دکترین مهدویت

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] دکترین مهدویت اثر سید رضی موسوی گیلانی، دربردانده مقالاتی پیرامون مسأله مهدویت بوده که به زبان فارسی و در سال 1384ش نوشته شده است.
کتاب با مقدمه مؤلف در بیان اهمیت و جایگاه مسأله مهدویت آغاز می شود.
مطالب دربردارنده شش مقاله است که تماماً پیرامون مهدویت نوشته شده و در زمان های متفاوت در مجله های تخصصی مهدویت و یا مطبوعات کشور چاپ شده اند.
مباحث بیانگر یک تفکر و ایده مشترک است که دغدغه اصلی مؤلف نیز محسوب می شود و آن، وارد ساختن مسأله مهدویت به حوزه تئوری پردازی مسلمانان و در نظر گرفتن آن به عنوان یک اصل بنیادین و کلان در زندگی مسلمین است.
منظور از «دکترین مهدویت» در این اثر، آموزه و اعتقادی دینی بر محور فرهنگ مهدوی است که در دو عصر غیبت و ظهور توانایی و قابلیت نظریه پردازی و ارائه راه حل های راهبردی را در حوزه های متفاوت انسانی و اجتماعی داراست، به گونه ای که می توان بر اساس آن در عرصه فردی و اجتماعی نظریه پردازی نمود.

[ویکی فقه] دکترین مهدویت (کتاب). اثر سید رضی موسوی گیلانی، دربردانده مقالاتی پیرامون مساله مهدویت بوده که به زبان فارسی و در سال ۱۳۸۴ ش نوشته شده است.
کتاب با مقدمه مؤلف در بیان اهمیت و جایگاه مساله مهدویت آغاز می شود. مطالب دربردارنده شش مقاله است که تماما پیرامون مهدویت نوشته شده و در زمان های متفاوت در مجله های تخصصی مهدویت و یا مطبوعات کشور چاپ شده اند. مباحث بیانگر یک تفکر و ایده مشترک است که دغدغه اصلی مؤلف نیز محسوب می شود و آن، وارد ساختن مساله مهدویت به حوزه تئوری پردازی مسلمانان و در نظر گرفتن آن به عنوان یک اصل بنیادین و کلان در زندگی مسلمین است. منظور از «دکترین مهدویت» در این اثر، آموزه و اعتقادی دینی بر محور فرهنگ مهدوی است که در دو عصر غیبت و ظهور توانایی و قابلیت نظریه پردازی و ارائه راه حل های راهبردی را در حوزه های متفاوت انسانی و اجتماعی داراست، به گونه ای که می توان بر اساس آن در عرصه فردی و اجتماعی نظریه پردازی نمود. نویسنده معتقد است، مساله مهدویت علاوه بر این که جزیی از دین است، به یک معنا دین هم جزی از نگرش مهدوی است و با آن تفسیر و قرائت می پذیرد. وی به این نکته تاکید دارد که سزاوار است تا در تئوری ها مذهبی و راهکارهای ارائه شده، از جانب دین پژوهان، به مهدویت به عنوان یک دکترین یا تز اعتقادی جهانی نگریسته شود.
گزارش محتوا
مقاله اول، به دنبال بیان دیدگاه مذاهب اسلامی به مسئله مهدویت، نگرش اندیشمندان عامه پیرامون این مسئله و مهدویت در منابع حدیثی آنان را مورد بررسی قرار داده و با تحقیق در منابع اصلی شیعه و عامه، چنین نتیجه گیری می کند که اعتقاد به مهدویت و آمدن مصلح در انتهای تاریخ، نه تنها فکری سطحی و ساختگی نیست، بلکه دارای بنیان استوار و جزء اعتقادات اصلی مسلمانان شمرده شده و در میان فرقه های مختلف اسلامی، یک اصل مشترک تلقی می گردد. دوم، نیاز به مصلح جهانی را از منظر ادیان به تصویر کشیده و به دنبال اثبات این است که تمامی ادیان معتقد و منتظر آمدن یک مصلح جهانی در آخرالزمان هستند. نویسنده در این مقاله، بر این باور است که فلسفه تاریخ از دیدگاه متون مقدس، رسیدن به جامعه ای است که لبریز از عدالت، رفاه و بندگی معبود باشد که همه انسان ها در آن به رستگاری و نجات نائل شوند و لذا به این علت است که بخشی از آیات کتب مقدس، پیرامون این دوره تاریخ بوده و دین شناسان تحت عنوان منجی گرایی از خصوصیات این برهه از زمان سخن می گویند. در سوم، به مصلح جهانی از دیدگاه جامعه شناسان و فلیسوفان نگاه شده و در بیان نوع نگرش جامعه شناسان معاصر درباره آینده جهان، در یک تقسیم بندی کلان، نظریه های موجود درباره آینده را به دو بخش تقسیم کرده است: بخشی پیام آوران شکوفایی، رشد و بالندگی در آینده هستند، بخش دیگر از فساد، تباهی و عدم شکوفایی در آینده سخن گفته اند، اما در میان بیشتر دانشمندان، طرح این نظریه غلبه دارد که باید یک حکومت جهانی واحد تشکیل شود. در چهارم، به این مساله پرداخته شده است که چرا از مساله مهدویت که در منابع دینی و تمدن اسلامی موقعیت حساسی داشته و آموزه ای است که تعیین کننده حرکت جوامع، فلسفه تاریخ و وظایف مؤمنان، چه قبل از ظهور و چه بعد از آن برای رسیدن به یک جامعه ایده آل همراه با انسان های متعالی است، در حوزه انسان شناسی و جامعه شناسی استفاده لازم نمی شود؟
محجوریت فرهنگ مهدویت
سپس این مبحث مطرح می شود که چرا فرهنگ مهدویت در بنیان های اصلی زندگی مسلمانان و در نظریه پردازی های آنان محجور و متروک مانده است؟ در حالی که به باور مؤلف، این مساله از مباحث مشترک مذاهب اسلامی بوده و بیشترین تاثیر فردی و اجتماعی را در طول تاریخ بر تمدن و فرهنگ اسلامی داشته است. تعریف اصطلاح دکترین، اصطلاح شناسی دکترین مهدویت و کارکردهای آن از منظر انسان شناسی و جامعه شناسی پیش از ظهور و پس از آن و انسان شناسی عصر جدید، از مباحث مهم این مقاله است. پنجم، به بررسی پدیده جهانی شدن و نحوه برخورد با آن پرداخته و مؤلف معتقد است، مهدویت را نباید به عنوان یک تئوری صرفا مذهبی مطرح نمود، بلکه باید آن را در کنار تئوری های جهانی و دوشادوش نظریه های بزرگ نظریه پردازان آورد و برای فراهم ساختن شرایط و زمینه های ظهور، به فراهم سازی شرایط جهانی کمک نمود.
روشهای کاربردی گسترش فرهنگ مهدویت
...

پیشنهاد کاربران

بپرس