[ویکی فقه] سوره أنفال. اَنْفال ، نام هشتمین سوره قرآن کریم به ترتیب تلاوت و هشتاد و هشتمین سوره به ترتیب نزول است. از این سوره مبارکه در باب صلات سخن رفته است.
انفال سوره ای است مدنی با ۷۵ آیه (یا ۷۴، یا ۷۶)، ۱۰۹۵ کلمه و ۵۰۸۰ حرف که افتتاح آن بعد از افتتاح سوره بقره بوده است . برخی روایات ، آیات ۳۰ تا ۳۶ سوره را مکی می دانند، اما طباطبایی این نظر را مخالف سیاق آیات می داند.
انفال سوره ای است مدنی با ۷۵ آیه (یا ۷۴، یا ۷۶)، ۱۰۹۵ کلمه و ۵۰۸۰ حرف که افتتاح آن بعد از افتتاح سوره بقره بوده است . برخی روایات ، آیات ۳۰ تا ۳۶ سوره را مکی می دانند، اما طباطبایی این نظر را مخالف سیاق آیات می داند.
[ویکی فقه] اَنْفال ، نام هشتمین سوره قرآن کریم به ترتیب تلاوت و هشتاد و هشتمین سوره به ترتیب نزول است. از این سوره مبارکه در باب صلات سخن رفته است.
انفال سوره ای است مدنی با ۷۵ آیه (یا ۷۴، یا ۷۶)، ۱۰۹۵ کلمه و ۵۰۸۰ حرف که افتتاح آن بعد از افتتاح سوره بقره بوده است .
محمود رامیار، تاریخ قرآن کریم ، ج۱، ص۵۸۴، تهران ، ۱۳۶۲ش .
نبودن «بِسْم ِاللّه » در ابتدای سوره توبه که بعد از انفال قرار گرفته ، باعث شده است که بعضی آن دو را یک سوره بدانند.
محمد عیاشی ، تفسیر، ج۲، ص۷۳، قم ، ۱۳۸۰-۱۳۸۱ق .
نام سوره از کلمه «انفال » در آیه اول اخذ شده است و مصداق نخستین ِ آن غنیمتهایی است که در جنگ بدر به دست مسلمانان افتاده است .
محمود زمخشری ، الکشاف ، ج۲، ص۱۹۴، قاهره ، ۱۳۶۶ق / ۱۹۴۷م .
...
انفال سوره ای است مدنی با ۷۵ آیه (یا ۷۴، یا ۷۶)، ۱۰۹۵ کلمه و ۵۰۸۰ حرف که افتتاح آن بعد از افتتاح سوره بقره بوده است .
محمود رامیار، تاریخ قرآن کریم ، ج۱، ص۵۸۴، تهران ، ۱۳۶۲ش .
نبودن «بِسْم ِاللّه » در ابتدای سوره توبه که بعد از انفال قرار گرفته ، باعث شده است که بعضی آن دو را یک سوره بدانند.
محمد عیاشی ، تفسیر، ج۲، ص۷۳، قم ، ۱۳۸۰-۱۳۸۱ق .
نام سوره از کلمه «انفال » در آیه اول اخذ شده است و مصداق نخستین ِ آن غنیمتهایی است که در جنگ بدر به دست مسلمانان افتاده است .
محمود زمخشری ، الکشاف ، ج۲، ص۱۹۴، قاهره ، ۱۳۶۶ق / ۱۹۴۷م .
...
wikifeqh: أنفال
[ویکی شیعه] سوره انفال هشتمین سوره و از سوره های مدنی قرآن که در جزء ۹ و ۱۰ قرآن جای گرفته است. این سوره به خاطر به کار رفتن کلمه انفال و بیان احکام آن انفال نامیده شده است. از نظر حجم از اولین سوره های متوسط قرآن است که در ردیف سوره های بلند قرار گرفته و به اندازه نیم جزء قرآن است. محتوای سوره مشتمل است بر احکام انفال و ثروت های عمومی، احکام خمس و موارد مصرف آن، آداب جهاد، وظایف مجاهدان، رفتار با اسیران، ضرورت آمادگی های رزمی، علایم و نشانه های مؤمن. در فضیلت این سوره از پیامبر(ص) آمده، هر کس سوره انفال را بخواند خداوند پاداش روزه دارِ نمازگزار به او عطا می کند.
این سوره را انفال نامیده اند؛ زیرا واژه انفال به معنای غنیمت های جنگ و ثروت های عمومی دو بار در این سوره به کار رفته و احکام آن بیان شده است. نام دیگر این سوره، بدر است ؛ چراکه درباره غَزوه بَدر سخن گفته است. به نظر بعضی از مفسران این سوره هنگامی نازل شده که در غزوه بدر درباره تقسیم غنیمت ها، میان مسلمانان اختلاف افتاد.
سوره انفال جزو سوره های مدنی و در ترتیب نزول، هشتاد و هشتمین سوره ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتمین سوره است و در جزء نهم و دهم قرآن جای دارد.
این سوره را انفال نامیده اند؛ زیرا واژه انفال به معنای غنیمت های جنگ و ثروت های عمومی دو بار در این سوره به کار رفته و احکام آن بیان شده است. نام دیگر این سوره، بدر است ؛ چراکه درباره غَزوه بَدر سخن گفته است. به نظر بعضی از مفسران این سوره هنگامی نازل شده که در غزوه بدر درباره تقسیم غنیمت ها، میان مسلمانان اختلاف افتاد.
سوره انفال جزو سوره های مدنی و در ترتیب نزول، هشتاد و هشتمین سوره ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتمین سوره است و در جزء نهم و دهم قرآن جای دارد.
wikishia: سوره_انفال
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از دائرة المعارف قرآن کریم است
سوره انفال هشتمین سوره قرآن کریم و دارای 75 آیه است.
سوره انفال به اتفاق همه مفسران مدنی است، مگر 7 آیه که ابن عباس آن ها را مدنی نمی داند. این سوره هشتمین سوره در ترتیب مصحف است که بین دو سوره اعراف و سوره توبه قرار گرفته است و هشتاد و هشتمین سوره در ترتیب نزول است که پس از سوره بقره و پیش از سوره آل عمران نازل شده است و با فرض نزول 86 سوره در مکه این سوره، دومین سوره ای است که در مدینه نازل شده است.
با این حال آرای دیگر آن را اولین، سومین، چهارمین و پنجمین سوره مدنی معرفی کرده است؛ ولی با توجه به آیات 217 ـ 218 سوره بقره که اولین سوره مدنی و ناظر به سریه عبدالله بن جحش و مربوط به زمانی قبل از جنگ بدر و این که نزول سوره انفال پس از جنگ بدر بوده، نظر نخست ترجیح دارد.
البته به سبب تنوع و گستردگی موضوعات در سوره بقره احتمال نزول بخش هایی از آن به دنبال سوره انفال قوی به نظر می رسد زیرا سوره بقره به یکباره نازل نشده است ولی وقتی گفته می شود: سوره ای پس از سوره دیگر نازل شده است مقصود اوایل سوره هاست.
برخی، آیات 30 ـ 36 این سوره را مکی دانسته اند، شاید به این دلیل که آن آیات از رخدادهای مکه گزارش داده است؛ اما این نظر پذیرفته نیست زیرا افزون بر وجود روایت صحیح دال بر مدنی بودن این آیات، آیات فراوانی از این دست وجود دارد که در مدینه نازل شده؛ اما ناظر به حوادث پیش از هجرت در مکه است مانند آیه 26 همین سوره که از ایام ضعف مسلمانان در مکه سخن گفته است، افزون بر این این نظر با انسجام و هماهنگی موجود میان آیات این سوره ناسازگار است. ادعای مکی بودن آیه 64 نیز به سبب وحدت سیاق و روایاتِ مخالف، پذیرفتنی نیست.
زمان نزول این سوره 19 ماه پس از هجرت و بعد از جنگ بدر بوده و در مصحف های رایج که آیاتش به سبک کوفی تنظیم شده دارای 75 آیه و 1243 کلمه است.
قاریان شام با وقف کردن بر «ثُمَ یغلبون» در آیه 36 و «مفعولا» در آیه 42 آن دو را آیه ای مستقل شمرده، شمار آیات این سوره را 77 دانسته اند. بصری ها نیز هر چند مانند شامی ها دو مورد یاد شده را آیه ای مستقل شمرده اند؛ ولی با یک آیه قرار دادن آیات 62 ـ 63 شمار آیات سوره را 76 دانسته اند. حجازی ها فقط در آیه 42 با کوفی ها مخالفت کرده اند و با وقف کردن بر «مَفعُولا» در آیه 42 آن را آیه ای مستقل دانسته، در نتیجه شمار آیات سوره را به 76 رسانده اند.
سوره انفال هشتمین سوره قرآن کریم و دارای 75 آیه است.
سوره انفال به اتفاق همه مفسران مدنی است، مگر 7 آیه که ابن عباس آن ها را مدنی نمی داند. این سوره هشتمین سوره در ترتیب مصحف است که بین دو سوره اعراف و سوره توبه قرار گرفته است و هشتاد و هشتمین سوره در ترتیب نزول است که پس از سوره بقره و پیش از سوره آل عمران نازل شده است و با فرض نزول 86 سوره در مکه این سوره، دومین سوره ای است که در مدینه نازل شده است.
با این حال آرای دیگر آن را اولین، سومین، چهارمین و پنجمین سوره مدنی معرفی کرده است؛ ولی با توجه به آیات 217 ـ 218 سوره بقره که اولین سوره مدنی و ناظر به سریه عبدالله بن جحش و مربوط به زمانی قبل از جنگ بدر و این که نزول سوره انفال پس از جنگ بدر بوده، نظر نخست ترجیح دارد.
البته به سبب تنوع و گستردگی موضوعات در سوره بقره احتمال نزول بخش هایی از آن به دنبال سوره انفال قوی به نظر می رسد زیرا سوره بقره به یکباره نازل نشده است ولی وقتی گفته می شود: سوره ای پس از سوره دیگر نازل شده است مقصود اوایل سوره هاست.
برخی، آیات 30 ـ 36 این سوره را مکی دانسته اند، شاید به این دلیل که آن آیات از رخدادهای مکه گزارش داده است؛ اما این نظر پذیرفته نیست زیرا افزون بر وجود روایت صحیح دال بر مدنی بودن این آیات، آیات فراوانی از این دست وجود دارد که در مدینه نازل شده؛ اما ناظر به حوادث پیش از هجرت در مکه است مانند آیه 26 همین سوره که از ایام ضعف مسلمانان در مکه سخن گفته است، افزون بر این این نظر با انسجام و هماهنگی موجود میان آیات این سوره ناسازگار است. ادعای مکی بودن آیه 64 نیز به سبب وحدت سیاق و روایاتِ مخالف، پذیرفتنی نیست.
زمان نزول این سوره 19 ماه پس از هجرت و بعد از جنگ بدر بوده و در مصحف های رایج که آیاتش به سبک کوفی تنظیم شده دارای 75 آیه و 1243 کلمه است.
قاریان شام با وقف کردن بر «ثُمَ یغلبون» در آیه 36 و «مفعولا» در آیه 42 آن دو را آیه ای مستقل شمرده، شمار آیات این سوره را 77 دانسته اند. بصری ها نیز هر چند مانند شامی ها دو مورد یاد شده را آیه ای مستقل شمرده اند؛ ولی با یک آیه قرار دادن آیات 62 ـ 63 شمار آیات سوره را 76 دانسته اند. حجازی ها فقط در آیه 42 با کوفی ها مخالفت کرده اند و با وقف کردن بر «مَفعُولا» در آیه 42 آن را آیه ای مستقل دانسته، در نتیجه شمار آیات سوره را به 76 رسانده اند.
wikiahlb: سوره_انفال