زنجیرهٔ ارزش ( به انگلیسی: Value Chain ) مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت به صورت زنجیر گونه انجام می گیرد تا به خلق ارزش منجر شود. بر پایهٔ دیدگاه های پیشین، هر شرکتی یک جایگاه در زنجیرهٔ ارزش را به خود اختصاص می داد. در این جریان تأمین کنندگان ورودی ها را مهیا می کنند، شرکت ارزش را به این ورودی ها اضافه می کند و سپس آن را به عامل دیگری در زنجیره، انتقال می دهد تا در پایان به مشتری برسد. اما اکنون در ابرشرکت ها این زنجیره به طور کامل در یک مجموعه واحد کنارهم قرار می گیرند.
از دیدگاه قدیمی به نظر می رسد که استراتژی نخست هنر قراردادن شرکت در مکان درستی از زنجیرهٔ ارزش و چیدمان درست عاملان و محصولات و فعالیت ها در این زنجیره است. امروزه رقابت جهانی، تغییرکردن بازارها و فناوری های نو راه های جدید ایجاد ارزش را از لحاظ کیفیت به وجود آورده است. در چنین محیط پویای رقابتی دیگر استراتژی برای قرار دادن یک مجموعهٔ ثابت از فعالیت ها در زنجیرهٔ ارزش به کار نمی رود. شرکت های موفق به جای افزودن ارزش آن را دوباره ایجاد می کنند. تمرکز تحلیل استراتژیک دیگر شرکت یا صنعت نیست، بلکه سامانه ایجاد ارزش در میان عاملان متفاوت اقتصاد - تهیه کنندگان، شرکای بازرگانی، پیمان ها، مشتریان - برای همکاری در ایجاد ارزش است. وظیفهٔ استراتژیک کلیدی دوباره پیکربندی در میان نقش ها و ارتباطات در مجموعهٔ عامل ها در جهت ایجاد ارزش در شکل های جدید و توسط گرداننده های جدید است. [ ۱]
شبکهٔ ارزش مجموعه های پیچیده ای از منابع فناوری و اجتماعی است. هدف چارچوب ایجاد بیشترین سود برای افراد مرتبط با شبکه ارزش است. این مجموعه ها با ارتباط با همدیگر برای ایجاد محصولات عمومی یا ارزش اقتصادی کار می کنند. این ارزش به عنوان دانش، ارزش مالی و دیگر ارزش های ناملموس ظاهر می شود. شرکت ها هر دوی شبکه های داخلی و خارجی ارزش را دارا هستند. وجه خارجی شبکه شامل مشتریان یا دریافت کنندگان، واسطه ها، ذی نفع ها، مکمل ها، شبکه های نوآوری و تأمین کنندگان است. شبکه های ارزش داخلی بر فعالیت های کلیدی، فرایندها و ارتباط ها مانند تکمیل درخواست، نوآوری و پشتیبانی مشتری تمرکز دارند. کریستنسن شبکهٔ ارزش را چنین تعریف می کند: زمینه ای که در داخل آن یک شرکت مشخص می شود و به نیازهای مشتریان پاسخ می دهد، مشکلات را حل می کند، ورودی ها را تأمین می کند، به رقبا واکنش نشان می دهد و برای سودآوری می کوشد. زمینه یک چارچوب برای تصمیم گیرنده ها است که در این چارچوب تصمیم گیری کنند: آن ها به وسیلهٔ محصولات و خدمات با ارزش بیشتر برای مشتریان کنونی با استفاده از روابط موجود با تأمین کنندگان و سازمان ها در جهت بهینه سازی ارزش های شرکت ها تلاش می کنند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاز دیدگاه قدیمی به نظر می رسد که استراتژی نخست هنر قراردادن شرکت در مکان درستی از زنجیرهٔ ارزش و چیدمان درست عاملان و محصولات و فعالیت ها در این زنجیره است. امروزه رقابت جهانی، تغییرکردن بازارها و فناوری های نو راه های جدید ایجاد ارزش را از لحاظ کیفیت به وجود آورده است. در چنین محیط پویای رقابتی دیگر استراتژی برای قرار دادن یک مجموعهٔ ثابت از فعالیت ها در زنجیرهٔ ارزش به کار نمی رود. شرکت های موفق به جای افزودن ارزش آن را دوباره ایجاد می کنند. تمرکز تحلیل استراتژیک دیگر شرکت یا صنعت نیست، بلکه سامانه ایجاد ارزش در میان عاملان متفاوت اقتصاد - تهیه کنندگان، شرکای بازرگانی، پیمان ها، مشتریان - برای همکاری در ایجاد ارزش است. وظیفهٔ استراتژیک کلیدی دوباره پیکربندی در میان نقش ها و ارتباطات در مجموعهٔ عامل ها در جهت ایجاد ارزش در شکل های جدید و توسط گرداننده های جدید است. [ ۱]
شبکهٔ ارزش مجموعه های پیچیده ای از منابع فناوری و اجتماعی است. هدف چارچوب ایجاد بیشترین سود برای افراد مرتبط با شبکه ارزش است. این مجموعه ها با ارتباط با همدیگر برای ایجاد محصولات عمومی یا ارزش اقتصادی کار می کنند. این ارزش به عنوان دانش، ارزش مالی و دیگر ارزش های ناملموس ظاهر می شود. شرکت ها هر دوی شبکه های داخلی و خارجی ارزش را دارا هستند. وجه خارجی شبکه شامل مشتریان یا دریافت کنندگان، واسطه ها، ذی نفع ها، مکمل ها، شبکه های نوآوری و تأمین کنندگان است. شبکه های ارزش داخلی بر فعالیت های کلیدی، فرایندها و ارتباط ها مانند تکمیل درخواست، نوآوری و پشتیبانی مشتری تمرکز دارند. کریستنسن شبکهٔ ارزش را چنین تعریف می کند: زمینه ای که در داخل آن یک شرکت مشخص می شود و به نیازهای مشتریان پاسخ می دهد، مشکلات را حل می کند، ورودی ها را تأمین می کند، به رقبا واکنش نشان می دهد و برای سودآوری می کوشد. زمینه یک چارچوب برای تصمیم گیرنده ها است که در این چارچوب تصمیم گیری کنند: آن ها به وسیلهٔ محصولات و خدمات با ارزش بیشتر برای مشتریان کنونی با استفاده از روابط موجود با تأمین کنندگان و سازمان ها در جهت بهینه سازی ارزش های شرکت ها تلاش می کنند.
wiki: زنجیره ارزش