[ویکی فقه] رسالة فی تحقیق الحق و الحکم (کتاب). مؤلف اثر شیخ محمد حسین اصفهانی، فقیه و اصولی بزرگ، از علما و فقهای شیعه در آغاز قرن چهاردهم هجری و مشهور به کمپانی و متوفای سال ۱۳۶۱ هجری قمری است.
مؤلف در این کتاب به بررسی فرق میان حق و حکم که دو اصطلاح فقهی می باشند می پردازد. این دو اصطلاح در مبحث معاملات کاربرد دارد.
مؤلف در این کتاب به بررسی فرق میان حق و حکم که دو اصطلاح فقهی می باشند می پردازد. این دو اصطلاح در مبحث معاملات کاربرد دارد.
[ویکی نور] شیخ محمد حسین اصفهانی، فقیه و اصولی بزرگ، از علما و فقهای شیعه در آغاز قرن چهاردهم هجری و مشهور به کمپانی و متوفای سال 1361 هجری قمری.
مؤلف در این کتاب به بررسی فرق میان حق و حکم که دو اصطلاح فقهی می باشند می پردازد. این دو اصطلاح در مبحث معاملات کاربرد دارد.
مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و به شیوه فقه استدلالی به بررسی دو اصطلاح حق و حکم می پردازد. وی در آغاز کتاب می فرماید گاهی حق از مراتب ملک به شمار آمده است. لذا باید قبل از آن حقیقت ملک عرفی و شرعی را بیان کنیم. گاهی ملک از مقولات عرضی به شمار می آید حال به معنای جده که از آن به ملک تعبیر می گردد و در فلسفه از آن بحث می گردد. و گاهی به معنای اضافه با توجه به تضایف مالکیت و مملوکیت و گاهی به معنای سلطنت که مساوی با قدرت بر عین و تقلب آن می باشد که از مقوله کیف می باشد و همه این فروض باطل است. مؤلف در این کتاب از اصطلاحات فلسفی و دقت نظر خاص خود در این مباحث استفاده نموده است.
مؤلف در این کتاب به این مباحث اشاره دارد: ملک از مقولات نیست، ملک امر انتزاعی نیست، ملک از مقوله جده، اضافه و کیف نیست، مراتب ملک، ملک، منفعت و انتفاع، معنای لغوی حق، حق همان ملک است. حق مرتبه ای ضعیف از ملک است، قابلیت حق برای اسقاط، نقل و انتقال، حقیقت اسقاط، حقیقت نقل، ضابطه قبول حق برای اسقاط و نقل. این کتاب در 27 صفحه آمده است.
حضرت آیة الله شیخ جعفر سبحانی در کتاب ارزشمند خود به نام «موسوعة طبقات الفقهاء، ج 14 قسم 2، ص 695 در ضمن معرفی آثار گرانبهای شیخ محمد حسین اصفهانی معروف به کمپانی می فرماید: «رسالة فی تحقیق الحق و الحکم (مطبوعة) ». یعنی از دیگر آثار ایشان رساله ای در تحقیق و بررسی فرق میان حق و حکم می باشد. این کتاب به چاپ رسیده است.
مؤلف در این کتاب به بررسی فرق میان حق و حکم که دو اصطلاح فقهی می باشند می پردازد. این دو اصطلاح در مبحث معاملات کاربرد دارد.
مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و به شیوه فقه استدلالی به بررسی دو اصطلاح حق و حکم می پردازد. وی در آغاز کتاب می فرماید گاهی حق از مراتب ملک به شمار آمده است. لذا باید قبل از آن حقیقت ملک عرفی و شرعی را بیان کنیم. گاهی ملک از مقولات عرضی به شمار می آید حال به معنای جده که از آن به ملک تعبیر می گردد و در فلسفه از آن بحث می گردد. و گاهی به معنای اضافه با توجه به تضایف مالکیت و مملوکیت و گاهی به معنای سلطنت که مساوی با قدرت بر عین و تقلب آن می باشد که از مقوله کیف می باشد و همه این فروض باطل است. مؤلف در این کتاب از اصطلاحات فلسفی و دقت نظر خاص خود در این مباحث استفاده نموده است.
مؤلف در این کتاب به این مباحث اشاره دارد: ملک از مقولات نیست، ملک امر انتزاعی نیست، ملک از مقوله جده، اضافه و کیف نیست، مراتب ملک، ملک، منفعت و انتفاع، معنای لغوی حق، حق همان ملک است. حق مرتبه ای ضعیف از ملک است، قابلیت حق برای اسقاط، نقل و انتقال، حقیقت اسقاط، حقیقت نقل، ضابطه قبول حق برای اسقاط و نقل. این کتاب در 27 صفحه آمده است.
حضرت آیة الله شیخ جعفر سبحانی در کتاب ارزشمند خود به نام «موسوعة طبقات الفقهاء، ج 14 قسم 2، ص 695 در ضمن معرفی آثار گرانبهای شیخ محمد حسین اصفهانی معروف به کمپانی می فرماید: «رسالة فی تحقیق الحق و الحکم (مطبوعة) ». یعنی از دیگر آثار ایشان رساله ای در تحقیق و بررسی فرق میان حق و حکم می باشد. این کتاب به چاپ رسیده است.
wikinoor: رسالة_فی_تحقیق_الحق_و_الحکم
[ویکی فقه] رساله فی تحقیق الحق و الحکم (کتاب). مؤلف اثر شیخ محمد حسین اصفهانی، فقیه و اصولی بزرگ، از علما و فقهای شیعه در آغاز قرن چهاردهم هجری و مشهور به کمپانی و متوفای سال ۱۳۶۱ هجری قمری است.
مؤلف در این کتاب به بررسی فرق میان حق و حکم که دو اصطلاح فقهی می باشند می پردازد. این دو اصطلاح در مبحث معاملات کاربرد دارد.
شیوه نگارش
مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و به شیوه فقه استدلالی به بررسی دو اصطلاح حق و حکم می پردازد.وی در آغاز کتاب می فرماید گاهی حق از مراتب ملک به شمار آمده است. لذا باید قبل از آن حقیقت ملک عرفی و شرعی را بیان کنیم. گاهی ملک از مقولات عرضی به شمار می آید حال به معنای جده که از آن به ملک تعبیر می گردد و در فلسفه از آن بحث می گردد. و گاهی به معنای اضافه با توجه به تضایف مالکیت و مملوکیت و گاهی به معنای سلطنت که مساوی با قدرت بر عین و تقلب آن می باشد که از مقوله کیف می باشد و همه این فروض باطل است. مؤلف در این کتاب از اصطلاحات فلسفی و دقت نظر خاص خود در این مباحث استفاده نموده است.
مباحث کتاب
مؤلف در این کتاب به این مباحث اشاره دارد: ملک از مقولات نیست، ملک امر انتزاعی نیست، ملک از مقوله جده، اضافه و کیف نیست، مراتب ملک، ملک، منفعت و انتفاع، معنای لغوی حق، حق همان ملک است. حق مرتبه ای ضعیف از ملک است، قابلیت حق برای اسقاط، نقل و انتقال، حقیقت اسقاط، حقیقت نقل، ضابطه قبول حق برای اسقاط و نقل. این کتاب در ۲۷ صفحه آمده است.
معرفی کتاب
...
مؤلف در این کتاب به بررسی فرق میان حق و حکم که دو اصطلاح فقهی می باشند می پردازد. این دو اصطلاح در مبحث معاملات کاربرد دارد.
شیوه نگارش
مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و به شیوه فقه استدلالی به بررسی دو اصطلاح حق و حکم می پردازد.وی در آغاز کتاب می فرماید گاهی حق از مراتب ملک به شمار آمده است. لذا باید قبل از آن حقیقت ملک عرفی و شرعی را بیان کنیم. گاهی ملک از مقولات عرضی به شمار می آید حال به معنای جده که از آن به ملک تعبیر می گردد و در فلسفه از آن بحث می گردد. و گاهی به معنای اضافه با توجه به تضایف مالکیت و مملوکیت و گاهی به معنای سلطنت که مساوی با قدرت بر عین و تقلب آن می باشد که از مقوله کیف می باشد و همه این فروض باطل است. مؤلف در این کتاب از اصطلاحات فلسفی و دقت نظر خاص خود در این مباحث استفاده نموده است.
مباحث کتاب
مؤلف در این کتاب به این مباحث اشاره دارد: ملک از مقولات نیست، ملک امر انتزاعی نیست، ملک از مقوله جده، اضافه و کیف نیست، مراتب ملک، ملک، منفعت و انتفاع، معنای لغوی حق، حق همان ملک است. حق مرتبه ای ضعیف از ملک است، قابلیت حق برای اسقاط، نقل و انتقال، حقیقت اسقاط، حقیقت نقل، ضابطه قبول حق برای اسقاط و نقل. این کتاب در ۲۷ صفحه آمده است.
معرفی کتاب
...
wikifeqh: رسالة_فی_تحقیق_الحق_و_الحکم_(کتاب)