رجال العلامه الحلی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رجال العلامة الحلی. مؤلف:علامه حلی ابومنصور حسن بن یوسف بن مطهر (م ۷۲۶ق).
این کتاب دارای ۲۶ فصل، ۱۰ فایده (که شناخت آن ها ضروری به نظر می رسد) می باشد که هر فصل دارای چند باب است. مؤلف در هر فصل یکی از حروف به ترتیب الفبا؛ بحث کرده و رواه را با مشخصات کامل نقل کرده و سپس به ثقه یا ضعیف بودن راوی اشاره می کند. این کتاب نیز مانند سایر کتب علامه، در این فن کتاب جامع و خوبی می باشد. شروح و تعلیقات این کتاب با تعلیقات سید محمد صادق بحرالعلوم منتشر شده است. وضعیت نشر این کتاب، در یک جلد به زبان عربی به کوشش مکتبه الرضی، در قم، به سال ۱۳۸۱ ق چاپ و منتشر شده است. منبعسایت اندیشه قم

[ویکی فقه] رجال العلامة الحلی (کتاب). رجال العلامة الحلی بنا به گفته مؤلف «خلاصة الاقوال فی معرفة احوال الرجال» نام دارد که تألیف علامه حلی ، جمال الدین، حسن بن یوسف بن علی بن مطهر حلی (۶۴۸- ۷۲۶ هجری)می باشد.
یکی از مهمترین علوم اسلامی که به عنوان کلیدی در دستیابی به تمام شاخه های علوم اسلامی، روایی اهمیت ویژه ای نزد علمای دین داشته و دارد علم رجال است.عمده علوم اسلامی از فقه و اصول گرفته تا تفسیر و کلام و ادعیه و... از راه نقل و روایات معصومین علیهم السّلام به ما رسیده، و برای دستیابی به روایات صحیح و تشخیص روایات معتبر و انتخاب آنها مهمترین اصل، تشخیص وثاقت و اعتبار سلسله راویان هر حدیث است و این مهم تنها بوسیله علم رجال دست یافتنی است.توجه خاص به علم رجال از زمان ائمه علیهم السّلام وجود داشته و بزرگانی از اصحاب ائمه در قرنهای دوم و سوم هجری تالیفاتی در این علم داشته اند.

[ویکی نور] رجال العلامة الحلی یا به تعبیر نویسنده «خلاصة الأقوال فی معرفة الرجال» اثر جمال الدین، حسن بن یوسف بن علی بن مطهر حلّی ( 648-726ق) عالم نامدار قرن هفتم و هشتم هجری است که در موضوع علم رجال به زبان عربی نگاشته شده است. محقق کتاب جناب آقای محمدصادق بحر العلوم از علمای معاصر است.
مؤلف چنان که در صفحه 95 کتاب خویش در شرح حال سید مرتضی علم الهدی ذکر کرده کتاب خویش را در سال 693ق تألیف نموده است.
این کتاب به جهت اهمیتی که داشته است از میان کتابهای فراوانی که در علم رجال تألیف شده جزء یکی از «اصول ثمانیة» رجالی آمده است.
شیوه کار علامه در این کتاب به صورت جرح و تعدیلی می باشد؛ تلاش نویسنده بر این است که با شناسایی دقیق راوی از جهت وثاقت و عدم وثاقت، امامی بودن یا عامی بودن و ... آنها را در بخش ممدوحین یا مذمومین (یا متوقفین) قرار دهد.این روش یکی از روشهای سومند و بسیار دقیق می باشد؛ چراکه با توجه به دیدگاهای متفاوت علمای رجال (از جهت جرح و تعدیل) درباره یک راوی، باعث تعارض می شود لذا نویسنده باید با نقد علمی و اجتهادی، نظریه صحیح را انتخاب کند.
کتاب از یک مقدمه و دو قسم تشکیل شده است. قسم اول: شامل کسانی است که به آنها اعتماد می شود و روایت آنها مقبول است؛ قسم دوم: کسانی است که به روایت آنان اعتمادی نیست و روایت آنها مورد قبول علامه نبوده است.

[ویکی فقه] رجال العلامه الحلی (کتاب). رجال العلامة الحلی بنا به گفته مؤلف «خلاصة الاقوال فی معرفة احوال الرجال» نام دارد که تألیف علامه حلی ، جمال الدین، حسن بن یوسف بن علی بن مطهر حلی (۶۴۸-۷۲۶ هجری) می باشد.
این کتاب دارای ۲۶ فصل، ۱۰ فایده (که شناخت آن ها ضروری به نظر می رسد) می باشد که هر فصل دارای چند باب است. مؤلف در هر فصل یکی از حروف به ترتیب الفبا؛ بحث کرده و رواه را با مشخصات کامل نقل کرده و سپس به ثقه یا ضعیف بودن راوی اشاره می کند. این کتاب نیز مانند سایر کتب علامه، در این فن کتاب جامع و خوبی می باشد.
اهمیت موضوع
یکی از مهمترین علوم اسلامی که به عنوان کلیدی در دستیابی به تمام شاخه های علوم اسلامی، روایی اهمیت ویژه ای نزد علمای دین داشته و دارد علم رجال است.عمده علوم اسلامی از فقه و اصول گرفته تا تفسیر و کلام و ادعیه و... از راه نقل و روایات معصومین علیهم السّلام به ما رسیده، و برای دستیابی به روایات صحیح و تشخیص روایات معتبر و انتخاب آنها مهمترین اصل، تشخیص وثاقت و اعتبار سلسله راویان هر حدیث است و این مهم تنها بوسیله علم رجال دست یافتنی است.توجه خاص به علم رجال از زمان ائمه علیهم السّلام وجود داشته و بزرگانی از اصحاب ائمه در قرنهای دوم و سوم هجری تالیفاتی در این علم داشته اند.
اصول رجال
از میان کتابهای فراوانی که در علم رجال تالیف شده ۸ کتاب به عنوان «اصول ثمانیه رجال» معروف شده اند که بیشترین اعتبار را بین کتب رجال کسب نموده اند و عبارتند از:۱- رجال کشی ۲- فهرست نجاشی ۳- فهرست شیخ طوسی ۴- رجال شیخ طوسی ۵- رجال برقی ۶- رجال ابن داود ۷- رجال ابن غضائری ۸- رجال علامه حلی از این کتب، ۵ کتاب اول اصول اولیه رجال و سه کتاب بعد، از اصول ثانویه قلمداد می شوند؛ اما بخاطر اهمیتی که داشته اند در ردیف اصول اولیه آمده و به « اصول ثمانیة » معروف گشته اند.
تاریخ تالیف
...

پیشنهاد کاربران

بپرس