لغت نامه دهخدا
- دوچرخه موتوری ؛ دوچرخه ای که در آن موتور کار گذاشته اند. دوچرخه که با نیروی موتور حرکت کند نه با نیروی پا.
فرهنگ فارسی
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
دانشنامه عمومی
دوچرخه ( به انگلیسی: Bicycle ) یک وسیله نقلیهٔ پدالی است که با نیروی پاهای انسان حرکت می کند؛ یعنی وارد کردن نیرو از انسان به رکاب های دوچرخه و راه رفتن دوچرخه. دوچرخه دارای دو چرخ متصل به یک شاسی است که یک چرخ در جلو و یک چرخ در عقب قرار دارد.
به سختی بتوان اختراع دوچرخه را به شخص یا محل خاصی نسبت داد. دوچرخه امروزی ( مجهز به پدال و زنجیر انتقال نیرو ) محصول یک روند طولانی از نظر زمانی و یک سطح گسترده، از نظر جغرافیایی است. در کل شاید بتوان «روروک» را نوعی دوچرخه ابتدایی فرض کرد که بتدریج، به دوچرخه امروزی، تکامل پیدا کرده است.
با این حال مواردی از این سیر تکاملی در تاریخ ثبت شده است. از جمله در حدود سال ۱۸۲۰ میلادی، یک بارون آلمانی بنام کارل درایس یک مدل چوبی از وسیله نقلیه ای ساخت که تنها بر روی دو چرخ حرکت می کرد. اگر چه دوچرخه درایس دارای پدال نبود، اما بعضی ها این نمونه را بعنوان اولین دوچرخه می شناسند. در ادامه، یک آهنگر اسکاتلندی بنام ( Kirkpatrick MacMillan ) در سال ۱۸۳۹ مدل مشابه آهنی ساخت. هر چند در مورد این ادعا اختلاف نظر وجود دارد اما به طور اتفاقی، در سال ۱۸۴۲ یک روزنامه در گلاسکو، اولین حادثه با این نوع دوچرخه در ترافیک را گزارش داده است . در اوایل دهه ۱۸۶۰ یک فرانسوی به نام ( Pierre Michaux ) همراه دستیارانش با افزودن پدالی که مستقیماً به یک چرخ بزرگ در جلو متصل بود، طرح و ساخت دوچرخه را متحول کرد. این مدل، اولین نمونه از دوچرخه بود که به خط تولید انبوه رسید. در دهه ۱۸۹۰ میلادی پیشرفت دوچرخه، شتاب گرفت و بدنبال چند اختراع پی درپی، دوچرخه هایی به بازار آمد که مجهز به زنجیر بودند و توسط گردش چرخ عقب حرکت می کردند. این دوچرخه ها به دوچرخه های امروزی شباهت بیشتری داشتند.
• کوهستان: کراس کانتری، کوهستان اسپرت، تریل، آل مانتین، اندورو، داون هیل، فت بایک
• دوچرخه های شهری: شهری، فیتنس، هیبرید، تاشو
• دوچرخه توریستی: توریستی یا تورینگ یا سفری
• دوچرخه جاده: مسابقه ای، جاده، تایم تریل، پیست، سایکلوکراس
• دوچرخه نمایشی: درت جامپ، بی. ام. ایکس
• دوچرخه برقی تمامی سبک های دوچرخه می توانند دارای نوع برقی باشند.
• دوچرخه بچه گانه: بالانس بایک، پشتی دار
دوچرخه ها با توجه به نوع کاربردی در سبک های متفاوت و همچنین در استاندارد های متفاوت تولید می شوند. سیستم دنده و ضریب دنده، سایز طوقه و سایز بدنه از جمله مواردی هستند که در سبک های دوچرخه دارای تفوت هستند. به عنوان مثال، دوچرخه های کوهستان برای مسیرهای خاکی طراحی شده اند. و از لاستیک های پهن در استاندارد سایز طوقه ۲۶، ۲۷/۵ و ۲۹ اینچ بهره می برند و همچنین سیستم دنده آنها مناسب مسیرهای شیب تند کوهستان و مسیرهای خاکی است. در مقابل، دوچرخه های جاده قرار دارند لاستیک های این دوچرخه با استاندارد 700C که هم قطر ۲۹ کوهستان اما بسیار باریک تر است. این قطر، بزرگترین استاندارد سایز طوقه است که از گشتاور بالایی برخوردار است و برای مسیرهای جاده ( آسفالت ) بهترین گزینه است. همچنین دنده دوچرخه جاده برای سرعت طراحی شده اند. به این صورت هر کدام از سبک های دوچرخه دارای تفاوت های اساسی هستند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبه سختی بتوان اختراع دوچرخه را به شخص یا محل خاصی نسبت داد. دوچرخه امروزی ( مجهز به پدال و زنجیر انتقال نیرو ) محصول یک روند طولانی از نظر زمانی و یک سطح گسترده، از نظر جغرافیایی است. در کل شاید بتوان «روروک» را نوعی دوچرخه ابتدایی فرض کرد که بتدریج، به دوچرخه امروزی، تکامل پیدا کرده است.
با این حال مواردی از این سیر تکاملی در تاریخ ثبت شده است. از جمله در حدود سال ۱۸۲۰ میلادی، یک بارون آلمانی بنام کارل درایس یک مدل چوبی از وسیله نقلیه ای ساخت که تنها بر روی دو چرخ حرکت می کرد. اگر چه دوچرخه درایس دارای پدال نبود، اما بعضی ها این نمونه را بعنوان اولین دوچرخه می شناسند. در ادامه، یک آهنگر اسکاتلندی بنام ( Kirkpatrick MacMillan ) در سال ۱۸۳۹ مدل مشابه آهنی ساخت. هر چند در مورد این ادعا اختلاف نظر وجود دارد اما به طور اتفاقی، در سال ۱۸۴۲ یک روزنامه در گلاسکو، اولین حادثه با این نوع دوچرخه در ترافیک را گزارش داده است . در اوایل دهه ۱۸۶۰ یک فرانسوی به نام ( Pierre Michaux ) همراه دستیارانش با افزودن پدالی که مستقیماً به یک چرخ بزرگ در جلو متصل بود، طرح و ساخت دوچرخه را متحول کرد. این مدل، اولین نمونه از دوچرخه بود که به خط تولید انبوه رسید. در دهه ۱۸۹۰ میلادی پیشرفت دوچرخه، شتاب گرفت و بدنبال چند اختراع پی درپی، دوچرخه هایی به بازار آمد که مجهز به زنجیر بودند و توسط گردش چرخ عقب حرکت می کردند. این دوچرخه ها به دوچرخه های امروزی شباهت بیشتری داشتند.
• کوهستان: کراس کانتری، کوهستان اسپرت، تریل، آل مانتین، اندورو، داون هیل، فت بایک
• دوچرخه های شهری: شهری، فیتنس، هیبرید، تاشو
• دوچرخه توریستی: توریستی یا تورینگ یا سفری
• دوچرخه جاده: مسابقه ای، جاده، تایم تریل، پیست، سایکلوکراس
• دوچرخه نمایشی: درت جامپ، بی. ام. ایکس
• دوچرخه برقی تمامی سبک های دوچرخه می توانند دارای نوع برقی باشند.
• دوچرخه بچه گانه: بالانس بایک، پشتی دار
دوچرخه ها با توجه به نوع کاربردی در سبک های متفاوت و همچنین در استاندارد های متفاوت تولید می شوند. سیستم دنده و ضریب دنده، سایز طوقه و سایز بدنه از جمله مواردی هستند که در سبک های دوچرخه دارای تفوت هستند. به عنوان مثال، دوچرخه های کوهستان برای مسیرهای خاکی طراحی شده اند. و از لاستیک های پهن در استاندارد سایز طوقه ۲۶، ۲۷/۵ و ۲۹ اینچ بهره می برند و همچنین سیستم دنده آنها مناسب مسیرهای شیب تند کوهستان و مسیرهای خاکی است. در مقابل، دوچرخه های جاده قرار دارند لاستیک های این دوچرخه با استاندارد 700C که هم قطر ۲۹ کوهستان اما بسیار باریک تر است. این قطر، بزرگترین استاندارد سایز طوقه است که از گشتاور بالایی برخوردار است و برای مسیرهای جاده ( آسفالت ) بهترین گزینه است. همچنین دنده دوچرخه جاده برای سرعت طراحی شده اند. به این صورت هر کدام از سبک های دوچرخه دارای تفاوت های اساسی هستند.
wiki: دوچرخه
دانشنامه آزاد فارسی
دوچرخه (bicycle)
پرونده:20176800.jpgوسیلۀ نقلیه ای دارای دوچرخ و پدال. شامل بدنه ای فلزی است که روی دو چرخ بزرگ پره دار قرار می گیرد. دسته های فرمان در قسمت جلو است و بین دو چرخ جلو و عقب جایی برای نشستن دارد. دوچرخه با انرژی ماهیچه ای شخص حرکت می کند و بدون آلودگی است. برآورد می شود که بیش از ۸۰۰میلیون دوچرخه، حدود سه برابر اتومبیل ها، در جهان موجود باشد. چین، هند، دانمارک، و هلند بیشترین مصرف کنندگان دوچرخه اند. بیش از دَه درصد هزینه های راه سازی در هلند صرف احداث و حفظ جاده های مخصوص دوچرخه و محل های توقف آن می شود.تاریخچه. احتمالاً نخستین دوچرخه را بارونی آلمانی با نام کارل دو درایس دو ساوئربرون ساخته و در حدود ۱۸۱۸ در پاریس به نمایش گذاشته است. این دوچرخه نوعی روروئک بود که با فشار پا بر زمین حرکت می کرد. پیش از آن انواع دیگری از روروئک ساخته شده بود. آهنگری اسکاتلندی با نام کیرْک پاتریک مک میلان نخستین دوچرخه ای را که با رکاب زدن جلو می رفت در حدود ۱۸۳۹ طراحی کرد. احتمالاً چرخ ایمن شرکت روور، که در ۱۸۸۵ عرضه شد، شکل اولیۀ دوچرخۀ امروزی بوده است. این وسیله دارای زنجیر و چرخ دندانه دار محرکی روی چرخ عقب بود. چرخ های پره دار؛ بدنه های فلزی که جانشین چوب شده بودند؛ و لاستیک های بادی، اختراع دام پزشک اسکاتلندی، جان بوید دانلپ، در ۱۸۸۸؛ در اواخر قرن ۱۹ به دوچرخه اضافه شدند. ازجمله دوچرخه های آن زمان دوچرخه ای با چرخی بزرگ در جلو بود که دوچرخه را به حرکت درمی آورد.
فناوری. پیشرفت های فنی اخیر در جهت کاهش مقاومت باد در برابر قسمت جلو و نیروی تلاطمی بازدارنده صورت گرفته است. در مسابقات سرعت المپیک، بیشتر توان و انرژی دوچرخه سواران صرف مبارزه با مقاومت هوا می شود. نخستین ابداع مهم چرخ توپری بود که در ۱۸۷۸ ثبت شد، هرچند اولین بار در مسابقات ۱۹۸۴ به کار گرفته شد. پس از آن، دسته فرمان هایی ساخته شد که با استفاده از آن ها دوچرخه سوار می تواند دست ها و ساعدهای خود را به شکلی قرار دهد که جریان هوا از روی سینه منحرف شود. ساختار دوچرخه های مسابقه ای جدید یکپارچه است و در تولید آن ها فیبرکربن را دور قالب داخلی قرار داده و در کوره می پزند. کریس بوردمن، که از همۀ این ابداعات سود می برد، هنگام کسب مدال طلای المپیک ۱۹۹۲ بارسلون، رکورد سرعتی معادل۵۴.۴ کیلومتر در ساعت از خود به جای گذاشت. ساخت دوچرخه فقط به یک درصد انرژی و مواد اولیۀ لازم برای ساخت اتومبیل نیاز دارد.
دوچرخه های کوهستانی. لاستیک های این نوع دوچرخه پهن تر، بدنۀ آن مقاوم تر، و دنده های آن بیشتر از دوچرخه های معمولی است. این دوچرخه ها، که برای عبور از مناطق ناهموار طراحی شده اند، پس از دهۀ ۱۹۷۰ با استقبال گسترده ای روبه رو شدند. نخستین دوچرخه هایی که مختص کوهستان طراحی و تولید شده بودند، در ۱۹۷۹ برای فروش عرضه شدند. رشتۀ دوچرخه سواری کوهستانی در ۱۹۹۶ جزو ماده های المپیک شد و مسابقات قهرمانی آن نیز سالانه برگزار می شود. دوچرخه را اتباع انگلیسی به ایران آوردند. نخستین بار، در اواسط قرن ۱۳ق، دو نوجوانِ پانزده ـ شانزده سالۀ انگلیسی سوار بر دوچرخه در میدان مشق، قسمت شمال غربی میدان توپخانه، ظاهر شدند و جماعت ایرانی را مسحورِ خود و دوچرخه هایشان کردند. پذیرفتن دوچرخه نیز چونان یکی از مظاهر تمدن مدرن غربی با اکراه همراه بود. تهرانیان فی المجلس دوچرخه را «مرکبِ شیطان» و راکبِ آن را «بچه شیطان» نام نهادند. نخستین دوچرخه فروشی تهران در ابتدای خیابان منوچهری، مقابل سفارت انگلیس، دایر شد. کمپانی های هرکولس، رالی، بی.اس.آ و بیرمنگام نخستین کمپانی هایی بودند که دوچرخه های ساختۀ خود را به بازار ایران عرضه کردند. در ابتدا دوچرخه وسیله ای تفریحی بود، اما رفته رفته به وسیله ای مفید در ایاب و ذهابِ درون شهری بدل شد. دکان داران و دوره گردان نخستین قشری بودند که از دوچرخه چونان وسیلۀ ایاب و ذهاب و کسب، بهره بردند. با گسترش فرهنگ دوچرخه سواری، ایجاد اماکنی برای تعمیر دوچرخه، با نام دوچرخه سازی، ضرورت یافت. نخستین دوچرخه سازی تهران را فردی ارمنی به نام ادیک در خیابان منوچهری دایر کرد. او دومین و سومین دوچرخه سازی را نیز در خیابان فردوسی و ناصرخسرو تأسیس کرد.
پرونده:20176800.jpgوسیلۀ نقلیه ای دارای دوچرخ و پدال. شامل بدنه ای فلزی است که روی دو چرخ بزرگ پره دار قرار می گیرد. دسته های فرمان در قسمت جلو است و بین دو چرخ جلو و عقب جایی برای نشستن دارد. دوچرخه با انرژی ماهیچه ای شخص حرکت می کند و بدون آلودگی است. برآورد می شود که بیش از ۸۰۰میلیون دوچرخه، حدود سه برابر اتومبیل ها، در جهان موجود باشد. چین، هند، دانمارک، و هلند بیشترین مصرف کنندگان دوچرخه اند. بیش از دَه درصد هزینه های راه سازی در هلند صرف احداث و حفظ جاده های مخصوص دوچرخه و محل های توقف آن می شود.تاریخچه. احتمالاً نخستین دوچرخه را بارونی آلمانی با نام کارل دو درایس دو ساوئربرون ساخته و در حدود ۱۸۱۸ در پاریس به نمایش گذاشته است. این دوچرخه نوعی روروئک بود که با فشار پا بر زمین حرکت می کرد. پیش از آن انواع دیگری از روروئک ساخته شده بود. آهنگری اسکاتلندی با نام کیرْک پاتریک مک میلان نخستین دوچرخه ای را که با رکاب زدن جلو می رفت در حدود ۱۸۳۹ طراحی کرد. احتمالاً چرخ ایمن شرکت روور، که در ۱۸۸۵ عرضه شد، شکل اولیۀ دوچرخۀ امروزی بوده است. این وسیله دارای زنجیر و چرخ دندانه دار محرکی روی چرخ عقب بود. چرخ های پره دار؛ بدنه های فلزی که جانشین چوب شده بودند؛ و لاستیک های بادی، اختراع دام پزشک اسکاتلندی، جان بوید دانلپ، در ۱۸۸۸؛ در اواخر قرن ۱۹ به دوچرخه اضافه شدند. ازجمله دوچرخه های آن زمان دوچرخه ای با چرخی بزرگ در جلو بود که دوچرخه را به حرکت درمی آورد.
فناوری. پیشرفت های فنی اخیر در جهت کاهش مقاومت باد در برابر قسمت جلو و نیروی تلاطمی بازدارنده صورت گرفته است. در مسابقات سرعت المپیک، بیشتر توان و انرژی دوچرخه سواران صرف مبارزه با مقاومت هوا می شود. نخستین ابداع مهم چرخ توپری بود که در ۱۸۷۸ ثبت شد، هرچند اولین بار در مسابقات ۱۹۸۴ به کار گرفته شد. پس از آن، دسته فرمان هایی ساخته شد که با استفاده از آن ها دوچرخه سوار می تواند دست ها و ساعدهای خود را به شکلی قرار دهد که جریان هوا از روی سینه منحرف شود. ساختار دوچرخه های مسابقه ای جدید یکپارچه است و در تولید آن ها فیبرکربن را دور قالب داخلی قرار داده و در کوره می پزند. کریس بوردمن، که از همۀ این ابداعات سود می برد، هنگام کسب مدال طلای المپیک ۱۹۹۲ بارسلون، رکورد سرعتی معادل۵۴.۴ کیلومتر در ساعت از خود به جای گذاشت. ساخت دوچرخه فقط به یک درصد انرژی و مواد اولیۀ لازم برای ساخت اتومبیل نیاز دارد.
دوچرخه های کوهستانی. لاستیک های این نوع دوچرخه پهن تر، بدنۀ آن مقاوم تر، و دنده های آن بیشتر از دوچرخه های معمولی است. این دوچرخه ها، که برای عبور از مناطق ناهموار طراحی شده اند، پس از دهۀ ۱۹۷۰ با استقبال گسترده ای روبه رو شدند. نخستین دوچرخه هایی که مختص کوهستان طراحی و تولید شده بودند، در ۱۹۷۹ برای فروش عرضه شدند. رشتۀ دوچرخه سواری کوهستانی در ۱۹۹۶ جزو ماده های المپیک شد و مسابقات قهرمانی آن نیز سالانه برگزار می شود. دوچرخه را اتباع انگلیسی به ایران آوردند. نخستین بار، در اواسط قرن ۱۳ق، دو نوجوانِ پانزده ـ شانزده سالۀ انگلیسی سوار بر دوچرخه در میدان مشق، قسمت شمال غربی میدان توپخانه، ظاهر شدند و جماعت ایرانی را مسحورِ خود و دوچرخه هایشان کردند. پذیرفتن دوچرخه نیز چونان یکی از مظاهر تمدن مدرن غربی با اکراه همراه بود. تهرانیان فی المجلس دوچرخه را «مرکبِ شیطان» و راکبِ آن را «بچه شیطان» نام نهادند. نخستین دوچرخه فروشی تهران در ابتدای خیابان منوچهری، مقابل سفارت انگلیس، دایر شد. کمپانی های هرکولس، رالی، بی.اس.آ و بیرمنگام نخستین کمپانی هایی بودند که دوچرخه های ساختۀ خود را به بازار ایران عرضه کردند. در ابتدا دوچرخه وسیله ای تفریحی بود، اما رفته رفته به وسیله ای مفید در ایاب و ذهابِ درون شهری بدل شد. دکان داران و دوره گردان نخستین قشری بودند که از دوچرخه چونان وسیلۀ ایاب و ذهاب و کسب، بهره بردند. با گسترش فرهنگ دوچرخه سواری، ایجاد اماکنی برای تعمیر دوچرخه، با نام دوچرخه سازی، ضرورت یافت. نخستین دوچرخه سازی تهران را فردی ارمنی به نام ادیک در خیابان منوچهری دایر کرد. او دومین و سومین دوچرخه سازی را نیز در خیابان فردوسی و ناصرخسرو تأسیس کرد.
wikijoo: دوچرخه
مترادف ها
انبوه، جمعیت، دوچرخه، کندوی زنبو عسل، مخفف دوچرخه
چرخ، دوچرخه، گاری، ارابه
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
وسیله تفریح بدون سوخت ، کسانیکه خسیس هستند به مشاور روانپزشکی مراجعه کنند شاید علت این مشکل آنان ناشناخته باشد و نیاز است که مسائل دیگر هم شفاف سازی گردد
مترادف= bicycle
دوچرخه🚲
برای مطالعه بیشتر و یادگیری درباره دوچرخه باید پیگیر بود و بیشتر خواند و خواند. این روزها مطالب مفیدی رو میشه در وب فارسی درباره دوچرخه پیدا کرد وبلاگ خوبی که اخیرا در این باره دیدم چرخ آموز بود. شاید شما هم خوشتون بیاد.
الهی همتون خیار شید
دوچرخه
bicycleو bike
تفاوت خاصی ندارن و هم معنی هستند. فقط: ۱ - bike غیررسمی تر هست. ۲ - bike میتونه هم به دوچرخه و هم به موتورسیکلت اطلاق بشه، اما bicycle فقط به معنای دوچرخه است. امیدوارم مفهوم توضیح داده باشم.
تفاوت خاصی ندارن و هم معنی هستند. فقط: ۱ - bike غیررسمی تر هست. ۲ - bike میتونه هم به دوچرخه و هم به موتورسیکلت اطلاق بشه، اما bicycle فقط به معنای دوچرخه است. امیدوارم مفهوم توضیح داده باشم.
بایسیکل
کتابتان
هیچی نمیشه بمولا👊
هیچ
هر دوشان میشوند دوچرخه
دوچرخه به ترکی: " چَرخ " ، " چارخ " ، " یئل آتی "
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٤)