[ویکی فقه] بِهْرَنْگی، صمد (۱۳۱۸-۱۳۴۷ش/۱۹۳۹-۱۹۶۸م)، قصه نویس، مترجم، پژوهشگر و منتقد می باشد.
وی تحصیلات خود را از آغاز تا پایان دورۀ دو سالۀ دانشسرای مقدماتی در زادگاهش، تبریز گذراند و از ۱۳۳۶ش هم زمان با تدریس در روستاهای آذربایجان، به فعالیت های فرهنگی دیگری نیز اهتمام ورزید:۱. آغاز نویسندگی، نوشتن مقاله ها و قطعات طنزآمیز در نشریۀ فکاهی توفیق. ۲. توجه به گنجینۀ وسیع و متنوع فرهنگ مردمی (فولکلور) خطۀ آذربایجان و کندوکاو در این حوزه که این آثار حاصل آن پژوهش هاست: الف. تاپماجالار، قوشما چالار (= مَتَلها و چیستانها، ۱۳۴۵ش) و افسانه های آذربایجان (ج۱، ۱۳۴۴ش؛ ج۲، ۱۳۴۷ش) با همکاری بهروز دهقانی ب. نگارش قصه های تمثیلی ـ نمادیی، با اقتباس از افسانه های محلی، از جمله تلخون (۱۳۴۲ش) که با امضای مستعارِ «قارانقوش» درکتاب هفته منتشر شد.۳. بررسی مشکلات و موانع تعلیم و تربیت کودکان روستایی و نقد نابهنجاری ها و شیوه های ناهماهنگ رایج در آموزش و پرورش وقت و پیشنهاد اصلاح این مهم با تألیف کتاب کندوکاو در مسائل تربیتی ایران (۱۳۴۴ش) و طرح رسالۀ الفبا برای کودکان روستایی که با آن موافقت نشد. ۴. ترجمۀ قصه هایی از ترکی استانبولی به فارسی، از جمله ما الاغ ها (۱۳۴۴ش) مجموعۀ ۱۲ قصه از عزیزنسین و نیز برگردان گزیده ای از سروده های شاعران معاصر به ترکی آذری. ۵. پی گیری تحصیلات با اتمام دورۀ دوم دبیرستان (ششم متوسطه) و ورود به دانشکدۀ ادبیات تبریز و اخذ درجۀ لیسانس در رشتۀ زبان انگلیسی. ۶. مهم تر این که با درک عمیقِ ضرورت ایجاد تحوّل و دگرگونی در حوزۀ ادبیات کودکان و نوجوانان و تذکار این معنا، طرحی نو در افکند و با نوشتن مقالات انتقادی و با نگارش قصه های خلاق برای کودکان و نوجوانان (۱۳۴۷ش)، نظیر یک هلو و هزار هلو، گام هایی مؤثر برداشت و راه را برای نویسندگان این حوزه هموار ساخت. ازاین رو، بهرنگی را جزو بانیان ادبیات خلاق کودکان و نوجوانان و از پیشگامان ادبیات عامیانۀ محلی و مسائل روستایی دانسته اند و بر ابتکار و نوآوری و برجستگی آثار وی و تأثیر آن ها برخواننده تأکید کرده اند.
نام های مستعار بهرنگی
برخی از آثار بهرنگی، اعم از مقالات و قصه ها، با نام های مستعار منتشر شده است، نظیر «صاد»، «قارانقوش»، «چنگیز مرآتی»، «داریوش نواب مراغی»، «بابک»، «آدی باتمیش»، «افشین پرویزی»، «ص. آدام»، «سولماز» و....
عقیده بهرنگی درباره درباره کودکانه
بهرنگی برآن بود که ادبیات باید بتواند دنیای رؤیایی کودکانه را به عالم واقعیت بزرگ ترها (که گاه تلخ و دردانگیز است) بپیوندد؛ نیز جهان بینی دقیقی به کودک بدهد تا با داشتن معیار سنجش، قادر باشد مسائل اخلاقی و اجتماعی را در موقعیت هایی که همواره دگرگون می شوند، ارزیابی کند ازاین رو، با فضاسازی و بازسازی واقعیت در قصه ها، کودک و نوجوان را با «وضع موجود» و ضرورت تغییر آن به «وضع مطلوب» آشنا می سازد.
موضوعات قصه های بهرنگی
...
وی تحصیلات خود را از آغاز تا پایان دورۀ دو سالۀ دانشسرای مقدماتی در زادگاهش، تبریز گذراند و از ۱۳۳۶ش هم زمان با تدریس در روستاهای آذربایجان، به فعالیت های فرهنگی دیگری نیز اهتمام ورزید:۱. آغاز نویسندگی، نوشتن مقاله ها و قطعات طنزآمیز در نشریۀ فکاهی توفیق. ۲. توجه به گنجینۀ وسیع و متنوع فرهنگ مردمی (فولکلور) خطۀ آذربایجان و کندوکاو در این حوزه که این آثار حاصل آن پژوهش هاست: الف. تاپماجالار، قوشما چالار (= مَتَلها و چیستانها، ۱۳۴۵ش) و افسانه های آذربایجان (ج۱، ۱۳۴۴ش؛ ج۲، ۱۳۴۷ش) با همکاری بهروز دهقانی ب. نگارش قصه های تمثیلی ـ نمادیی، با اقتباس از افسانه های محلی، از جمله تلخون (۱۳۴۲ش) که با امضای مستعارِ «قارانقوش» درکتاب هفته منتشر شد.۳. بررسی مشکلات و موانع تعلیم و تربیت کودکان روستایی و نقد نابهنجاری ها و شیوه های ناهماهنگ رایج در آموزش و پرورش وقت و پیشنهاد اصلاح این مهم با تألیف کتاب کندوکاو در مسائل تربیتی ایران (۱۳۴۴ش) و طرح رسالۀ الفبا برای کودکان روستایی که با آن موافقت نشد. ۴. ترجمۀ قصه هایی از ترکی استانبولی به فارسی، از جمله ما الاغ ها (۱۳۴۴ش) مجموعۀ ۱۲ قصه از عزیزنسین و نیز برگردان گزیده ای از سروده های شاعران معاصر به ترکی آذری. ۵. پی گیری تحصیلات با اتمام دورۀ دوم دبیرستان (ششم متوسطه) و ورود به دانشکدۀ ادبیات تبریز و اخذ درجۀ لیسانس در رشتۀ زبان انگلیسی. ۶. مهم تر این که با درک عمیقِ ضرورت ایجاد تحوّل و دگرگونی در حوزۀ ادبیات کودکان و نوجوانان و تذکار این معنا، طرحی نو در افکند و با نوشتن مقالات انتقادی و با نگارش قصه های خلاق برای کودکان و نوجوانان (۱۳۴۷ش)، نظیر یک هلو و هزار هلو، گام هایی مؤثر برداشت و راه را برای نویسندگان این حوزه هموار ساخت. ازاین رو، بهرنگی را جزو بانیان ادبیات خلاق کودکان و نوجوانان و از پیشگامان ادبیات عامیانۀ محلی و مسائل روستایی دانسته اند و بر ابتکار و نوآوری و برجستگی آثار وی و تأثیر آن ها برخواننده تأکید کرده اند.
نام های مستعار بهرنگی
برخی از آثار بهرنگی، اعم از مقالات و قصه ها، با نام های مستعار منتشر شده است، نظیر «صاد»، «قارانقوش»، «چنگیز مرآتی»، «داریوش نواب مراغی»، «بابک»، «آدی باتمیش»، «افشین پرویزی»، «ص. آدام»، «سولماز» و....
عقیده بهرنگی درباره درباره کودکانه
بهرنگی برآن بود که ادبیات باید بتواند دنیای رؤیایی کودکانه را به عالم واقعیت بزرگ ترها (که گاه تلخ و دردانگیز است) بپیوندد؛ نیز جهان بینی دقیقی به کودک بدهد تا با داشتن معیار سنجش، قادر باشد مسائل اخلاقی و اجتماعی را در موقعیت هایی که همواره دگرگون می شوند، ارزیابی کند ازاین رو، با فضاسازی و بازسازی واقعیت در قصه ها، کودک و نوجوان را با «وضع موجود» و ضرورت تغییر آن به «وضع مطلوب» آشنا می سازد.
موضوعات قصه های بهرنگی
...
wikifeqh: صمدبهرنگی