طلایع


مترادف طلایع: طلیعه ها، پیش روان، لشکر، طلایه داران، پیش قراولان، پیش تازان، جلوداران، مقدمه لشکر

لغت نامه دهخدا

طلایع. [ طَ ی ِ ] ( ع اِ ) ج ِ طلیعه. ( منتهی الارب ). طلائع. بغایا. رجوع به طلیعه و طلایه شود: چاشتگاه طلایع مخالفان پدید آمد سواری سیصد. ( تاریخ بیهقی ص 583 ). هر دو لشکر را که طلیعه بودند مدد رسید تا میان دو نماز لشکر فرودآمد و طلایع بازگشتند. ( تاریخ بیهقی ). سلطان طلایع خویش را فرمود تاخود را در میان بیشه ها انداختند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 410 ). از وقت لمعه فلق تا وقت مسقط شفق با طلایعمرگ به بازی درآمدند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 394 ).

فرهنگ فارسی

جمع طلیعه
۱ - جمع طلیعه . ۲ - واحدی نظامی که در پیشاپیش عمده قوی حرکت کند پیشرو لشکر جلو دار طلایه .

فرهنگ معین

(طَ یِ ) [ ع . طلائع ] (اِ. ) جِ طلیعه ، جلوداران .

فرهنگ عمید

= طلیعه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] طلایع جمع طلیعه است، به معنی جلودار و پیشرو.
در اصطلاح فقه به گروهی گفته می‏شود که پیشاپیش عده قوا حرکت می‏کند و کارهای اطلاعاتی را نیز انجام می‏دهد و از دشمن خبر می‏گیرد.
در مورد حضرت علی (علیه السلام) این گونه روایت شده است:
«انَّهُ رَأی بَعثة العیُون و الطَّلائع بَیْنَ ایدیِ الجُیُوش» «در جنگها قبل از اعزام لشکریان به میدان نبر د، ابتدا گروه گشتی اطلاعاتی را می‏فرستاد تا از احوال دشمن خبر بگیرند.»
برای آگاهی بیشتر به واژه «عین» مراجعه کنید.

پیشنهاد کاربران

لاَ تَخْفَی عَلَیْهِ الطَّلاَئِعُ ( الطلایع )
طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند، /دعای عرفه /
چرا طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند مگر در طلیعه ها چه چیزی است که می تواند پوشیده باشد؟
در فراز "لاَ تَخْفَی عَلَیْهِ الطَّلاَئِعُ" ( طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند ) از دعای عرفه، نکته مهمی درباره علم نامحدود الهی و رابطه آن با نیت ها و حرکات اولیه انسان نهفته است. برای درک این عبارت، باید به چند جنبه توجه کرد. اولا، "طلیعه" ( جمع: طلائع ) در لغت به معنای پیشرو، مقدمه، یا نخستین نشانه های یک چیز است. در این عبارت، طلائع می تواند اشاره به نیت های پنهان انسان ( آنچه در قلب می گذرد پیش از عمل ) ، و یا حرکات اولیه و نشانه های ابتدایی یک عمل ( مانند تصمیم های درونی پیش از اجرا ) باشد و یا اشاره به حقایق پنهان در عالم هستی که از چشم دیگران مخفی است. این جمله به ما یادآوری می کند که حتی اندیشه ها و نیات پنهان ما نیز نزد خداوند حاضر است. این موضوع هم ترس از غفلت و هم امید به لطف او را تقویت می کند. اگر بدانیم خدا حتی به "طلائع" ( نیت های اولیه و پنهان از نظر دیگران ) آگاه است، در اعمالمان مراقبت بیشترس خواهیم داشت. طلیعه ها ( نیت ها، حرکات اولیه، یا حقایق پنهان ) به دلیل محدودیت های انسان، معمولاً بر انسانها پوشیده می مانند، ولی خداوند به دلیل علم بی پایان و احاطه اش بر همه چیز، از آنها آگاه است. این عبارت در دعای عرفه هم عظمت خداوند و هم لزوم توجه به باطن اعمال را به ما متذکر می شود.
...
[مشاهده متن کامل]

بپرس