[ویکی فقه] سوره أعراف. اَعْراف ، نام هفتمین سوره از قرآن مجید ، دارای ۲۶ واحد موضوعی (رکوع )، ۲۰۶ (یا ۲۰۵) آیه ، ۳۲۵، ۳کلمه و ۳۱۰، ۱۴حرف می باشد.
نام مشهور سوره از کلمه «الاعراف » در آیه ۴۶ آن گرفته شده ، زیرا کلمه «اعراف » فقط دوبار در قرآن کریم و تنها در این سوره آمده است چنانکه به مناسبت آیه ۱۴۳ آن ، «سوره میقات »، و به مناسبت آیه ۱۷۲ آن ، «سوره میثاق »، و با توجه به حروف مقطّعه آغاز آن ، «سوره المص » نیز نامیده شده است .
نام مشهور سوره از کلمه «الاعراف » در آیه ۴۶ آن گرفته شده ، زیرا کلمه «اعراف » فقط دوبار در قرآن کریم و تنها در این سوره آمده است چنانکه به مناسبت آیه ۱۴۳ آن ، «سوره میقات »، و به مناسبت آیه ۱۷۲ آن ، «سوره میثاق »، و با توجه به حروف مقطّعه آغاز آن ، «سوره المص » نیز نامیده شده است .
[ویکی فقه] اَعْراف ، نام هفتمین سوره از قرآن مجید ، دارای ۲۶ واحد موضوعی (رکوع )، ۲۰۶ (یا ۲۰۵) آیه ، ۳۲۵، ۳کلمه و ۳۱۰، ۱۴حرف می باشد.
نام مشهور سوره از کلمه «الاعراف » در آیه ۴۶ آن گرفته شده ، زیرا کلمه «اعراف » فقط دوبار در قرآن کریم و تنها در این سوره آمده است چنانکه به مناسبت آیه ۱۴۳ آن ، «سوره میقات »، و به مناسبت آیه ۱۷۲ آن ، «سوره میثاق »، و با توجه به حروف مقطّعه آغاز آن ، «سوره المص » نیز نامیده شده است .
اوصاف
سوره اعراف ، به عنوان ششمین سوره از «سَبع طُوَل »، یعنی ۷ سوره طولانی آغاز مصحف شریف ، در شمار آیات ، پس از سوره بقره ، و در شمار کلمات و حروف ، پس از دو سوره بقره و نساء بلندترین سوره قرآنی است . در ترتیب تلاوت ، سوره «اعراف » میان دو سوره « اَنعام » و « اَنفال » جای گرفته ، و در ترتیب نزول ، بنا به روایت مشهور، سی و نهمین سوره است که پس از سوره « ص » و پیش از سوره «جن ّ» نازل شده است . در دیگر روایات ترتیب نزول نیز، غالباً ردیف های ۳۵ تا ۳۸ به این سوره اختصاص یافته است .
اختلاف در مکی یا مدنی بودن
سوره اعراف را به اتفاق مکی دانسته اند، جز آنکه بعضی از مفسران ، آیه ۱۶۳ آن ، و بعضی دیگر، آیات ۱۶۳ تا ۱۷۰ آن را استثنا کرده ، و مدنی شمرده اند.پاره ای از روایات اسباب نزول نیز از مدنی بودن آیات ۱۷۵، ۱۸۷ و ۲۰۴ و سیاق آن ها، یعنی دست کم ۱۰ آیه دیگر از سوره ، حکایت دارند.وجود عبارات و تعبیرات مشابه و مشترک در دو سوره اعراف و بقره و گویاتر از آن جنبه توضیحی و تفصیلی بسیاری از آیات سوره اعراف نسبت به آیات متناظر در سوره بقره مانند سوره آل عمران ، نزول سوره اعراف را در مدینه و حتی سال ها پس از نزول عمده آیات سوره های بقره ، آل عمران ، نساء و مائده محتمل می گرداند؛ چنانکه در ترتیب نزول ِ روایت شده از مُقاتل از حضرت علی (ع ) آخرین سوره مدنی تلقی شده است نیز بسیار بلندتر بودن سوره اعراف و غالب آیات آن نسبت به دیگر سوره ها و آیات مکی ، گستردگی ویژگی های بیانی و بلاغی آیات و سُوَر مدنی در سوره اعراف ، از سوی دیگر مؤید مدنی بودن بیشتر آیات این سوره است ، چنانکه توجه و شگفتی برخی از محققان و مفسران را برانگیخته است . بدین ترتیب ، تنها توجیهی که برای شهرت مکی بودن سوره اعراف باقی می ماند، آن است که این سوره نیز از سوره هایی است که مطابق تعبیر مشهور منسوب به ابن عباس به لحاظ نزول سرآغازشان (احتمالاً آیات ۱-۹) در مکه معظمه ، مکی تلقی گردیده اند.
محور موضوعی
...
نام مشهور سوره از کلمه «الاعراف » در آیه ۴۶ آن گرفته شده ، زیرا کلمه «اعراف » فقط دوبار در قرآن کریم و تنها در این سوره آمده است چنانکه به مناسبت آیه ۱۴۳ آن ، «سوره میقات »، و به مناسبت آیه ۱۷۲ آن ، «سوره میثاق »، و با توجه به حروف مقطّعه آغاز آن ، «سوره المص » نیز نامیده شده است .
اوصاف
سوره اعراف ، به عنوان ششمین سوره از «سَبع طُوَل »، یعنی ۷ سوره طولانی آغاز مصحف شریف ، در شمار آیات ، پس از سوره بقره ، و در شمار کلمات و حروف ، پس از دو سوره بقره و نساء بلندترین سوره قرآنی است . در ترتیب تلاوت ، سوره «اعراف » میان دو سوره « اَنعام » و « اَنفال » جای گرفته ، و در ترتیب نزول ، بنا به روایت مشهور، سی و نهمین سوره است که پس از سوره « ص » و پیش از سوره «جن ّ» نازل شده است . در دیگر روایات ترتیب نزول نیز، غالباً ردیف های ۳۵ تا ۳۸ به این سوره اختصاص یافته است .
اختلاف در مکی یا مدنی بودن
سوره اعراف را به اتفاق مکی دانسته اند، جز آنکه بعضی از مفسران ، آیه ۱۶۳ آن ، و بعضی دیگر، آیات ۱۶۳ تا ۱۷۰ آن را استثنا کرده ، و مدنی شمرده اند.پاره ای از روایات اسباب نزول نیز از مدنی بودن آیات ۱۷۵، ۱۸۷ و ۲۰۴ و سیاق آن ها، یعنی دست کم ۱۰ آیه دیگر از سوره ، حکایت دارند.وجود عبارات و تعبیرات مشابه و مشترک در دو سوره اعراف و بقره و گویاتر از آن جنبه توضیحی و تفصیلی بسیاری از آیات سوره اعراف نسبت به آیات متناظر در سوره بقره مانند سوره آل عمران ، نزول سوره اعراف را در مدینه و حتی سال ها پس از نزول عمده آیات سوره های بقره ، آل عمران ، نساء و مائده محتمل می گرداند؛ چنانکه در ترتیب نزول ِ روایت شده از مُقاتل از حضرت علی (ع ) آخرین سوره مدنی تلقی شده است نیز بسیار بلندتر بودن سوره اعراف و غالب آیات آن نسبت به دیگر سوره ها و آیات مکی ، گستردگی ویژگی های بیانی و بلاغی آیات و سُوَر مدنی در سوره اعراف ، از سوی دیگر مؤید مدنی بودن بیشتر آیات این سوره است ، چنانکه توجه و شگفتی برخی از محققان و مفسران را برانگیخته است . بدین ترتیب ، تنها توجیهی که برای شهرت مکی بودن سوره اعراف باقی می ماند، آن است که این سوره نیز از سوره هایی است که مطابق تعبیر مشهور منسوب به ابن عباس به لحاظ نزول سرآغازشان (احتمالاً آیات ۱-۹) در مکه معظمه ، مکی تلقی گردیده اند.
محور موضوعی
...
wikifeqh: سوره_مبارکه_اعراف
[ویکی شیعه] سوره اعراف هفتمین سوره قرآن، از جمله سوره های مکی است و به سبب بازگویی ماجرای اصحاب اعراف بدین نام خوانده شده است. این سوره از جمله سوره هایی که با حروف مقطعه آغاز گردیده و از سوره های طوال می باشد. در این سوره به منظور هدایت و عبرت آیندگان، به تفصیل به معاد و داستان انبیای مختلف، پرداخته شده است.
این سوره را به این دلیل اعراف نامیده اند که درباره اعراف و اصحاب آن سخن می گوید. نام دیگر این سوره، المص (خوانده می شود: الف لام میم صاد) است؛ چراکه با همین حروف مُقَطَّعه آغاز می شود.
سوره اعراف جزو سوره های مکی و در ترتیب نزول، سی و نهمین سوره ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هفتمین سوره است و در جزء هشتم و نهم قرآن جای دارد.
این سوره را به این دلیل اعراف نامیده اند که درباره اعراف و اصحاب آن سخن می گوید. نام دیگر این سوره، المص (خوانده می شود: الف لام میم صاد) است؛ چراکه با همین حروف مُقَطَّعه آغاز می شود.
سوره اعراف جزو سوره های مکی و در ترتیب نزول، سی و نهمین سوره ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هفتمین سوره است و در جزء هشتم و نهم قرآن جای دارد.
wikishia: سوره_اعراف
[ویکی اهل البیت] سوره اعراف هفتمین سوره قرآن کریم و دارای 206 آیه است.
این سوره مکی است و در ترتیب مصحف، پس از «انعام» و پیش از «انفال» قرار گرفته و در ترتیب نزول، سی و نهمین سوره است که پس از «ص» و پیش از «جن» نازل شده است و در برخی روایات، ترتیب نزول، ردیف های 35، 36، 37، 38 و حتی 108 را به خود اختصاص داده است. برخی مفسران آیات 163 ـ 172 آن را مدنی دانسته اند.
برخی پژوهشگران با استناد به روایتی مرسل و وجود عبارات و تعبیرات مشابه و مشترک در اعراف و بقره، مدنی بودن این سوره را ترجیح داده اند، در حالی که تشابه میان بخش های مختلف سوره اعراف با دیگر سوره های مکی مانند سوره هود، سوره شعراء، سوره نوح، سوره یونس و... بسیار بیشتر از شباهت این سوره با بقره است، افزون بر آن که صرف شباهت بخش هایی از این سوره با بخش هایی از سوره بقره برای مدنی بودن آن کافی نیست.
در ترتیب نزول، اولین سوره ای است که حروف مقطعه آن بیش از یک حرف است زیرا سوره های قبل از آن با یک حرف آغاز شده است؛ مانند: «ن»، «ق» و «ص».
اعراف دارای 206 آیه است و برخی «المص» را آیه مستقل ندانسته و شمار آیات آن را 205 دانسته اند. این سوره 3341 کلمه دارد. در شمار آیات پس از سوره بقره و در تعداد کلمات و حروف پس از سوره بقره و سوره نساء بلندترین سوره قرآنی و در سوره های مکی طولانی ترین آن ها و یکی از 7 سوره طولانی (سبع طوال) قرآن کریم است.
نام سوره از واژه «الاَعراف» در آیه 46 آن گرفته شده است و از آن با نام های «المص»، «میقات» (برگرفته از آیه 143) و «میثاق» (برگرفته از آیه 173) نیز یاد شده است.
علامه طباطبایی می گوید: آغاز شدن سوره اعراف با حروف «المص» نشان آن است که این سوره افزون بر مضامین و موضوعات سوره های آغاز شده با «الم» بر مضامین و موضوعات سوره «ص» نیز مشتمل است.
مأمور ساختن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به انذار در آیات نخست این سوره و فرمان به سیره حسنه و رفتار ملایم در آیات پایانی برای نفوذ سخنش در دل ها، نشان از ارتباط معنایی میان آغاز و انجام این سوره دارد.
این سوره مکی است و در ترتیب مصحف، پس از «انعام» و پیش از «انفال» قرار گرفته و در ترتیب نزول، سی و نهمین سوره است که پس از «ص» و پیش از «جن» نازل شده است و در برخی روایات، ترتیب نزول، ردیف های 35، 36، 37، 38 و حتی 108 را به خود اختصاص داده است. برخی مفسران آیات 163 ـ 172 آن را مدنی دانسته اند.
برخی پژوهشگران با استناد به روایتی مرسل و وجود عبارات و تعبیرات مشابه و مشترک در اعراف و بقره، مدنی بودن این سوره را ترجیح داده اند، در حالی که تشابه میان بخش های مختلف سوره اعراف با دیگر سوره های مکی مانند سوره هود، سوره شعراء، سوره نوح، سوره یونس و... بسیار بیشتر از شباهت این سوره با بقره است، افزون بر آن که صرف شباهت بخش هایی از این سوره با بخش هایی از سوره بقره برای مدنی بودن آن کافی نیست.
در ترتیب نزول، اولین سوره ای است که حروف مقطعه آن بیش از یک حرف است زیرا سوره های قبل از آن با یک حرف آغاز شده است؛ مانند: «ن»، «ق» و «ص».
اعراف دارای 206 آیه است و برخی «المص» را آیه مستقل ندانسته و شمار آیات آن را 205 دانسته اند. این سوره 3341 کلمه دارد. در شمار آیات پس از سوره بقره و در تعداد کلمات و حروف پس از سوره بقره و سوره نساء بلندترین سوره قرآنی و در سوره های مکی طولانی ترین آن ها و یکی از 7 سوره طولانی (سبع طوال) قرآن کریم است.
نام سوره از واژه «الاَعراف» در آیه 46 آن گرفته شده است و از آن با نام های «المص»، «میقات» (برگرفته از آیه 143) و «میثاق» (برگرفته از آیه 173) نیز یاد شده است.
علامه طباطبایی می گوید: آغاز شدن سوره اعراف با حروف «المص» نشان آن است که این سوره افزون بر مضامین و موضوعات سوره های آغاز شده با «الم» بر مضامین و موضوعات سوره «ص» نیز مشتمل است.
مأمور ساختن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به انذار در آیات نخست این سوره و فرمان به سیره حسنه و رفتار ملایم در آیات پایانی برای نفوذ سخنش در دل ها، نشان از ارتباط معنایی میان آغاز و انجام این سوره دارد.
wikiahlb: سوره_اعراف