دعای روز سی ام ماه رمضان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دعای روز سی ام ماه رمضان، متضمن معارفی همچون درخواست قبولی روزه یک ماه رمضان و مورد خشنودی و قبول خدا و رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) قرار گرفتن می باشد.
اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکْرِ و القَبولِ علی ما تَرْضاهُ و یَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکَمَةً فُروعُهُ بالاصُولِ بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین والحمدُ للهِ ربّ العالمین.خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانی و قبول بر طبق خشنودی تو و پسند رسول تو باشد و استوار اشد فرعش بر اصل، به حق مولای ما حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) و خاندان پاکش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است.
ارزش عبادت به مقبولیت
خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانی و قبول بر طبق خوشنودی تو و پسند رسول تو باشد و استوار باشد فرعش بر اصل به حق آقای ما محمد و خاندان پاکش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است.ارزش هر طاعت به مقبولیت آن است، تا نماز ما قبول نشود ارتقا نمی یابد و بالا نمی رود تا روزه ما پذیرفته نشود اثرگذار نیست و ارجی و اوجی ندارد قبول اعمال به نیت و اخلاص و تقید و عبودیت در برابر خداست.سی روز روزه گرفتیم و نماز به پا داشتیم امروز از او می خواهیم روزه مان را مقرون به شکر و قبول قرار بده و آن گونه که تو و رسولت از آن راضی باشند.آری، خداوند روزه ای را ارزش می نهد و می پذیرد که آمیزه ای از پرهیز و ایمان باشد. در این حال شکر و سپاس الهی نسبت به عبادت بنده، همان مهر قبول اوست او آن هنگام طاعت را قبول می کند که «خداپسند» باشد الگو گیری از سنت های او اطاعت و رضایت خدا را به همراه دارد.طاعت و عبادتی که آلوده گناه باشد ارزشی ندارد دهانی که به روزه بسته شده اما به غیبت و تهمت همواره گشوده است، مهر روزه را هم شکسته!شنیده ایم زنی زبان به غیبت گشود در حالی که روزه بود، پیامبر فرمود: برو بخور! دیگر روزه نیستی!از خدا می طلبیم دل و زبانمان را از گناه دور بدارد و روزه ما را مقبول و مورد رضایت خود پیامبر و اهل بیتش قرار دهد. و مهر «شکر» و «قبول» آن ها را بر آن ثبت کند.
چگونگی رضایت خدا از انسان
رضایت و خشنودی خدا در چیست و چگونه خداوند از انسان راضی می شود؟رضایت و خشنودی خدا امری نسبی است، به این معنا که خداوند مجموعه قوانینی را برای تکامل و پیشرفت بشریت و سعادت و خوشبختی آنان فرستاده است، آن قوانین تشریعی که به صورت وحی و کتاب آسمانی و تفسیر و تفصیل آن توسط اولیای الهی و معصوم در اختیار انسان قرار گرفته، مجموعه ای از بایدها و نبایدها را تشکیل می دهد، انسان کامل کسی است که با اطاعت کلیه قوانین الهی، رضایت و خشنودی خدا را کسب کرده باشد، از سویی می دانیم همه انسان ها از لحاظ معرفت و شناخت، ایمان و معنویت، اطاعت و تسلیم پذیری عملی فرمان الهی یکسان نیستند، خداوند از چهارده معصوم (علیهم السّلام) راضی و خشنود است، چنان که از سلمان و ابوذر و مقداد نیز رازی و خضوع اند است. اما میزان و نسبت رضایت مندی خداوند به میزان عمل آنان از لحاظ کمیت و کیفیت و اخلاص و معرفت آنان بستگی دارد.از سویی می دانیم برخی اعمال از ویژگی های برتر و ممتازی برخوردارند، به گونه ای که می توان آن ها را به عنوان اصول و زیر کارهای جلب رضایت و خشنودی خداوند دانست. باید به قرآن که زبان خداوند است، مراجعه نمود و از زبان او کشف کرد که انجام چه کارهایی موجب جلب رضایت حضرتش می گردد. رضایت و خشنودی خدا در بیش از سی آیه بیان شده است.به برخی از آیات که تقریباً دربردارنده محتوای بقیه آیات و بیان کننده همه ویژگی هایی است که رضایت خداوند را جلب می کند اشاره می شود.
مشمولین رضوان و رضایت خدا
...

پیشنهاد کاربران

بپرس