ساختار کنش اجتماعی

دانشنامه عمومی

ساختار کنش اجتماعی (کتاب). ساختار کنش اجتماعی ( به انگلیسی: The Structure of Social Action ) کتابی است که توسط جامعه شناس آمریکایی تالکوت پارسونز ( ۱۳ دسامبر ۱۹۰۲–۸ مه ۱۹۷۹ ) در سال ۱۹۳۷ نوشته و منتشر شده است.
او در سال های ۱۹۲۷–۱۹۷۳ استاد رشته جامعه شناسی در دانشگاه هاروارد ایالات متحده آمریکا بود.
در سال ۱۹۹۸، انجمن بین المللی جامعه شناسی این اثر پارسونز را به عنوان نهمین کتاب مهم جامعه شناختی سده بیستم فهرست کرد. در این معرفی، کتاب ساختار کنش اجتماعی پارسونز پس از کتاب نظریه کنش ارتباطی اثر یورگن هابرماس ( زاده ۱۸ ژوئن ۱۹۲۹ ) جامعه شناس آلمانی ولی پیش از کتاب نمود خود در زندگی روزمره اثر اروینگ گافمن ( ۱۱ ژوئن ۱۹۲۲–۱۹ نوامبر ۱۹۸۲ ) جامعه شناس کانادایی - آمریکایی قرار گرفت. [ ۱] این در حالی بود که در جهان علم در حال پیشرفت فزاینده، «ساختار کنش اجتماعی» در سال ۱۹۳۷ ولی «نظریه کنش ارتباطی» در ۱۹۸۱ و «نمود خود در زندگی روزمره» در ۱۹۵۶ نوشته شده بود.
در ادامه جدول آرا و نام ۱۰ کتاب برتر ذکر می شود.
از دیگر آثار پارسونز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
• ۱۹۸۳، ساختار و تغییر نظام اجتماعی، ویرایش شده توسط واشیو کوراتا ( سخنرانی از دومین سفر پارسونز به ژاپن ) .
• ۱۹۸۶، علوم اجتماعی: یک منبع ملی اساسی، ویرایش شده توسط اس. ز. کلاوسنر و ویکتور لیدز ( نوشته شده در حدود ۱۹۴۸ ) .
• ۱۹۹۱، مقالات اولیه ( مقالات اواخر دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ ) ، ویرایش شده توسط چارلز کمیک.
• ۱۹۹۳، درباره سوسیالیسم ملی ( مقالات اواخر دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ ) ، ویرایش شده توسط اوتا گرهارت.
• ۲۰۰۷، جامعه آمریکایی: به سوی یک نظریه جامعه اجتماعی، ویرایش شده توسط جوزپه اسکیورتینو. پارادایم شابک ۹۷۸−۱−۵۹۴۵۱−۲۲۷−۸.
عکس ساختار کنش اجتماعی (کتاب)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

دنیا و ما
نگارنده : احمد لطفی
ایران کشوری چهار فصل است، و آنها که آمریکا و ایران را دیده، و مورد مطالعه قرار داده اند، معتقدند؛
دربسیاری از امور، خصوصا" در بُعد جغرافیا و آب و هوا این دو کشور شبیه همدیگر هستند. هردو کشور ادعای مذهبی دارند، ولی در نیم قرن اخیر کشور ما اشتباه فرانسه را تکرار کرد. و به قول دکتر سارا شریعتی به اعتبار تحلیل توکویل، دین در ایران تغییر جایگاه داده است. توکویل در مقایسه ی دین فرانسه و آمریکا چنین آورده است؛
...
[مشاهده متن کامل]

دین در فرانسه اقتدار سیاسی را انتخاب کرد، و در این راستا قدرت و اقتدار پیدا کرد، ولی به علت تغییر هیچ قدرتی پایدار نمی ماند، و الان فرانسه گرایشات ضد دینی دارد، و آثار دینداری در آن بسیار ضعیف شده است. ولی آمریکا به قول توکویل دین پایداری را انتخاب کرد، و خانواده را انتخاب کرد، و خانواده پایدارترین نهاد اجتماعی است. درواقع آمریکا هنوز یکی از کشورهای دیندار به حساب می آید. ( اقتباس از سخنرانی دکتر سارا شریعتی )
کشوربزرگ ایران و فلات پهناورش، یکی ازمتمدن ترین کشورهای عالم هستی بود، ولی در اثر رواج خرافات و ویرایش ناپخته برخی از مسائل دینی، و اجتماعی و سیاسی به عنوان شیوه ی زندگی و گاهی با خاموش کردن نور معرفت و عقلانیت، همه ی دانایان نسبت به افراط گری هادر جامعه انتقاد دارند. شعری از فروغ فرخزاد خطاب به پدرش به دینداری سطحی پدرش اعتراضی موءدبانه ای دارد، و راه حلهای ارزشمندی را هم از متون دینی ارائه می نماید. که پدر جان دین یک قسمتش نماز است، به یاد همسایه و فقیران و مزاحمت نداشتن برای دیگران نیز آمده است. حضرت علی ( ع ) مخفیانه به مستمندان کمک می کرد. و نکات آموزنده ای که در آن شعر وجود دارد. گوشه ای از باورهای سنتی را به چالش می کشد.
در غفلتهای تاریخی مردم کشور بزرگ ایران، دنیا در بسیاری از امور به توسعه و پیشرفت همه جانبه رسید. آنها زیر ساخت های کشورشان را تقویت کردند، و هم اکنون نیز نخبگان جهان را جذب می کنند، شوربختانه در کشور ما افراد گرسنه، سر آدم بُر، و گاه خطرناک و غیر مدنی به راحتی به کشور ما می آیند، و برعکس نیروهای نخبه هم جامعه ی ما را ترک می کنند.
تکلیف ما در این شرایط از زمان مبهم، است. دنیای استکبار و سیاستمداران موذی مانند روسیه، چین، و نوچه های آمریکا و اروپا از ضعف و رنج ما گستاخ شده اند . و باز طمع در نقشه ی شیر شکل کشور ما داشته و دارند، که چند کشور را قبلا" از بدنه ی فلات ایران جدا کرده اند و الان به نقشه ی جغرافیای گربه شکل ما نیز چشم طمع دارند. جغرافیای فلات ایران شکل شیر داشته است. برخی کشور هاهنوز بر ایرانی بودن خویش اسرار دارند، لک و کرد و لرهای ترکیه، ایرانی های گرجستان، هند، وقسمتی از ازبکستان، و اروپا. . . . خود را از ایران جدا نمی دانند.
همه جهان باید اقتدار فلات ایران را به رسمیت بشناسد. و کمتر به مرگ تمدن دنیا، که مرکز آن فلات ایران بوده است، جسارت و مزاحمت ایجاد نمایند. ردپای ایرانیان و آثار تمدنشان در ترکیه، عراق، اروپا، سوریه، و یمن، آسیای مرکزی، و چین و روسیه، بر اهل خرد آشکار است.
بزرگان ما زندگی، ورفتار مسالمت آمیز را برای همه، با هر عقیده ای یاد آوری کرده اند ره رشد و بلاغت، و نور و ظلمت مشخص است. سخن در مبحث ما و دنیا بسیار است، به همین مقدمه اکتفا گردید.

بپرس