رجوع صحابه به اهل کتاب

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بسیاری از نویسندگان متاخر _به منظور توجیه عملکرد عده ای از صحابه و نیز تازه مسلمانان از اهل کتاب که بر مراجعه به اهل کتاب پای فشرده اند_ بر این باورند که دلایلی بر جواز مراجعه به اهل کتاب در دست است و مراجعه این افراد به اهل کتاب، یا در زمانی پس از نهی اولیه ای بوده که پس از مدتی برداشته شد و یا در خصوص مطالب تاریخی و قصص بوده که ربطی به احکام شرعی نداشته و یا درباره مسائل تحریف نشده تورات و انجیل بوده که با محتوای قرآن هم سو و هم جهت بوده است و مسائلی از این قبیل که دلیلی برای منع مراجعه در خصوص آنها به اهل کتاب وجود ندارد. در حالی که برخی از آیات قرآن از رجوع به اهل کتاب منع می کند.
بسیاری از نویسندگان متاخر _به منظور توجیه عملکرد عده ای از صحابه که بر مراجعه به اهل کتاب پای فشرده اند_ بر این باورند که دلایلی بر جواز مراجعه به اهل کتاب در دست است:
← دیدگاه ابن تیمیه
دلایلی که برای اثبات این مدعا بر شمرده شده است نارساست و هرگونه دلالتی بر جواز مراجعه به اهل کتاب در تفسیر قرآن و تاریخ انبیا (علیهم السّلام) ندارد؛ زیرا یهودیانی که در همسایگی عرب زندگی می کردند _به گفته ابن خلدون_ مانند خود عرب بادیه نشین بودند و برای شناخت اخبار صحیح اطلاعات کافی نداشتند و جز سخنان عامیانه و غیر قابل اطمینانی که از گذشته شایع شده بود چیز دیگری در اختیار نداشتند. دانشمندان اهل کتاب هم که اهل نیرنگ و مکر بودند و چنان که قرآن درباره آنان گفته است از پیش خود نسخه ها می نوشتند و حدیث جعل می کردند و به مردم می گفتند: این گفته خداست؛ در حالی که از جانب پروردگار نبود و آنان این همه نیرنگ را برای به چنگ آوردن کالای بی ارزش دنیا به کار می بستند. از این روست که در روایات پیامبر و اصحاب بزرگ آن حضرت، شدیدا از مراجعه به اهل کتاب منع شده است و هیچ دلیلی _از روایات و اخبار_ بر جواز مراجعه به آنان وجود ندارد.
← نقد استدلال به آیات
۱. ↑ بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح بخاری، کتاب الانبیاء، باب ما ذکر عن بنی اسرائیل، ج۴، ص۱۷۰.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس