درخت زندگانی مفهومی است که در علم، مذهب، فلسفه، اسطوره و دیگر زمینه ها استفاده شده است. در این زمینه ها درخت زندگی به شکل درختی پرشاخه نشان داده می شود که نشان دهندهٔ این اندیشه است که تمام حیات بر روی زمین به هم مربوط است. درخت زندگی انواع گوناگون دارد: بنمایه ای ست در الهیات، اسطوره ها، و فلسفه های مختلف در جهان؛ یک مفهوم عرفانی که به ارتباط متقابل تمام اجزای حیات بر روی سیارهٔ ما اشاره دارد؛ و همچنین در علوم، نموداری برای تبار مشترک موجودات در تکامل است. در کتاب مقدس به دو درخت در باغ بهشت اشاره شده است. اولین درخت که درخت زندگی نام دارد بر آدم و حوا در باغ بهشت آزاد است و درخت دوم که درخت دانش خوبی و بدی نام دارد بر آن دو ممنوع است.
یکی از نشانه های مقدس همبسته با درخت زندگانی در اندیشه ایرانی گاوکَرَن است، درختی که شادابیش ضامن تداوم زندگی در گیتی است. هنگامی که اهورامزدا درخت گوکَرَن را در دریای فراخ کرت می آفریند، اهریمن چلپاسه ای گسیل می دارد تا ریشه درخت را بجود و حیات را بر روی زمین نابود کند. اما در اطراف ریشه درخت در اعماق فراخکرت دو کَرماهی خانه دارند که پیوسته به دور ریشه می چرخند و چونان که در مینوی خرد آمده وزغ و دیگر حیوانات موذی اهریمن زاده را از آن دور نگاه می دارند. دیگر نمونه درخت زندگی در اسطوره های ایرانی درخت ویسپوبیش ( بس تخمک یا همس توهمک ) است. این درخت نیز در میانه دریای فراخ کرت رسته است. در ساقه اش نُه کوه آفریده شده که از پای آنها نهصد و نود و نه هزار و نهصد و نود و نه جوی جاری است. آب این جوی ها به هفت کشور زمین می رود و همه آب های زمین از آنجا سرچشمه می گیرد. چینامروش مرغ در نزدیکی این درخت می نشیند و تخم هایی که از درخت فرو می ریزد، در آب می پراکند. [ ۱]
اصطلاح مورد استفاده در یهودیت برای درخت زندگانی اتز چایم است. اتز چایم نام رایجی برای مدارس و کنیسه های یهودی نیز است. در کتاب پیدایش داستان دو درخت در باغ عدن نقل می شود. درخت اول که درخت زندگی است بر آدم و حوا مجاز است و درخت دوم که درخت دانش خوبی و بدی است ممنوع می باشد. بعد از اخراج آدم و حوا از باغ عدن خداوند دو چروبیم را مسئول محافظت از درخت زندگی می کند. در کتاب انوش که جزو کتاب های رسمی کتاب مقدس نیست نوشته شده است که روز داوری کسانی که کتاب زندگی بر آنان نوشته شده باشد میوه درخت زندگی را دریافت خواهند کرد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفیکی از نشانه های مقدس همبسته با درخت زندگانی در اندیشه ایرانی گاوکَرَن است، درختی که شادابیش ضامن تداوم زندگی در گیتی است. هنگامی که اهورامزدا درخت گوکَرَن را در دریای فراخ کرت می آفریند، اهریمن چلپاسه ای گسیل می دارد تا ریشه درخت را بجود و حیات را بر روی زمین نابود کند. اما در اطراف ریشه درخت در اعماق فراخکرت دو کَرماهی خانه دارند که پیوسته به دور ریشه می چرخند و چونان که در مینوی خرد آمده وزغ و دیگر حیوانات موذی اهریمن زاده را از آن دور نگاه می دارند. دیگر نمونه درخت زندگی در اسطوره های ایرانی درخت ویسپوبیش ( بس تخمک یا همس توهمک ) است. این درخت نیز در میانه دریای فراخ کرت رسته است. در ساقه اش نُه کوه آفریده شده که از پای آنها نهصد و نود و نه هزار و نهصد و نود و نه جوی جاری است. آب این جوی ها به هفت کشور زمین می رود و همه آب های زمین از آنجا سرچشمه می گیرد. چینامروش مرغ در نزدیکی این درخت می نشیند و تخم هایی که از درخت فرو می ریزد، در آب می پراکند. [ ۱]
اصطلاح مورد استفاده در یهودیت برای درخت زندگانی اتز چایم است. اتز چایم نام رایجی برای مدارس و کنیسه های یهودی نیز است. در کتاب پیدایش داستان دو درخت در باغ عدن نقل می شود. درخت اول که درخت زندگی است بر آدم و حوا مجاز است و درخت دوم که درخت دانش خوبی و بدی است ممنوع می باشد. بعد از اخراج آدم و حوا از باغ عدن خداوند دو چروبیم را مسئول محافظت از درخت زندگی می کند. در کتاب انوش که جزو کتاب های رسمی کتاب مقدس نیست نوشته شده است که روز داوری کسانی که کتاب زندگی بر آنان نوشته شده باشد میوه درخت زندگی را دریافت خواهند کرد.
wiki: درخت زندگانی