُرِّمَ کُلَّ ذی نابٍ مِنَ السِّباعِ وَ ذی مِخلَبٍ مِنَ الطُّیُورِ» را ضعیف پنداشته، بیهوده است. این آیه نیز روشن میکند که این محرّمات در اصل حلال بوده و بواسطه ظلمشان بر یهود حرام شدهاند و شاید این آیه از آیه اول اعم باشد. باید دید مراد از این ناخنداران چیست؟ از ابن عباس و سدّی و غیره نقل شده: مراد حیوانی است که سماش یکی است و شکاف ندارد مثل شتر و شتر مرغ و اردک و غاز (مجمع) از مجاهد نقل شده مراد هر چهارپائی است که سم شکافته نیست و سم شکافتگان را یهود میخورند. و از ابن زید نقل شده که مراد شتر است. در تورات فعلی سفر لاویان باب یازدهم بطور قاعده کلی هر شکافته شم و نشخوار کننده حلال شمرده شده ولی شتر را تحریم کرده که نشخوار میکند ولی شکافته سم نیست و ونک (حیوانی است مثل گربه بعضی آنرا گوسفند بنی اسرائیل گویند) نشخوار میکند ولی شکافته سم نیست ایضاً خرگوش و خوک که اولی سم شکافته نیست و دومی نشخوار نمیکند. ولی از اینها فقط شتر در ما نحن فیه است. نا گفته نماند: گوسفند و گاو داخل در این تحریم نیست زیرا جمله «وَمِنَ البَقَرِ وَ الغَنَمِ ...» نشان میدهد فقط پیه آن دو بر یهود حرام شده است. میماند شتر و قسمت دیگری از طیّبات و ناخنداران. یهود میگفتند: این محرمات در اصل شریعتها حرام بودند و در اثر گناهان بر ما حرام نشدهاند قرآن در جواب آنها فرموده: هر طعام پیش از نزول تورات بر بنی اسرائیل حلال بوده مگر آنچه اسرائیل بر خود حرام کرده بود تورات را بیاورید و بخوانید تا صدق این سخن روشن شود. گفتهاند: یعقوب مرضی داشت که گوشت شتر آن را مزید میکرد لذا تصمیم گرفت که گوشت شتر نخورد. مراد از «ماحرم» آنست. * . ظفر: (بر وزن علم) بمعنی نجات و غلبه است بنظر راغب اصل آن از «طفره علیه» است یعنی انگشتش در بدن او فرو رفته. آن در آیه به معنی غلبه است یعنی: خدا شما را بر آنها غالب کرد و نصرت داد.
معنی مَفَازاً: ظفر یافتن و رسیدن به هدف - کامیابی
معنی مَفَازَتِهِمْ: ظفر یافتن و رسیدن به هدفشان - کامیابیشان (مفازة مصدر میمی از فوز به معنای ظفر یافتن و رسیدن به هدف . و در عبارت "وَیُنَجِّی ﭐللَّهُ ﭐلَّذِینَ ﭐتَّقَوْاْ بِمَفَازَتِهِمْ " حرف باء که بر سر این کلمه در آمده بای ملابست و یا سببیت است ، پس فوزی که خدا ...
ریشه کلمه:
ظفر (۲ بار)
«ظُفُر» (بر وزن شتر) در اصل، به معنای «ناخن» می باشد، ولی به سمّ حیوان های سمّ دار (آنها که همچون اسب، سم هایی دارند که شکاف ندارد نه مانند گوسفند و گاو که دارای سم شکافته می باشند) نیز اطلاق شده; زیرا سمّ های آنها شبیه ناخن است، و نیز به پای شتر که نوک پای او یکپارچه است و شکافی ندارد، گفته اند.
بنابراین، از آیه فوق چنین استفاده می شود که تمام حیواناتی که «سم چاک» نیستند اعم از چهارپایان یا پرندگان، بر یهود تحریم شده بود.
(بر وزن عنق و قفل) ناخن. اعم از آن که در انسان باشد یا غیر آن. مراجعه به لغت نشان میدهد که ظفر فقط بمعنی تاخن و بمخلب (چنگال) شامل نیست. المنار از لسان العرب نقل میکند: ظفر ناخن انسان و ناخن پرنده است... و گفتهاند ظفر ذر مرغی یا در حیوانی گویند که شکار نمیکند و مخلب در آن که شکار میکند. . ناخن داران که بر یهود حرام شده حتماً بر پرندگان و حیوانات چنگالدار شامل نیست که چنگالداران در اسلام نیز حرام است اختصاص به یهود ندارد و آنچه از فخر رازی نقل شده است و چنگال گرفتن و آنها را بنابر ظهور آیه، حلال دانسته و حدیث «حُرِّمَ کُلَّ ذی نابٍ مِنَ السِّباعِ وَ ذی مِخلَبٍ مِنَ الطُّیُورِ» را ضعیف پنداشته، بیهوده است. این آیه نیز روشن میکند که این محرّمات در اصل حلال بوده و بواسطه ظلمشان بر یهود حرام شدهاند و شاید این آیه از آیه اول اعم باشد. باید دید مراد از این ناخنداران چیست؟ از ابن عباس و سدّی و غیره نقل شده: مراد حیوانی است که سماش یکی است و شکاف ندارد مثل شتر و شتر مرغ و اردک و غاز (مجمع) از مجاهد نقل شده مراد هر چهارپائی است که سم شکافته نیست و سم شکافتگان را یهود میخورند. و از ابن زید نقل شده که مراد شتر است. در تورات فعلی سفر لاویان باب یازدهم بطور قاعده کلی هر شکافته شم و نشخوار کننده حلال شمرده شده ولی شتر را تحریم کرده که نشخوار میکند ولی شکافته سم نیست و ونک (حیوانی است مثل گربه بعضی آنرا گوسفند بنی اسرائیل گویند) نشخوار میکند ولی شکافته سم نیست ایضاً خرگوش و خوک که اولی سم شکافته نیست و دومی نشخوار نمیکند. ولی از اینها فقط شتر در ما نحن فیه است. نا گفته نماند: گوسفند و گاو داخل در این تحریم نیست زیرا جمله «وَمِنَ البَقَرِ وَ الغَنَمِ ...» نشان میدهد فقط پیه آن دو بر یهود حرام شده است. میماند شتر و قسمت دیگری از طیّبات و ناخنداران. یهود میگفتند: این محرمات در اصل شریعتها حرام بودند و در اثر گناهان بر ما حرام نشدهاند قرآن در جواب آنها فرموده: هر طعام پیش از نزول تورات بر بنی اسرائیل حلال بوده مگر آنچه اسرائیل بر خود حرام کرده بود تورات را بیاورید و بخوانید تا صدق این سخن روشن شود. گفتهاند: یعقوب مرضی داشت که گوشت شتر آن را مزید میکرد لذا تصمیم گرفت که گوشت شتر نخورد. مراد از «ماحرم» آنست. * . ظفر: (بر وزن علم) بمعنی نجات و غلبه است بنظر راغب اصل آن از «طفره علیه» است یعنی انگشتش در بدن او فرو رفته. آن در آیه به معنی غلبه است یعنی: خدا شما را بر آنها غالب کرد و نصرت داد.
wikialkb: ظُفُر
دانشنامه عمومی
ظفر (ازبکستان). ظفر ( به ازبکی: Zafar ) یک منطقهٔ مسکونی در ازبکستان است که در ناحیه بیگ آباد واقع شده است. [ ۱] ظفر ۷٬۷۰۰ نفر جمعیت دارد.
wiki: ظفر (ازبکستان)
ظفر (جماعت). ظفر جماعت و شهرکی در جنوب غربی کشور تاجیکستان است که در ناحیهٔ فرخار ولایت ختلان قرار دارد. جمعیت این جماعت ۹٬۲۶۳ است. [ ۱] [ ۲] [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفwiki: ظفر (جماعت)
جدول کلمات
مترادف ها
پیروزی، چیرگی، غلبه، فتح، فتح و ظفر، نصرت، ظفر، فیروزی
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
ظفر فیلمی به کارگردانی و نویسندگی صابر رهبر محصول سال ۱۳۵۱ است.
فاطی ( فروزان ) از زادگاهش به تهران می رود…
• رضا بیک ایمانوردی
• فروزان
• امیر فخرالدین
• علی میری
• حبیب الله بلور
... [مشاهده متن کامل]
• مرسده کامیاب
• نریمان شیری فرد
• نادیا
• ابوالفضل میرزایی
• حامد
• نازلی
• سیامک اطلسی
فاطی ( فروزان ) از زادگاهش به تهران می رود…
• رضا بیک ایمانوردی
• فروزان
• امیر فخرالدین
• علی میری
• حبیب الله بلور
... [مشاهده متن کامل]
• مرسده کامیاب
• نریمان شیری فرد
• نادیا
• ابوالفضل میرزایی
• حامد
• نازلی
• سیامک اطلسی
مَا ظَفِرَ مَنْ ظَفِرَ بالْإِثْمِ.
دست یافتن به گناه؛ زیرکی نیست.
پیروزی با بدکاری؛ شکستنیه.
غلبه با وسیله اثم؛ پیروزی ندارد.
. . .
دست یافتن به گناه؛ زیرکی نیست.
پیروزی با بدکاری؛ شکستنیه.
غلبه با وسیله اثم؛ پیروزی ندارد.
. . .