[ویکی نور] "شرح کشف المراد" اثر علی محمدی، اندیشمندی فاضل، محققی پرکار و توانمند، مدرس و استادی سخت کوش از حوزه علمیه مقدس قم که شرحی بر شرح کتاب تجریدالاعتقاد و با موضوع عقیده و کلام به زبان فارسی میباشد.
"تجرید الاعتقاد" که به زبان عربی است، متعلق به حکیم و ریاضیدان و متکلم بزرگ شیعی جناب خواجه نصیرالدین طوسی(ره) می باشد که در آن اساس مباحث کلامی با عباراتی کوتاه و در عین حال محکم و فنی مطرح گردیده و در طول تاریخ پس از تدوین خود، از سوی علمای بزرگ شیعه و سنی به زبان عربی و فارسی مورد شرح و تعلیق قرار گرفته است.
علامه قوشجی درباره شرح کشف المراد می گوید: اگر کشف المراد نبود فهم تجرید الاعتقاد میسّر نمی گشت.
از جمله شروح کتاب تجرید الاعتقاد کتاب کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد توسط جناب علامه حلّی (648ق تا 726 ق) به زبان عربی شرح گردیده و در برهه ای از زمان به عنوان متن درسی طلاب علوم دینی بوده است که امروز دو کتاب بدایه و نهایة الحکمه جایگزین آن شده است.
نویسنده کتاب حاضر - طبق ادعای خویش در مقدمه کتاب - پس از چند دوره تدریس کشف المراد و وجود قالب های علمی و شیوه منطق ارسطوئی و تشخیص صعوبت آن برای مبتدیان، اقدام به تدوین این کتاب نموده تا طبق ادعای خود با عباراتی که نه خیلی اصطلاحی و علمی و نه خیلی عامیانه به حلّ معضلات و مشکلات متن بپردازد.
"تجرید الاعتقاد" که به زبان عربی است، متعلق به حکیم و ریاضیدان و متکلم بزرگ شیعی جناب خواجه نصیرالدین طوسی(ره) می باشد که در آن اساس مباحث کلامی با عباراتی کوتاه و در عین حال محکم و فنی مطرح گردیده و در طول تاریخ پس از تدوین خود، از سوی علمای بزرگ شیعه و سنی به زبان عربی و فارسی مورد شرح و تعلیق قرار گرفته است.
علامه قوشجی درباره شرح کشف المراد می گوید: اگر کشف المراد نبود فهم تجرید الاعتقاد میسّر نمی گشت.
از جمله شروح کتاب تجرید الاعتقاد کتاب کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد توسط جناب علامه حلّی (648ق تا 726 ق) به زبان عربی شرح گردیده و در برهه ای از زمان به عنوان متن درسی طلاب علوم دینی بوده است که امروز دو کتاب بدایه و نهایة الحکمه جایگزین آن شده است.
نویسنده کتاب حاضر - طبق ادعای خویش در مقدمه کتاب - پس از چند دوره تدریس کشف المراد و وجود قالب های علمی و شیوه منطق ارسطوئی و تشخیص صعوبت آن برای مبتدیان، اقدام به تدوین این کتاب نموده تا طبق ادعای خود با عباراتی که نه خیلی اصطلاحی و علمی و نه خیلی عامیانه به حلّ معضلات و مشکلات متن بپردازد.
wikinoor: شرح_کشف_المراد
[ویکی نور] شرح کشف المراد (محمدی خراسانی). شرح کشف المراد، اثر علی محمّدی خراسانی (متولد 1337ش) است که در آن، کتاب «کشف المراد» نوشته علامه حلی (حله 648- 726ق، نجف) را از زبان عربی به فارسی ترجمه و شرح کرده است.
«کشف المراد» نیز، شرحی بر کتاب «تجرید الاعتقاد» نوشته خواجه نصیرالدین طوسی (طوس 579- 653ش، بغداد) است.
درباره این ترجمه و شرح چند نکته گفتنی است:
«در کلام على، خداى بیان حال دلبستگان به دنیا خوان»؛ «سفرى باشد این دو روزه عمر خویشتن بهر آن مهیا دان»؛ «گوییا بر سفینه اى راکب مى نمایى گذر بر آب روان»؛ «دسته دسته مناظر زیبا هست آیت براى بیداران»؛ «عده اى را که خواب بربوده مى نماید نصیبشان حرمان»؛ «آفریننده زمین و زمان مهربان بر عباد در دو جهان»؛ «خالق و رازق همه عالم هست قیوم بر کون و مکان»؛ «نبض عالم به دست قدرت او اوست یارى رسان مظلومان»؛ «باشد او کاروان هستى را سوى مقصد سلسله جنبان»؛ «راه او، رهرو او، مقصد اوست گشته حیران در این خردمندان»؛ «همه از او به سوى او راجع اندر این بستر زمان، روان»؛ «هان برادر ز خواب خرگوشى خیز و بنما نظر به هم سفران»؛ دسته اى آرمیده در خاکند وعده اى، منتظر، امیدواران»؛ «اندکى قدر خویش دانسته در پى جمع زاد و توشه روان»؛ «شب آنان به گریه ها و دعا روزهاشان شود به روزه شبان»؛ «اهل دنیا در این سفرخانه گنج قارون کنند اندوزان»؛ «خواب غفلت ربوده آنها را باشد آخر نصیبشان خسران»؛ «غم مخور عاشقا که هست تو را حجة بن الحسن کشتیبان».
پاورقی ها غالبا به ذکر منابع و آدرس آیات اختصاص یافته است.
کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد
«کشف المراد» نیز، شرحی بر کتاب «تجرید الاعتقاد» نوشته خواجه نصیرالدین طوسی (طوس 579- 653ش، بغداد) است.
درباره این ترجمه و شرح چند نکته گفتنی است:
«در کلام على، خداى بیان حال دلبستگان به دنیا خوان»؛ «سفرى باشد این دو روزه عمر خویشتن بهر آن مهیا دان»؛ «گوییا بر سفینه اى راکب مى نمایى گذر بر آب روان»؛ «دسته دسته مناظر زیبا هست آیت براى بیداران»؛ «عده اى را که خواب بربوده مى نماید نصیبشان حرمان»؛ «آفریننده زمین و زمان مهربان بر عباد در دو جهان»؛ «خالق و رازق همه عالم هست قیوم بر کون و مکان»؛ «نبض عالم به دست قدرت او اوست یارى رسان مظلومان»؛ «باشد او کاروان هستى را سوى مقصد سلسله جنبان»؛ «راه او، رهرو او، مقصد اوست گشته حیران در این خردمندان»؛ «همه از او به سوى او راجع اندر این بستر زمان، روان»؛ «هان برادر ز خواب خرگوشى خیز و بنما نظر به هم سفران»؛ دسته اى آرمیده در خاکند وعده اى، منتظر، امیدواران»؛ «اندکى قدر خویش دانسته در پى جمع زاد و توشه روان»؛ «شب آنان به گریه ها و دعا روزهاشان شود به روزه شبان»؛ «اهل دنیا در این سفرخانه گنج قارون کنند اندوزان»؛ «خواب غفلت ربوده آنها را باشد آخر نصیبشان خسران»؛ «غم مخور عاشقا که هست تو را حجة بن الحسن کشتیبان».
پاورقی ها غالبا به ذکر منابع و آدرس آیات اختصاص یافته است.
کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد
wikinoor: شرح_کشف_المراد_(محمّدی_خراسانی)
[ویکی فقه] شرح کشف المراد (کتاب). شرح کشف المراد اثر علی محمدی، اندیشمندی فاضل، محققی پرکار و توانمند، مدرس و استادی سخت کوش از حوزه علمیه مقدس قم که شرحی بر شرح کتاب تجریدالاعتقاد و با موضوع عقیده و کلام به زبان فارسی میباشد.
تجرید الاعتقاد که به زبان عربی است، متعلق به حکیم و ریاضیدان و متکلم بزرگ شیعی جناب خواجه نصیرالدین طوسی رحمة الله علیه می باشد که در آن اساس مباحث کلامی با عباراتی کوتاه و در عین حال محکم و فنی مطرح گردیده و در طول تاریخ پس از تدوین خود، از سوی علمای بزرگ شیعه و سنی به زبان عربی و فارسی مورد شرح و تعلیق قرار گرفته است.علامه قوشجی درباره شرح کشف المراد می گوید: اگر کشف المراد نبود فهم تجرید الاعتقاد میسر نمی گشت. از جمله شروح کتاب تجرید الاعتقاد کتاب کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد توسط جناب علامه حلی (۶۴۸ ق تا ۷۲۶ ق) به زبان عربی شرح گردیده و در برهه ای از زمان به عنوان متن درسی طلاب علوم دینی بوده است که امروز دو کتاب بدایه و نهایة الحکمه جایگزین آن شده است.
انگیزه تالیف
نویسنده کتاب حاضر- طبق ادعای خویش در مقدمه کتاب- پس از چند دوره تدریس کشف المراد و وجود قالب های علمی و شیوه منطق ارسطوئی و تشخیص صعوبت آن برای مبتدیان، اقدام به تدوین این کتاب نموده تا طبق ادعای خود با عباراتی که نه خیلی اصطلاحی و علمی و نه خیلی عامیانه به حل معضلات و مشکلات متن بپردازد.
گزارش محتوا
کتاب با مقدمه ای کوتاه از نویسنده، با عنوان «پیشگفتار» که در آن به شکل بسیار مختصر به معرفی کتاب و انگیزه نگارش آن پرداخته و در ادامه با بحث های مقدماتی در شش «مطلب» ادامه یافته که توضیحاتی عمومی اما ارزشمند پیرامون مباحث کلامی و معارف الهی به ترتیب زیر ارائه می نماید:
← محتوای مطالب
...
تجرید الاعتقاد که به زبان عربی است، متعلق به حکیم و ریاضیدان و متکلم بزرگ شیعی جناب خواجه نصیرالدین طوسی رحمة الله علیه می باشد که در آن اساس مباحث کلامی با عباراتی کوتاه و در عین حال محکم و فنی مطرح گردیده و در طول تاریخ پس از تدوین خود، از سوی علمای بزرگ شیعه و سنی به زبان عربی و فارسی مورد شرح و تعلیق قرار گرفته است.علامه قوشجی درباره شرح کشف المراد می گوید: اگر کشف المراد نبود فهم تجرید الاعتقاد میسر نمی گشت. از جمله شروح کتاب تجرید الاعتقاد کتاب کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد توسط جناب علامه حلی (۶۴۸ ق تا ۷۲۶ ق) به زبان عربی شرح گردیده و در برهه ای از زمان به عنوان متن درسی طلاب علوم دینی بوده است که امروز دو کتاب بدایه و نهایة الحکمه جایگزین آن شده است.
انگیزه تالیف
نویسنده کتاب حاضر- طبق ادعای خویش در مقدمه کتاب- پس از چند دوره تدریس کشف المراد و وجود قالب های علمی و شیوه منطق ارسطوئی و تشخیص صعوبت آن برای مبتدیان، اقدام به تدوین این کتاب نموده تا طبق ادعای خود با عباراتی که نه خیلی اصطلاحی و علمی و نه خیلی عامیانه به حل معضلات و مشکلات متن بپردازد.
گزارش محتوا
کتاب با مقدمه ای کوتاه از نویسنده، با عنوان «پیشگفتار» که در آن به شکل بسیار مختصر به معرفی کتاب و انگیزه نگارش آن پرداخته و در ادامه با بحث های مقدماتی در شش «مطلب» ادامه یافته که توضیحاتی عمومی اما ارزشمند پیرامون مباحث کلامی و معارف الهی به ترتیب زیر ارائه می نماید:
← محتوای مطالب
...
wikifeqh: شرح_کشف_المراد_(کتاب)