شرعیات
/Sar~iyyAt/
مترادف شرعیات: تعلیمات دینی، علوم دینی، فقه
معنی انگلیسی:
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
فرهنگ عمید
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] شرعیات عبارت است از احکام شرعی ای که شارع به آنها حکم کرده است که در مقابل عادیات و عقلیات قرار می گیرد.
شرعیات مقابل «عقلیات» و «عادیات» عبارت است از احکام شرعیای که شارع مقدس بدانها حکم کرده است. از عنوان یاد شده در اصول فقه و نیز به مناسبت در ابواب مختلف فقه سخن رفته است.
منبع استنباط شرعیات
شرعیات از بیان شارع مقدس؛ اعم از کتاب خدا و سنت به دست میآید. ضمن آنکه از راه اجماع و اتفاق همه فقها بر حکمی که کاشف از قول معصوم علیه السّلام باشد، همچنین از راه عقل از باب ملازمه بین حکم عقل و شرع نیز تحصیل و استنباط میشود .
جایگاه ظن در شرعیات
از ویژگیهای شرعیّات، حجیت ظن در آنها است؛ بدین معنا که در موارد عدم امکان دستیابی به احکام شرعی از راه علم، ظن جایگزین آن میشود و از راه ظن، تحصیل آن امکان پذیر خواهد بود. البته نه هر ظنی، بلکه ظن خاص که پشتوانه آن دلیل قطعی است، مانند خبر فرد موثق مگر بنابر قول به انسداد که در صورت تمام بودن ادله آن، تحصیل حکم شرعی از راه هر ظنی- جز آنچه که نهی خاص دارد، مانند قیاس جایز است.
کفایت علم عادی در تحصیل شرعیات
...
شرعیات مقابل «عقلیات» و «عادیات» عبارت است از احکام شرعیای که شارع مقدس بدانها حکم کرده است. از عنوان یاد شده در اصول فقه و نیز به مناسبت در ابواب مختلف فقه سخن رفته است.
منبع استنباط شرعیات
شرعیات از بیان شارع مقدس؛ اعم از کتاب خدا و سنت به دست میآید. ضمن آنکه از راه اجماع و اتفاق همه فقها بر حکمی که کاشف از قول معصوم علیه السّلام باشد، همچنین از راه عقل از باب ملازمه بین حکم عقل و شرع نیز تحصیل و استنباط میشود .
جایگاه ظن در شرعیات
از ویژگیهای شرعیّات، حجیت ظن در آنها است؛ بدین معنا که در موارد عدم امکان دستیابی به احکام شرعی از راه علم، ظن جایگزین آن میشود و از راه ظن، تحصیل آن امکان پذیر خواهد بود. البته نه هر ظنی، بلکه ظن خاص که پشتوانه آن دلیل قطعی است، مانند خبر فرد موثق مگر بنابر قول به انسداد که در صورت تمام بودن ادله آن، تحصیل حکم شرعی از راه هر ظنی- جز آنچه که نهی خاص دارد، مانند قیاس جایز است.
کفایت علم عادی در تحصیل شرعیات
...
wikifeqh: شرعیات
مترادف ها
شاخص، عقربک، شرعیات، عقربه
پیشنهاد کاربران
( منظور شرعایت رعایت میشه ) تو پیامک چی باید جوابش راداد
یجوز و لایجوز. [ ی َ زُ ی َ ] ( ترکیب عطفی، اِ مرکب ) رواست و روا نیست. روا و ناروا. || کنایه از مسائل شرعی است :
یجوز و لایجوزستش همه فقه ازجهان لیکن
سرا یکسر ز مال وقف گشته ستش چو جوزائی.
ناصرخسرو.
که همی دانم یجوز و لایجوز
خود ندانی این که حوری یا عجوز.
مولوی.
یجوز و لایجوزستش همه فقه ازجهان لیکن
سرا یکسر ز مال وقف گشته ستش چو جوزائی.
ناصرخسرو.
که همی دانم یجوز و لایجوز
خود ندانی این که حوری یا عجوز.
مولوی.