[ویکی فقه] شبهات نزول قرآن. شبهات نزول قرآن، پرسش ها، بهانه گیری ها و سخنان باطل پیرامون چگونگی نزول قرآن و زمان آن را می گویند.
شبهات نزول قرآن به معنای پرسش هایی از سوی موافقان و یا اشکالات و بهانه گیری ها و سخنان باطلی که با الفاظ و ظواهر فریبنده از سوی مخالفان در باره زمان و چگونگی نزول قرآن مطرح شده است، همانند این که زمان آغاز نزول قرآن ، چه موقع است و آیا قرآن به یکباره نازل شده یا تدریجی و مانند آن. در ادامه به یکی از شبهات پرداخته می شود.
پرسش
با توجه به آیه "انا انزلناه فی لیله القدر" و آیه "انا انزلناه فی لیله مبارکه" گفته می شود که قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده، از طرف دیگر بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم در ماه رجب بود و در هنگام بعثت آیات اول سوره علق "اقرء باسم ربک" نازل شده، و این دو مطلب با هم نا سازگارند.
پاسخ
ظاهرا شبهه تعارض بین نزول قرآن در شب قدر و وقوع بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم در بیست و هفتم رجب که همراه با نزول آیاتی از سوره علق بوده از دیرباز مطرح بوده، به گونه ای که باعث اختلاف در تعیین تاریخ بعثت گشته، در این میان شیعه با استناد به روایات متعدد معتقد است که بعثت در روز ۲۷ رجب واقع شده، در حالی که اهل سنت با استناد به ظهور آیات در نزول قرآن در ماه مبارک رمضان و هم زمانی بعثت با نزول قرآن وقوع بعثت را در رمضان می داند.برای روشن شدن مساله ابتدا باید دید آیا بین بعثت و نزول قرآن تلازم و همزمانی وجود دارد یا نه؟ و اگر بعثت با نزول قرآن همزمان بوده چگونه نزولی مراد است؟ با اندکی تامل دانسته م؟ شود، اگر مراد از ضرورت همزمانی بعثت با نزول همراهی آن با نزول دفعی باشد، اینجاست که مشکل زا می شوید، اما اگر نزولی که همزمان با بعثت بوده غیر از نزولی باشد که در آیات (انا انزلناه فی لیله القدر) و (انا انزلناه فی لیله مبارکه) از آن بحث می شود دیگر تعارضی در بین نخواهد بود.
نظر مشهور مفسران
...
شبهات نزول قرآن به معنای پرسش هایی از سوی موافقان و یا اشکالات و بهانه گیری ها و سخنان باطلی که با الفاظ و ظواهر فریبنده از سوی مخالفان در باره زمان و چگونگی نزول قرآن مطرح شده است، همانند این که زمان آغاز نزول قرآن ، چه موقع است و آیا قرآن به یکباره نازل شده یا تدریجی و مانند آن. در ادامه به یکی از شبهات پرداخته می شود.
پرسش
با توجه به آیه "انا انزلناه فی لیله القدر" و آیه "انا انزلناه فی لیله مبارکه" گفته می شود که قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده، از طرف دیگر بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم در ماه رجب بود و در هنگام بعثت آیات اول سوره علق "اقرء باسم ربک" نازل شده، و این دو مطلب با هم نا سازگارند.
پاسخ
ظاهرا شبهه تعارض بین نزول قرآن در شب قدر و وقوع بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم در بیست و هفتم رجب که همراه با نزول آیاتی از سوره علق بوده از دیرباز مطرح بوده، به گونه ای که باعث اختلاف در تعیین تاریخ بعثت گشته، در این میان شیعه با استناد به روایات متعدد معتقد است که بعثت در روز ۲۷ رجب واقع شده، در حالی که اهل سنت با استناد به ظهور آیات در نزول قرآن در ماه مبارک رمضان و هم زمانی بعثت با نزول قرآن وقوع بعثت را در رمضان می داند.برای روشن شدن مساله ابتدا باید دید آیا بین بعثت و نزول قرآن تلازم و همزمانی وجود دارد یا نه؟ و اگر بعثت با نزول قرآن همزمان بوده چگونه نزولی مراد است؟ با اندکی تامل دانسته م؟ شود، اگر مراد از ضرورت همزمانی بعثت با نزول همراهی آن با نزول دفعی باشد، اینجاست که مشکل زا می شوید، اما اگر نزولی که همزمان با بعثت بوده غیر از نزولی باشد که در آیات (انا انزلناه فی لیله القدر) و (انا انزلناه فی لیله مبارکه) از آن بحث می شود دیگر تعارضی در بین نخواهد بود.
نظر مشهور مفسران
...
wikifeqh: شبهات_نزول_قرآن