[ویکی فقه] رسالة فی احوال ابی بصیر (ابهام زدایی). رسالة فی احوال ابی بصیر ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • رسالة فی احوال ابی بصیر (چهارسوقی)، تألیف چهار سوقی، سید میرزا محمد هاشم (۱۲۳۵ - ۱۳۱۸ ق)• رسالة فی احوال ابی بصیر (خوانساری)، تألیف موسوی خوانساری، سید محمد مهدی بن حسن (م ۱۲۴۶ ق)
[ویکی فقه] رسالة فی احوال ابی بصیر (چهارسوقی). چهار سوقی، سید میرزا محمد هاشم (۱۲۳۵ - ۱۳۱۸ ق) مؤلف کتاب، رسالة فی احوال ابی بصیر می باشد.
ابو بصیر، از کنیه های مشترکی است که جمعی از راویان به آن شناخته شده اند. از دیر زمان، در تعیین مراد از ابو بصیر در اسناد روایات، اختلاف بوده است. مؤلف این رساله نیز تمییز این کنیه مشترک را مورد توجه قرار داده و اشخاصی را که به این کنیه شناخته شده اند، معرفی کرده و از توثیق و تضعیف آنها بحث کرده است.وی با بررسی اسناد روایات، در نهایت به این نکته می رسد که ابو بصیر به صورت مطلق و بدون هیچ قرینه ای، به ابو بصیر لیث بن بختری مرادی و یحیی بن ابی القاسم اطلاق شده است و هر دو نفر، موثق و مورد اعتمادند.بر این اساس، روایاتی که در اسناد آنها نام ابو بصیر دیده می شود، از جهت راوی مورد اشکال نیستند. مؤلف به تفصیل، اسناد روایات و کتب رجالی و همچنین اقوال رجالیان را در این موضوع، مطرح کرده و بدانها استناد کرده است.
ابو بصیر، از کنیه های مشترکی است که جمعی از راویان به آن شناخته شده اند. از دیر زمان، در تعیین مراد از ابو بصیر در اسناد روایات، اختلاف بوده است. مؤلف این رساله نیز تمییز این کنیه مشترک را مورد توجه قرار داده و اشخاصی را که به این کنیه شناخته شده اند، معرفی کرده و از توثیق و تضعیف آنها بحث کرده است.وی با بررسی اسناد روایات، در نهایت به این نکته می رسد که ابو بصیر به صورت مطلق و بدون هیچ قرینه ای، به ابو بصیر لیث بن بختری مرادی و یحیی بن ابی القاسم اطلاق شده است و هر دو نفر، موثق و مورد اعتمادند.بر این اساس، روایاتی که در اسناد آنها نام ابو بصیر دیده می شود، از جهت راوی مورد اشکال نیستند. مؤلف به تفصیل، اسناد روایات و کتب رجالی و همچنین اقوال رجالیان را در این موضوع، مطرح کرده و بدانها استناد کرده است.
[ویکی فقه] رسالة فی احوال ابی بصیر (خوانساری). موسوی خوانساری، سید محمد مهدی بن حسن (م ۱۲۴۶ ق) مؤلف کتاب رجالی، رسالة فی احوال ابی بصیر، می باشد.
این رساله شامل مقدمه، پنج فصل و یک خاتمه است.مقدمه، مشتمل بر فهرستی از عناوین مورد بحث در رساله است.متن رساله، در بردارنده پنج فصل است و عنوان هر فصل، نام یکی از راویانی است که دارای کنیه ابو بصیر هستند. در هر فصل، مؤلف شرح حال، نظر علمای علم رجال، روایات و دیگر مطالبی که در شناخت عنوان ذکر شده مؤثر است، مطرح کرده و مورد بحث و بررسی قرار داده است.
این رساله شامل مقدمه، پنج فصل و یک خاتمه است.مقدمه، مشتمل بر فهرستی از عناوین مورد بحث در رساله است.متن رساله، در بردارنده پنج فصل است و عنوان هر فصل، نام یکی از راویانی است که دارای کنیه ابو بصیر هستند. در هر فصل، مؤلف شرح حال، نظر علمای علم رجال، روایات و دیگر مطالبی که در شناخت عنوان ذکر شده مؤثر است، مطرح کرده و مورد بحث و بررسی قرار داده است.
[ویکی فقه] رساله فی احوال ابی بصیر (ابهام زدایی). رسالة فی احوال ابی بصیر ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • رسالة فی احوال ابی بصیر (چهارسوقی)، تألیف چهار سوقی، سید میرزا محمد هاشم (۱۲۳۵ - ۱۳۱۸ ق)• رسالة فی احوال ابی بصیر (خوانساری)، تألیف موسوی خوانساری، سید محمد مهدی بن حسن (م ۱۲۴۶ ق)
...
...
wikifeqh: رسالة_فی_احوال_ابی_بصیر_(ابهام_زدایی)
[ویکی فقه] رساله فی احوال ابی بصیر (چهارسوقی). چهار سوقی، سید میرزا محمد هاشم (۱۲۳۵ - ۱۳۱۸ ق) مؤلف کتاب، رسالة فی احوال ابی بصیر می باشد.
ابو بصیر، از کنیه های مشترکی است که جمعی از راویان به آن شناخته شده اند. از دیر زمان، در تعیین مراد از ابو بصیر در اسناد روایات، اختلاف بوده است. مؤلف این رساله نیز تمییز این کنیه مشترک را مورد توجه قرار داده و اشخاصی را که به این کنیه شناخته شده اند، معرفی کرده و از توثیق و تضعیف آنها بحث کرده است.وی با بررسی اسناد روایات، در نهایت به این نکته می رسد که ابو بصیر به صورت مطلق و بدون هیچ قرینه ای، به ابو بصیر لیث بن بختری مرادی و یحیی بن ابی القاسم اطلاق شده است و هر دو نفر، موثق و مورد اعتمادند.بر این اساس، روایاتی که در اسناد آنها نام ابو بصیر دیده می شود، از جهت راوی مورد اشکال نیستند. مؤلف به تفصیل، اسناد روایات و کتب رجالی و همچنین اقوال رجالیان را در این موضوع، مطرح کرده و بدانها استناد کرده است.
وضعیت کتاب
محقق تهرانی در الذریعه ، این رساله را با عنوان ترجمة ابی بصیر فهرست نموده و متذکر شده است که این رساله، در ضمن مجموعه رسائل این مؤلف با عنوان معدن الفوائد، به چاپ رسیده است. محقق تهرانی آورده است که این رساله، در ضمن مجموعه رسایل این مؤلف با عنوان «معدن الفوائد»، به چاپ رسیده است.
ابو بصیر، از کنیه های مشترکی است که جمعی از راویان به آن شناخته شده اند. از دیر زمان، در تعیین مراد از ابو بصیر در اسناد روایات، اختلاف بوده است. مؤلف این رساله نیز تمییز این کنیه مشترک را مورد توجه قرار داده و اشخاصی را که به این کنیه شناخته شده اند، معرفی کرده و از توثیق و تضعیف آنها بحث کرده است.وی با بررسی اسناد روایات، در نهایت به این نکته می رسد که ابو بصیر به صورت مطلق و بدون هیچ قرینه ای، به ابو بصیر لیث بن بختری مرادی و یحیی بن ابی القاسم اطلاق شده است و هر دو نفر، موثق و مورد اعتمادند.بر این اساس، روایاتی که در اسناد آنها نام ابو بصیر دیده می شود، از جهت راوی مورد اشکال نیستند. مؤلف به تفصیل، اسناد روایات و کتب رجالی و همچنین اقوال رجالیان را در این موضوع، مطرح کرده و بدانها استناد کرده است.
وضعیت کتاب
محقق تهرانی در الذریعه ، این رساله را با عنوان ترجمة ابی بصیر فهرست نموده و متذکر شده است که این رساله، در ضمن مجموعه رسائل این مؤلف با عنوان معدن الفوائد، به چاپ رسیده است. محقق تهرانی آورده است که این رساله، در ضمن مجموعه رسایل این مؤلف با عنوان «معدن الفوائد»، به چاپ رسیده است.
wikifeqh: رسالة_فی_احوال_ابی_بصیر_(چهارسوقی)
[ویکی فقه] رساله فی احوال ابی بصیر (خوانساری). موسوی خوانساری، سید محمد مهدی بن حسن (م ۱۲۴۶ ق) مؤلف کتاب رجالی، رسالة فی احوال ابی بصیر، می باشد.
این رساله شامل مقدمه، پنج فصل و یک خاتمه است.مقدمه، مشتمل بر فهرستی از عناوین مورد بحث در رساله است.متن رساله، در بردارنده پنج فصل است و عنوان هر فصل، نام یکی از راویانی است که دارای کنیه ابو بصیر هستند. در هر فصل، مؤلف شرح حال، نظر علمای علم رجال، روایات و دیگر مطالبی که در شناخت عنوان ذکر شده مؤثر است، مطرح کرده و مورد بحث و بررسی قرار داده است.
محتوای کتاب
عناوین ذکر شده در هر فصل عبارت اند از:فصل اول، یوسف بن حرث؛فصل دوم، حماد بن عبدالله؛فصل سوم، عبدالله بن محمد اسدی؛فصل چهارم، لیث بن بختری؛فصل پنجم، ابوبصیر یحیی.مؤلف در فصل چهارم و پنجم به دلیل آن که این دو راوی، محور اختلاف اند، مباحث گسترده ای را مطرح می نماید.فصل چهارم (لیث بن بختری)، شامل ده مبحث است که در مجموع عبارت اند از:بررسی شرح حال راوی، راوی و مروی عنه، جایگاه راوی در حدیث، کنیه او، توثیق او، روایات ذکر شده در ذم راوی و قول شیخ طوسی در مورد وی.فصل پنجم (ابو بصیر یحیی)، شامل دوازده مبحث است که عبارت اند از:نام پدر؛ نظر علمای رجال درباره او؛ کنیه او؛ اسامی ائمه ای که از آنها روایت دارد. این راوی غیر از یحیی بن قاسم حذاء واقفی است؛ جواب روایاتی که در وقف وی آمده است؛ وی ناووسی و مخلط نیست؛ عدم قدح کثیری از علمای رجال و فقه در مورد وی؛ ادله وثاقت؛ احادیث وی احق به استصحاح از احادیث لیث مرادی است؛ ادله حمل ابو بصیر مطلق بر این مورد.مؤلف در خاتمه کتاب، مطرح می نماید که ابو بصیر مطلق در اسناد روایات، منصرف بر راوی پنجم (یعنی ابو بصیر یحیی اسدی) است.
اسامی دیگر کتاب
محقق تهرانی در مصفی المقال ، این کتاب را با عنوان عدیمة النظیر و نیز در الذریعة با عنوان ترجمة ابی بصیر و نیز رجال السید مهدی فهرست نموده است.
این رساله شامل مقدمه، پنج فصل و یک خاتمه است.مقدمه، مشتمل بر فهرستی از عناوین مورد بحث در رساله است.متن رساله، در بردارنده پنج فصل است و عنوان هر فصل، نام یکی از راویانی است که دارای کنیه ابو بصیر هستند. در هر فصل، مؤلف شرح حال، نظر علمای علم رجال، روایات و دیگر مطالبی که در شناخت عنوان ذکر شده مؤثر است، مطرح کرده و مورد بحث و بررسی قرار داده است.
محتوای کتاب
عناوین ذکر شده در هر فصل عبارت اند از:فصل اول، یوسف بن حرث؛فصل دوم، حماد بن عبدالله؛فصل سوم، عبدالله بن محمد اسدی؛فصل چهارم، لیث بن بختری؛فصل پنجم، ابوبصیر یحیی.مؤلف در فصل چهارم و پنجم به دلیل آن که این دو راوی، محور اختلاف اند، مباحث گسترده ای را مطرح می نماید.فصل چهارم (لیث بن بختری)، شامل ده مبحث است که در مجموع عبارت اند از:بررسی شرح حال راوی، راوی و مروی عنه، جایگاه راوی در حدیث، کنیه او، توثیق او، روایات ذکر شده در ذم راوی و قول شیخ طوسی در مورد وی.فصل پنجم (ابو بصیر یحیی)، شامل دوازده مبحث است که عبارت اند از:نام پدر؛ نظر علمای رجال درباره او؛ کنیه او؛ اسامی ائمه ای که از آنها روایت دارد. این راوی غیر از یحیی بن قاسم حذاء واقفی است؛ جواب روایاتی که در وقف وی آمده است؛ وی ناووسی و مخلط نیست؛ عدم قدح کثیری از علمای رجال و فقه در مورد وی؛ ادله وثاقت؛ احادیث وی احق به استصحاح از احادیث لیث مرادی است؛ ادله حمل ابو بصیر مطلق بر این مورد.مؤلف در خاتمه کتاب، مطرح می نماید که ابو بصیر مطلق در اسناد روایات، منصرف بر راوی پنجم (یعنی ابو بصیر یحیی اسدی) است.
اسامی دیگر کتاب
محقق تهرانی در مصفی المقال ، این کتاب را با عنوان عدیمة النظیر و نیز در الذریعة با عنوان ترجمة ابی بصیر و نیز رجال السید مهدی فهرست نموده است.
wikifeqh: رسالة_فی_احوال_ابی_بصیر_(خوانساری)