روایت نحن معاشر الانبیاء لانورث

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] از موارد اختلافی میان شیعه و اهل سنت، قضیه ارث رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) و همچنین قضیه فدک است که آیا متعلق به حضرت زهراء (علیهاالسّلام) می باشد که توسط ابوبکر و عمر مصادره گردید و یا این که مطابق حدیث نحن معاشر الانبیاء لانورث ما ترکناه صدقة به عنوان صدقه به بیت المال منتقل گردید و متعلق به تمام مسلمانان بود.در بررسی این اختلاف با استناد به منابع معتبر اهل سنت اثبات خواهیم کرد که این حدیث دارای اشکالات زیادی است و نمی تواند باورهای اهل سنت را در این زمینه ثابت کند. از جمله اشکالات وارد شده، مخالفت حدیث ابوبکر با قرآن و سنت نبوی و مخالفت اهل بیت (علیهم السّلام) و صحابه و برخی از علمای اهل سنت با این حدیث است.
در ابتدا، توجه به معانی و مفردات این حدیث امری الزامی است؛ زیرا بدون آشنائی با محدوده این مفاهیم، برداشت های متفاوت اهل سنت و همچنین موضع دقیق عالمان شیعه نسبت به آن، روشن نخواهد شد. در عبارت «نحن معاشر الانبیاء لانورث ما ترکناه صدقة» به ناچار برخی از کلمات آن مانند: «ما» و «صدقه» را با احتمالاتی که از جنبه های ادبی در آن داده می شود باید ملاحظه نمود:
← ترکیب اول
این حدیث طبق معنای مورد اصرار اهل سنت، در موارد متعددی با قرآن مخالف است از جمله:
← مخالفت با قانون ارث
در نتیجه عمومیت قانون ارث، شامل پیامران نیز می شود و هیچ استثنائی هم وجود ندارد. اکنون این پرسش مطرح می شود: آیا حدیث «نحن معاشر الانبیاء لانورث ما ترکناه صدقة» می تواند این آیات را نسخ کند؟یکی از مباحث اختلافی بین اهل تشیع و تسنن نسخ قرآن با خبر واحد است، و در این مورد هم این پرسش مطرح می شود که: آیا این خبر واحد می تواند ناسخ احکام قرآن باشد یا خیر؟پس ناچاریم موضوع نسخ آیات قرآن به وسیله حدیث را در منابع اهل سنت جستجو کنیم تا به پاسخ این سوال از منابع آنان برسیم.
← تعریف نسخ
...

پیشنهاد کاربران

بپرس