دستور جامع زبان فارسی یکی از آثار برجستهٔ عبدالرحیم همایون فرخ است که در آن مؤلف به توصیف جنبه های گوناگون دستور زبان فارسی می پردازد. همایون فرخ برای نگارش این کتاب، جایزه کتاب سال سلطنتی و نشان درجه یک از وزارت فرهنگ ایران دریافت کرد. [ ۱] [ ۲]
امید طبیب زاده این کتاب را «بسیار پرمطلب و خواندنی» می خواند، اما اشاره می کند که «برای استفاده از مطالب این کتاب دستور ارزشمند خود فهرست راهنمای مختصری تهیه کرده است تا در هنگام لزوم از آن استفاده کند، وگرنه مطالب کتاب چنان بی نظم و مغشوش ارائه شده که محال است کسی بتواند بدون صرف بی اغراق ساعت ها وقت، به تمام آنچه این کتاب در هر زمینه ای می تواند در اختیارش بگذارد، دست یابد. »[ ۳]
محمدرضا باطنی در کتاب خود به نام «نگاهی نو به دستور زبان» دستور جامع را یکی از نمونه های بسیار بد دستور سنتی می داند و آن را کتابی انباشه از غلط، زیاده گویی، تکرار، تناقض و آشفتگی معرفی می کند چرا که نویسنده به قیاس عربی اسم را به جامد و مشتق تقسیم کرده و اسم های مشتق از فعل را تماما از کتاب های صرف و نحو عربی برگرفته. این طبقه بندی در زبان عربی دلیل صوری دارد زیر هر یک از این اقسام بر وزن یا وزن های خاصی از ریشه فعل ساخته می شوند در حالی که در فارسی چنین نیست و اشتقلال کلمات از راه افزودن پیشوند و پسوند به کلمات ساده تر ( از جمله ستاک فعل ) حاصل می شود که هیچ تشابهی به زبان عربی ندارد و به همین دلیل تعریف هایی که نویسنده ی دستور جامع داده نارسا، نادرست، متناقض و گمراه کننده است. [ ۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفامید طبیب زاده این کتاب را «بسیار پرمطلب و خواندنی» می خواند، اما اشاره می کند که «برای استفاده از مطالب این کتاب دستور ارزشمند خود فهرست راهنمای مختصری تهیه کرده است تا در هنگام لزوم از آن استفاده کند، وگرنه مطالب کتاب چنان بی نظم و مغشوش ارائه شده که محال است کسی بتواند بدون صرف بی اغراق ساعت ها وقت، به تمام آنچه این کتاب در هر زمینه ای می تواند در اختیارش بگذارد، دست یابد. »[ ۳]
محمدرضا باطنی در کتاب خود به نام «نگاهی نو به دستور زبان» دستور جامع را یکی از نمونه های بسیار بد دستور سنتی می داند و آن را کتابی انباشه از غلط، زیاده گویی، تکرار، تناقض و آشفتگی معرفی می کند چرا که نویسنده به قیاس عربی اسم را به جامد و مشتق تقسیم کرده و اسم های مشتق از فعل را تماما از کتاب های صرف و نحو عربی برگرفته. این طبقه بندی در زبان عربی دلیل صوری دارد زیر هر یک از این اقسام بر وزن یا وزن های خاصی از ریشه فعل ساخته می شوند در حالی که در فارسی چنین نیست و اشتقلال کلمات از راه افزودن پیشوند و پسوند به کلمات ساده تر ( از جمله ستاک فعل ) حاصل می شود که هیچ تشابهی به زبان عربی ندارد و به همین دلیل تعریف هایی که نویسنده ی دستور جامع داده نارسا، نادرست، متناقض و گمراه کننده است. [ ۴]

wiki: دستور جامع زبان فارسی