[ویکی فقه] روایت مجهول العداله، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و به حدیث منقول توسط راوی مجهول العداله گفته می شود.
دانشمندان علوم حدیث تعابیری هم چون مجهول العداله، مجهول الحال و مجهول الفسق دارند که ظاهراً مراد از همه این الفاظ یک معنا است یعنی وضعیت و حال راوی متصف به آن از جهت عدالت و فسق مشخص نیست. اگر دو نفر یا بیشتر از راویی روایت کردند ولی آن راوی توثیق نشده باشد به آن مجهول الحال گویند چون مجهول العین بودنش با روایت دو نفر و یا بیشتر از وی برطرف شده است ولی چون توثیق نشده است مجهول الحال بودن او سر جای خود باقی مانده است. برخی در این باره گفته اند: نمی توان حکم به فسق مجهول الحال کرد.
اقسام مجهول العداله
مجهول العداله امکان دارد مجهول العداله باطنی باشد که از آن به مستور نیز تعبیر شده است یعنی در واقع مشخص نیست که این فرد عادل است یا عادل نیست ولی به ظاهر عادل است و امکان دارد مجهول العداله ظاهری و باطنی باشد یعنی کسی او را توثیق نکرده است و مشخص نیست که در واقع نیز عادل است یا خیر در مورد این که اگر روایتی را مجهول العداله نقل کرد پذیرفته است یا خیر سه قول است: ۱- روایت مجهول العدالة ظاهری و باطنی پذیرفته است. ۲- روایت مجهول العدالة ظاهری و باطنی مطلقا پذیرفته نیست. ۳- اگر در بین روایاتی که از مجهول العداله روایت کرده اند راوی باشد که از غیر عدل روایت نمی کند روایت مجهول العداله پذیرفته است ولی اگر در بین آنان چنین فردی نباشد روایت او پذیرفته نیست. و اما روایت مستور به نظر بعضی از کسانی که خبر مجهول العداله را حجت نمی دانند معتبر است.
تعبیرات دیگر
از روایت مجهول العدالة به خبر مجهول الفسق، حدیث مجهول الفسق، روایت مجهول الفسق، خبر مجهول الحال و روایت مجهول الحال نیز تعبیر شده است.
آمدی، علی بن محمد، الاحکام فی اصول الاحکام، ج۱، ص۳۱۰.
...
دانشمندان علوم حدیث تعابیری هم چون مجهول العداله، مجهول الحال و مجهول الفسق دارند که ظاهراً مراد از همه این الفاظ یک معنا است یعنی وضعیت و حال راوی متصف به آن از جهت عدالت و فسق مشخص نیست. اگر دو نفر یا بیشتر از راویی روایت کردند ولی آن راوی توثیق نشده باشد به آن مجهول الحال گویند چون مجهول العین بودنش با روایت دو نفر و یا بیشتر از وی برطرف شده است ولی چون توثیق نشده است مجهول الحال بودن او سر جای خود باقی مانده است. برخی در این باره گفته اند: نمی توان حکم به فسق مجهول الحال کرد.
اقسام مجهول العداله
مجهول العداله امکان دارد مجهول العداله باطنی باشد که از آن به مستور نیز تعبیر شده است یعنی در واقع مشخص نیست که این فرد عادل است یا عادل نیست ولی به ظاهر عادل است و امکان دارد مجهول العداله ظاهری و باطنی باشد یعنی کسی او را توثیق نکرده است و مشخص نیست که در واقع نیز عادل است یا خیر در مورد این که اگر روایتی را مجهول العداله نقل کرد پذیرفته است یا خیر سه قول است: ۱- روایت مجهول العدالة ظاهری و باطنی پذیرفته است. ۲- روایت مجهول العدالة ظاهری و باطنی مطلقا پذیرفته نیست. ۳- اگر در بین روایاتی که از مجهول العداله روایت کرده اند راوی باشد که از غیر عدل روایت نمی کند روایت مجهول العداله پذیرفته است ولی اگر در بین آنان چنین فردی نباشد روایت او پذیرفته نیست. و اما روایت مستور به نظر بعضی از کسانی که خبر مجهول العداله را حجت نمی دانند معتبر است.
تعبیرات دیگر
از روایت مجهول العدالة به خبر مجهول الفسق، حدیث مجهول الفسق، روایت مجهول الفسق، خبر مجهول الحال و روایت مجهول الحال نیز تعبیر شده است.
آمدی، علی بن محمد، الاحکام فی اصول الاحکام، ج۱، ص۳۱۰.
...
wikifeqh: حدیث_مجهول_الفسق