طلایع
مترادف طلایع: طلیعه ها، پیش روان، لشکر، طلایه داران، پیش قراولان، پیش تازان، جلوداران، مقدمه لشکر
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] طلایع جمع طلیعه است، به معنی جلودار و پیشرو.
در اصطلاح فقه به گروهی گفته میشود که پیشاپیش عده قوا حرکت میکند و کارهای اطلاعاتی را نیز انجام میدهد و از دشمن خبر میگیرد.
در مورد حضرت علی (علیه السلام) این گونه روایت شده است:
«انَّهُ رَأی بَعثة العیُون و الطَّلائع بَیْنَ ایدیِ الجُیُوش» «در جنگها قبل از اعزام لشکریان به میدان نبر د، ابتدا گروه گشتی اطلاعاتی را میفرستاد تا از احوال دشمن خبر بگیرند.»
برای آگاهی بیشتر به واژه «عین» مراجعه کنید.
در اصطلاح فقه به گروهی گفته میشود که پیشاپیش عده قوا حرکت میکند و کارهای اطلاعاتی را نیز انجام میدهد و از دشمن خبر میگیرد.
در مورد حضرت علی (علیه السلام) این گونه روایت شده است:
«انَّهُ رَأی بَعثة العیُون و الطَّلائع بَیْنَ ایدیِ الجُیُوش» «در جنگها قبل از اعزام لشکریان به میدان نبر د، ابتدا گروه گشتی اطلاعاتی را میفرستاد تا از احوال دشمن خبر بگیرند.»
برای آگاهی بیشتر به واژه «عین» مراجعه کنید.
wikifeqh: طلایع
پیشنهاد کاربران
لاَ تَخْفَی عَلَیْهِ الطَّلاَئِعُ ( الطلایع )
طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند، /دعای عرفه /
چرا طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند مگر در طلیعه ها چه چیزی است که می تواند پوشیده باشد؟
در فراز "لاَ تَخْفَی عَلَیْهِ الطَّلاَئِعُ" ( طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند ) از دعای عرفه، نکته مهمی درباره علم نامحدود الهی و رابطه آن با نیت ها و حرکات اولیه انسان نهفته است. برای درک این عبارت، باید به چند جنبه توجه کرد. اولا، "طلیعه" ( جمع: طلائع ) در لغت به معنای پیشرو، مقدمه، یا نخستین نشانه های یک چیز است. در این عبارت، طلائع می تواند اشاره به نیت های پنهان انسان ( آنچه در قلب می گذرد پیش از عمل ) ، و یا حرکات اولیه و نشانه های ابتدایی یک عمل ( مانند تصمیم های درونی پیش از اجرا ) باشد و یا اشاره به حقایق پنهان در عالم هستی که از چشم دیگران مخفی است. این جمله به ما یادآوری می کند که حتی اندیشه ها و نیات پنهان ما نیز نزد خداوند حاضر است. این موضوع هم ترس از غفلت و هم امید به لطف او را تقویت می کند. اگر بدانیم خدا حتی به "طلائع" ( نیت های اولیه و پنهان از نظر دیگران ) آگاه است، در اعمالمان مراقبت بیشترس خواهیم داشت. طلیعه ها ( نیت ها، حرکات اولیه، یا حقایق پنهان ) به دلیل محدودیت های انسان، معمولاً بر انسانها پوشیده می مانند، ولی خداوند به دلیل علم بی پایان و احاطه اش بر همه چیز، از آنها آگاه است. این عبارت در دعای عرفه هم عظمت خداوند و هم لزوم توجه به باطن اعمال را به ما متذکر می شود.
... [مشاهده متن کامل]
طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند، /دعای عرفه /
چرا طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند مگر در طلیعه ها چه چیزی است که می تواند پوشیده باشد؟
در فراز "لاَ تَخْفَی عَلَیْهِ الطَّلاَئِعُ" ( طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند ) از دعای عرفه، نکته مهمی درباره علم نامحدود الهی و رابطه آن با نیت ها و حرکات اولیه انسان نهفته است. برای درک این عبارت، باید به چند جنبه توجه کرد. اولا، "طلیعه" ( جمع: طلائع ) در لغت به معنای پیشرو، مقدمه، یا نخستین نشانه های یک چیز است. در این عبارت، طلائع می تواند اشاره به نیت های پنهان انسان ( آنچه در قلب می گذرد پیش از عمل ) ، و یا حرکات اولیه و نشانه های ابتدایی یک عمل ( مانند تصمیم های درونی پیش از اجرا ) باشد و یا اشاره به حقایق پنهان در عالم هستی که از چشم دیگران مخفی است. این جمله به ما یادآوری می کند که حتی اندیشه ها و نیات پنهان ما نیز نزد خداوند حاضر است. این موضوع هم ترس از غفلت و هم امید به لطف او را تقویت می کند. اگر بدانیم خدا حتی به "طلائع" ( نیت های اولیه و پنهان از نظر دیگران ) آگاه است، در اعمالمان مراقبت بیشترس خواهیم داشت. طلیعه ها ( نیت ها، حرکات اولیه، یا حقایق پنهان ) به دلیل محدودیت های انسان، معمولاً بر انسانها پوشیده می مانند، ولی خداوند به دلیل علم بی پایان و احاطه اش بر همه چیز، از آنها آگاه است. این عبارت در دعای عرفه هم عظمت خداوند و هم لزوم توجه به باطن اعمال را به ما متذکر می شود.
... [مشاهده متن کامل]