[ویکی فقه] برخی از کارشناسان و محققان جمهوری اسلامی مستقر در مجلس شورای اسلامی بیان کردند که حضرت فاطمه دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فوت ننموده بلکه شهید شده است و از این پس در تقویم ها بجای وفات، شهادت بنویسند و این روز را تعطیل اعلام نمودند. حال این شبهه به وجود می آید که چرا تا پیش از این در تقویم ایران رحلت می نوشتند. در ادامه به نقد و بررسی این شبهه می پردازیم.
اگر یک یا دو تقویم نوشته اند وفات، آن هم با وجود اینهمه دلیل از اهل سنت و شیعه بر شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، استناد به چنین دلیل هایی کم ارزش است.
معنای کلمه وفات در روایات
وفات کلمه ای است عام که هم شامل مرگ طبیعی و هم شامل شهادت می شود؛ زیرا در بسیاری از موارد حتی در کتاب های معتبر، نسبت به شهادت امام حسین، امیرمؤمنان، جعفر طیار (علیهم السّلام) و همچنین در باره خلیفه دوم و سوم نیز کلمه وفات به کار رفته است.
← وفات امام حسین
این که در تقویم های پیش از سال ۱۳۷۲، به جای شهادت، وفات آمده باشد، دروغی آشکار است. بلی، پیش از انقلاب این گونه بوده است. بر فرض که چنین باشد، آیا تقویم می تواند ملاک درستی یا نادرستی وقایع و اعتقادات باشد؟ جای بسی تاسف است که برخی برای اثبات یا رد مطلبی اعتقادی، به چنین ادله سستی استناد می کنند. از قدیم گفته اند که: «الغریق یتشبّث بکل حشیش؛ کسی که در حال غرق شدن است به هر خس و خاشاکی چنگ می اندازد».با وجود روایات صحیح السند در کتاب های اهل سنت مبنی بر هجوم ابوبکر و عمر به خانه صدیقه شهیده (سلام الله علیها)، استناد به چنین دلایلی چه ارزشی دارد؟
نتیجه گیری
...
اگر یک یا دو تقویم نوشته اند وفات، آن هم با وجود اینهمه دلیل از اهل سنت و شیعه بر شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، استناد به چنین دلیل هایی کم ارزش است.
معنای کلمه وفات در روایات
وفات کلمه ای است عام که هم شامل مرگ طبیعی و هم شامل شهادت می شود؛ زیرا در بسیاری از موارد حتی در کتاب های معتبر، نسبت به شهادت امام حسین، امیرمؤمنان، جعفر طیار (علیهم السّلام) و همچنین در باره خلیفه دوم و سوم نیز کلمه وفات به کار رفته است.
← وفات امام حسین
این که در تقویم های پیش از سال ۱۳۷۲، به جای شهادت، وفات آمده باشد، دروغی آشکار است. بلی، پیش از انقلاب این گونه بوده است. بر فرض که چنین باشد، آیا تقویم می تواند ملاک درستی یا نادرستی وقایع و اعتقادات باشد؟ جای بسی تاسف است که برخی برای اثبات یا رد مطلبی اعتقادی، به چنین ادله سستی استناد می کنند. از قدیم گفته اند که: «الغریق یتشبّث بکل حشیش؛ کسی که در حال غرق شدن است به هر خس و خاشاکی چنگ می اندازد».با وجود روایات صحیح السند در کتاب های اهل سنت مبنی بر هجوم ابوبکر و عمر به خانه صدیقه شهیده (سلام الله علیها)، استناد به چنین دلایلی چه ارزشی دارد؟
نتیجه گیری
...
wikifeqh: شبهه_وفات_حضرت_زهرا