[ویکی فقه] طبق نظر شیعه خواندن نماز هم در پنج وقت جایز است و هم در سه وقت؛ البته اگر مشکلی برای تحصیل و شغل شخص نداشته باشد، بهتر است که در پنج وقت خوانده شود. شیعیان بر این مطلب اتفاق نظر دارند و برای اثبات این مطلب دلایل محکم و قاطعی هم از کتاب های شیعه و هم از صحیح ترین کتب اهل سنت دارند. از آن جایی که طرف ما در این مساله اهل تسنن هستند، در این مقاله به دلایلی از کتاب های آن ها می پردازیم.
بخاری و مسلم هر دو در صحیح ترین کتاب های اهل سنت بعد از قرآن و نیز احمد بن حنبل رئیس حنابله و احمد الطیالسی در مسندشان نقل کرده اند:«عَنْ ابن عَبَّاسٍ اَنَّ النَّبِیَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَلَّی بِالْمَدِینَةِ سَبْعًا وَثَمَانِیًا الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ؛
أبوعبدالله البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری، ج۱، ص۱۱۴، باب مواقیت الصلاة.
اما متاسفانه اهل سنت با این که این همه روایت صحیح السند در این باره در صحیح ترین کتاب های آن ها وجود دارد، لجاجت به خرج می دهند و اجازه با هم خواندن نماز را نمی دهند. و همین مساله باعث شده است که بسیاری از جوانان اهل تسنن از نماز و عبادت دلسرد شوند؛ چون نه می توانند به تحصیل شان برسند و نه به کسب و کار. اما اگر نماز خواندن در سه وقت باشد، هیچ مشکلی برای مردم پیش نخواهد آمد و هر کسی که مسلمان است به راحتی می تواند فرایض خود را انجام دهد. ظهر که برای استراحت به منزل می رود، نماز ظهر و عصر را با هم می خواند و برای کار و درس او هیچ مزاحمتی ندارد. همین در مغرب و عشاء.
← روایات موید
۱. ↑ أبوعبدالله البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری، ج۱، ص۱۱۴، باب مواقیت الصلاة.
...
بخاری و مسلم هر دو در صحیح ترین کتاب های اهل سنت بعد از قرآن و نیز احمد بن حنبل رئیس حنابله و احمد الطیالسی در مسندشان نقل کرده اند:«عَنْ ابن عَبَّاسٍ اَنَّ النَّبِیَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَلَّی بِالْمَدِینَةِ سَبْعًا وَثَمَانِیًا الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ؛
أبوعبدالله البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری، ج۱، ص۱۱۴، باب مواقیت الصلاة.
اما متاسفانه اهل سنت با این که این همه روایت صحیح السند در این باره در صحیح ترین کتاب های آن ها وجود دارد، لجاجت به خرج می دهند و اجازه با هم خواندن نماز را نمی دهند. و همین مساله باعث شده است که بسیاری از جوانان اهل تسنن از نماز و عبادت دلسرد شوند؛ چون نه می توانند به تحصیل شان برسند و نه به کسب و کار. اما اگر نماز خواندن در سه وقت باشد، هیچ مشکلی برای مردم پیش نخواهد آمد و هر کسی که مسلمان است به راحتی می تواند فرایض خود را انجام دهد. ظهر که برای استراحت به منزل می رود، نماز ظهر و عصر را با هم می خواند و برای کار و درس او هیچ مزاحمتی ندارد. همین در مغرب و عشاء.
← روایات موید
۱. ↑ أبوعبدالله البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری، ج۱، ص۱۱۴، باب مواقیت الصلاة.
...
wikifeqh: خواندن_نماز_در_پنج_وقت