[ویکی فقه] شناخت خدا از خواسته های فطری انسان است.
شناخت ذات، صفات و افعال الهی و پرستش خداوند در نهاد انسان ریشه دارد که خداوند در او برنهاده است .
انگیزه های شناخت خدا
شناخت خدا برخاسته از انگیزههایی است که عبارتاند:
← حقیقتطلبی
از آن رو که خداوند مبدأ هستی و کمالات است، شناخت او ارزشمندترین گونه شناخت است. شناخت خدا، بستر استواری برای دیگر شناختها نیز فراهم میکند و درکی درست از هستی و روابط میان پدیدههای جهان به انسان میبخشد. از روایات نیز برمیآید که گرانبهاترین شناخت آن است که آدمی خدا را بشناسد . شناخت خداوند، کاملترین و روشنترین مصداق دانش است و آیات و روایات فراوانی از فضیلت آن یاد کردهاند .
نخستین گام در دین، شناخت خداوند است . شناخت خداوند، هدف آفرینش هستی است . پیش رفتن در مراتب و منازل قرب الهی، در گرو شناخت خداوند است و هر قدر این شناخت افزون شود، تقرّبی بیشتر حاصل میآید .
شناخت خداوند، مایه ایمان و فضیلتهای انسانی است. ایمان جز از رهگذر شناخت حاصل نمیآید .
شناخت خدا، لذّت معنوی میآفریند؛ چنان که در روایت است که امام صادق (ع) فرمود: «اگر مردم میدانستند که در شناخت خدای عزّوجل چه لذّتی نهفته است، هرگز به متاع دنیوی و آن نعمتها چشم نمیدوختند که خداوند دشمنان خویش را از آنها نصیب داده است و قدر دنیا در پیش چشمشان، از آن چه پا بر آن مینهند، کمتر مینمود و از شناخت خدا لذّت میبردند؛ همانند لذّت کسی که در باغهای بهشتی همراه اولیای الهی است.»
امکان و حدود شناخت خدا
...
شناخت ذات، صفات و افعال الهی و پرستش خداوند در نهاد انسان ریشه دارد که خداوند در او برنهاده است .
انگیزه های شناخت خدا
شناخت خدا برخاسته از انگیزههایی است که عبارتاند:
← حقیقتطلبی
از آن رو که خداوند مبدأ هستی و کمالات است، شناخت او ارزشمندترین گونه شناخت است. شناخت خدا، بستر استواری برای دیگر شناختها نیز فراهم میکند و درکی درست از هستی و روابط میان پدیدههای جهان به انسان میبخشد. از روایات نیز برمیآید که گرانبهاترین شناخت آن است که آدمی خدا را بشناسد . شناخت خداوند، کاملترین و روشنترین مصداق دانش است و آیات و روایات فراوانی از فضیلت آن یاد کردهاند .
نخستین گام در دین، شناخت خداوند است . شناخت خداوند، هدف آفرینش هستی است . پیش رفتن در مراتب و منازل قرب الهی، در گرو شناخت خداوند است و هر قدر این شناخت افزون شود، تقرّبی بیشتر حاصل میآید .
شناخت خداوند، مایه ایمان و فضیلتهای انسانی است. ایمان جز از رهگذر شناخت حاصل نمیآید .
شناخت خدا، لذّت معنوی میآفریند؛ چنان که در روایت است که امام صادق (ع) فرمود: «اگر مردم میدانستند که در شناخت خدای عزّوجل چه لذّتی نهفته است، هرگز به متاع دنیوی و آن نعمتها چشم نمیدوختند که خداوند دشمنان خویش را از آنها نصیب داده است و قدر دنیا در پیش چشمشان، از آن چه پا بر آن مینهند، کمتر مینمود و از شناخت خدا لذّت میبردند؛ همانند لذّت کسی که در باغهای بهشتی همراه اولیای الهی است.»
امکان و حدود شناخت خدا
...
wikifeqh: معرفت_خداوند