[ویکی فقه] دین شناسی بمعنای دانش شناخت دین؛ دانشی است که باورهای دینی را تبیین می کند و سویه های گوناگون دین را بازمی شناساند.
قلمرو دین شناسی به معنای عام، شامل علوم فقهی و هر علمی نیز هست که یک سوی آن اندیشه دینی است؛ چنان که علوم انسانی اجتماعی مانند جامعه شناسی و روان شناسی و تربیت را نیز در بر می گیرد که نسبتی وثیق و عمیق با اندیشه و منش دینی دارند. اگر این دانش ها به دین عرضه گردند یا دین و دینداری به آنها عرضه شود، آنچه فراچنگ می آید، در قلمرو دین شناسی جای می گیرد
دین شناسی سنتی و جدید
دین شناسی سنتی یا علم کلام، به بررسی اصول دین بسنده می کند؛ اما دین شناسی جدید، شاخه های متعددی دارد: روان شناسی دین، جامعه شناسی دین،هنر دینی، ادبیات دینی، اسطوره شناسی ، مردم شناسی دینی، تاریخ دین، دین شناسی تطبیقی، پدیدارشناسی دینی، کلام فلسفی، معرفت شناسی دینی و فلسفه دین
رویکردهای دین شناسی معاصر
در عصر حاضر سه رویکرد عمده در عرصه دین شناسی وجود دارد:الف. رویکرد سنتی که ویژگی بنیادی آن تصلب بر یافته ها و داشته های پیشین است و از نوآوری و تحول می هراسد.ب. رویکرد مقابل سنتی که با ادعای تجدد، اما متاثر از معرفت شناسی غربی به تازگی پا به عرصه مطالعات دینی نهاده است و آن را «جریان متجدد» می خوانند.ج. رویکردی که نه به مواریث گذشته دین شناسی تعصب می ورزد و نه از آن انقطاع می جوید و ساختارشکنی می طلبد. این رویکرد را می توان «جریان مجدد» نام نهاد که در پی گشودن راهی میان تصلب و تجدد است. پرچمداران این جریان شخصیت های برجسته علوم دینی معاصر همانند امام خمینی رحمه الله علیه و علامه طباطبائی رحمه الله علیه هستند.جریان مجدد سعی دارد با بهره گیری از ذخایر پیشین و مواریث سلف، از آورده های دیگر ملل نیز سود برد و با اعتماد به نفس، در ثروت علمی بشر سهم گذاری کند و به بهانه نوآوری، گذشته خود را یکسره از کف ندهد.
مهم ترین مسائل دین شناسی
...
قلمرو دین شناسی به معنای عام، شامل علوم فقهی و هر علمی نیز هست که یک سوی آن اندیشه دینی است؛ چنان که علوم انسانی اجتماعی مانند جامعه شناسی و روان شناسی و تربیت را نیز در بر می گیرد که نسبتی وثیق و عمیق با اندیشه و منش دینی دارند. اگر این دانش ها به دین عرضه گردند یا دین و دینداری به آنها عرضه شود، آنچه فراچنگ می آید، در قلمرو دین شناسی جای می گیرد
دین شناسی سنتی و جدید
دین شناسی سنتی یا علم کلام، به بررسی اصول دین بسنده می کند؛ اما دین شناسی جدید، شاخه های متعددی دارد: روان شناسی دین، جامعه شناسی دین،هنر دینی، ادبیات دینی، اسطوره شناسی ، مردم شناسی دینی، تاریخ دین، دین شناسی تطبیقی، پدیدارشناسی دینی، کلام فلسفی، معرفت شناسی دینی و فلسفه دین
رویکردهای دین شناسی معاصر
در عصر حاضر سه رویکرد عمده در عرصه دین شناسی وجود دارد:الف. رویکرد سنتی که ویژگی بنیادی آن تصلب بر یافته ها و داشته های پیشین است و از نوآوری و تحول می هراسد.ب. رویکرد مقابل سنتی که با ادعای تجدد، اما متاثر از معرفت شناسی غربی به تازگی پا به عرصه مطالعات دینی نهاده است و آن را «جریان متجدد» می خوانند.ج. رویکردی که نه به مواریث گذشته دین شناسی تعصب می ورزد و نه از آن انقطاع می جوید و ساختارشکنی می طلبد. این رویکرد را می توان «جریان مجدد» نام نهاد که در پی گشودن راهی میان تصلب و تجدد است. پرچمداران این جریان شخصیت های برجسته علوم دینی معاصر همانند امام خمینی رحمه الله علیه و علامه طباطبائی رحمه الله علیه هستند.جریان مجدد سعی دارد با بهره گیری از ذخایر پیشین و مواریث سلف، از آورده های دیگر ملل نیز سود برد و با اعتماد به نفس، در ثروت علمی بشر سهم گذاری کند و به بهانه نوآوری، گذشته خود را یکسره از کف ندهد.
مهم ترین مسائل دین شناسی
...
wikifeqh: دین_شناسی