زادگاه زرتشت

دانشنامه عمومی

با آنکه در مورد زادگاه زرتشت تاکنون پژوهش گسترده ای صورت گرفته ولی هنوز نتیجهٔ نهایی به دست نیامده است و دانشنامه ایرانیکا بر این عقیده است که «نظر کلی بر آن است که او در شرق یا شمال شرق ایران زندگی کرده است. »[ ۱] ولی مورخان ایرانی و عرب مانند ابن خردادبه، بلاذری، ابن فقیه، علی بن حسین مسعودی، یاقوت حموی، زکریای قزوینی و ابوالفدا و حمزه اصفهانی شهر شیز یا تخت سلیمان امروزی ( واقع در آذربایجان غربی ) را زادگاه زرتشت دانسته اند و به این مناسبت شرحی از آتشکده آذرگشسب در شیز و مقام تقدس آن ضبط کرده اند. [ ۲]
به عقیده آرتور کریستنسن، ایرانشناس دانمارکی، در آغاز دورهٔ اشکانیان ایرانویج را ایرانیان بر ناحیهٔ خوارزم هماهنگ کرده بودند. آندرآس با دقت در سرزمین هایی که در فَرگَرد اول از وندیداد ذکر شده، چنین نتیجه گرفته است که این فصل شاید در دورهٔ پادشاهی مهرداد یکم ( ۱۷۴–۱۳۶ پیش از میلاد ) پادشاه اشکانی نوشته شده است چون ایرانویج در اینجا نخستین کشور دانسته شده و پس از آن نام سغد، مرو و بلخ آمده است. پس ایرانویج در وندیداد نمی تواند غیر از خوارزم باشد که ظاهراً کشور اصلی اشکانیان بوده است. [ ۳]
در دوره ساسانی سعی شد که جغرافیای اساطیری با جغرافیای سرزمین های شاهنشاهی برابری داده شود. در این راه، به ویژه نام دریاها و رودهای اساطیری بر دریاها و رودهای تازه ای داده شد. اما ظاهراً این امر یعنی جابجایی مکان های مقدس اوستا قبلاً هم انجام پذیرفته بوده است. [ ۴] در دوران اردشیر بابکان و پس از او تمایل بر حذف تاریخ و نقش اشکانیان در کلیهٔ امور بود. به علت ناهماهنگی که ساسانیان با اشکانیان داشتند، در این دوران سعی شد که ایرانویج را در حدود آذربایجان جستجو کنند زیرا آذربایجان هم یکی از سه آتش بزرگ دوران ساسانی، بنام آتشکده آذرگشسب را در خود داشت و هم به تیسفون پایتخت ساسانی نزدیکتر بود پس ایرانویج که پیش ازآن زادگاه زرتشت تصور شده بود، به آذربایجان منتقل گردید. [ ۵] اما با این وجود در دوران ساسانی نیز همواره دریاچه فرزدان یا دریاچه ای که ذکر شده در کنار آن کی گشتاسب حامی زرتشت برای آناهیتا قربانی تقدیم داشته، در سیستان فرض می کردند. [ ۳]
عکس زادگاه زرتشتعکس زادگاه زرتشت
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

دیدگاهِ من درباره یِ " پدیشتانِ ( = موقعیتِ مکانیِ ) پیامبرِ بزرگ ایرانیان، زرتشتِ بزرگ" :
پیشتر بر پایه یِ گزارشِ کریستین بارتولومه در زیرواژه یِ " اپاختر" در همین تارنما گفته شد که گویشورانِ اوستایی سویه یابی ها را با نگاه به " جنوب" پایه گذاری کردند و " اپاخترَ :apāxtara " و " اپاخدرَ :apāxəδra " به چمِ " به پُشت، شمالی" بوده است.
...
[مشاهده متن کامل]

از سویِ دیگر، در زبانِ پارسیِ پاستان " باختری: bāxtrī " و در زبانِ اوستاییِ جوان " باخدی:bāxδī " واژگانی بوده اند که به شهر بلخ می گفتند.
( نیاز به یادآوری است که در زبانِ پارسیِ نو به " بَلخ:balx" ، " بَخر:baxr" نیز می گویند. )
از اینرو به گمانِ من، پدیشتانِ ( =محلِ زندگیِ ) گویشورانِ اوستایی جایی "در پایین دست یا جنوبِ بلخ" بوده است یا به دیگر سخن، شهر بلخ در شمالِ پدیشتانِ آنها بوده است.
برپایه یِ سویه یابی هایِ وزشِ باد نیز گویشورانِ اوستایی جایی زندگی می کردند که در سویِ شرقشان کوهستانهایِ بلند و در سویِ غربشان زمین های پَست بوده است.
به گمانم این دیدگاه که برخی " باختر" را " شرق یا غرب" می نامند، نادرست است و برآمده از این لغزشِ زبانی است که نخست " اَپاختر" یا همان " باختر" به شمال گفته می شد و پس از جانشانیِ این سویه ها، با گذشتِ زمان و چیرگیِ فرمانروایی هایی از غرب، به آنجا " شرق=باختر" گفته شده است.

زادگاه زرتشت