[ویکی فقه] طرق شیخ طوسی به اسماعیل بن مهران، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و به طرقی گفته می شود که از طریق شیخ طوسی به اسماعیل بن مهران می رسد.
شیخ طوسی در فهرست به اسماعیل بن مهران شش طریق دارد که ذیلاً بیان می شود:
← طریق اول
محقق اردبیلی: شیخ طوسی به اسماعیل بن مهران در فهرست طرقی دارد طریق ایشان به کتاب الملاحم وی - طریق اول - مجهول و به کتاب ثواب القرآن - طریق دوم - ضعیف و به کتاب خطب امیرالمؤمنین (علیه السّلام) و کتاب النوادر - طریق سوم - در آن علی بن محمد بن زبیر است و به کتاب العلل - طریق چهارم - مجهول و به اصل وی - طریق پنجم - صحیح است. آیة الله خویی: شیخ طوسی به اسماعیل بن مهران در فهرست طرقی دارد دو طریق به کتاب ملاحم دارد - اول و ششم - یکی از آنها از جهت مجهول بودن ابوجعفر احمد بن حسن ضعیف دومی به دلیل وجود ابوالمفضل و ابن بطه ضعیف است. و طریق ایشان به کتاب ثواب القرآن وی - طریق دوم - به دلیل وجود احمد بن جعفر بن سفیان ضعیف است. و طریق شیخ به کتاب خطب امیرالمؤمنین و النوادر اسماعیل بن مهران - طریق سوم - از جهت علی بن محمد بن زبیر ضعیف است. و طریق به کتاب علل ایشان - طریق چهارم - از جهت علی بن یعقوب کنانی ضعیف است و به اصل ایشان دو طریق است - پنجم و ششم - یکی از آنها صحیح و دیگری به دلیل وجود ابوالمفضل و ابن بطه ضعیف است.
طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۴۶-۴۸.
۱. ↑ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۴۶-۴۸.
...
شیخ طوسی در فهرست به اسماعیل بن مهران شش طریق دارد که ذیلاً بیان می شود:
← طریق اول
محقق اردبیلی: شیخ طوسی به اسماعیل بن مهران در فهرست طرقی دارد طریق ایشان به کتاب الملاحم وی - طریق اول - مجهول و به کتاب ثواب القرآن - طریق دوم - ضعیف و به کتاب خطب امیرالمؤمنین (علیه السّلام) و کتاب النوادر - طریق سوم - در آن علی بن محمد بن زبیر است و به کتاب العلل - طریق چهارم - مجهول و به اصل وی - طریق پنجم - صحیح است. آیة الله خویی: شیخ طوسی به اسماعیل بن مهران در فهرست طرقی دارد دو طریق به کتاب ملاحم دارد - اول و ششم - یکی از آنها از جهت مجهول بودن ابوجعفر احمد بن حسن ضعیف دومی به دلیل وجود ابوالمفضل و ابن بطه ضعیف است. و طریق ایشان به کتاب ثواب القرآن وی - طریق دوم - به دلیل وجود احمد بن جعفر بن سفیان ضعیف است. و طریق شیخ به کتاب خطب امیرالمؤمنین و النوادر اسماعیل بن مهران - طریق سوم - از جهت علی بن محمد بن زبیر ضعیف است. و طریق به کتاب علل ایشان - طریق چهارم - از جهت علی بن یعقوب کنانی ضعیف است و به اصل ایشان دو طریق است - پنجم و ششم - یکی از آنها صحیح و دیگری به دلیل وجود ابوالمفضل و ابن بطه ضعیف است.
طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۴۶-۴۸.
۱. ↑ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۴۶-۴۸.
...
wikifeqh: طرق_شیخ_طوسی_به_اسماعیل_بن_مهران