خواب. [ خوا / خا ]( اِ ) نقیض بیداری. نوم. حالت آسایش و راحتی که بواسطه از کار بازآمدن حواس ظاهره و فقدان حس در انسان و سایر حیوانات بروز می کند. ( ناظم الاطباء ). واگذاشتن نفس استعمال حواس را به واگذاشتی طبیعی. منام. حثاث. رقد. رقود. رقاد. هجعت. کری. سبات. نعاس. ( یادداشت بخط مؤلف ) : توانگر بنزدیک زن خفته بود زن از خواب شلپوی مردم شنود.
بوشکور بلخی.
گوسفندیم و جهان هست بکردار نغل چون گه خواب شود سوی نغل باید شد.
رودکی.
باز کرد از خواب زن رانرم و خوش گفت دزدانند و آمد پای پش.
رودکی.
زیر خاک اندرونت باید خفت گرچه اکنونت خواب بر دیباست.
رودکی ( از تاریخ بیهقی ).
برین کینه آرامش و خواب نیست بمانند چشمم بجوی آب نیست.
فردوسی.
از آن خاک برخاست شد سوی آب چو مستی که بیدار گردد ز خواب.
فردوسی.
دلش گشت پربیم و سر پرشتاب وز او دور شد خورد و آرام و خواب.
فردوسی.
چنان نمود به ما دوش ماه نو دیدار چو یار من که کند گاه خواب خوش آسا.
بهرامی.
ز جنگ شار سپه را بجنگ رای کشید ز خواب خواست همی کرد رای بیداری.
فرخی.
نه از خواب و از خورد بودش مزه نه بگسست از چشم او نایزه.
عنصری.
عاشق از غربت بازآمد، با چشم پرآب دوستگان را بسرشک مژه برکرد ز خواب.
منوچهری.
نیز چه خواهی دگر خوش بخور و خوش بزی انده فردا مبر گیتی خواب است و باد.
منوچهری.
خرد را می ببندد چشم را خواب.
( ویس و رامین ).
نیمه شب بیدار شدم و هرچند حیلت کردم خوابم نیامد. ( تاریخ بیهقی ). ایشان را نمایند پهنای گلیم تا بیدار شوند از خواب. ( تاریخ بیهقی ). از این خواب اگر کوته است ار دراز گه مرگ بیدار گردیم باز.
اسدی.
بخانه درون خواب و در گور خواب به بیداریت پس کی آید شتاب.
اسدی.
حکیمان خواب را موت الاصغر خوانند. ( عنصر المعالی ). وقت است که از خواب جهالت سر خویش برکنی تا بسرت بروزد از علم نسیم.
۱ - ( اسم ) حالتی توام با آسایش و آرام که بر اثر از کار باز ماندن حواس ظاهر در انسان و حیوان پدید آید نوم مقابل بیداری یقظه . ۲ - غفلت . ۳ - پرز جامه ( مانند مخمل ) . ۴ - ( صفت ) خوابیده : حسن خوابست . یا خواب خرگوش . غفلت تغافل فراموشی . یا خواب خرگوشی . خواب خر گوش . یا خواب غفلت . غفلت و تغافل ( که بمنزل. خواب است ) .
فرهنگ معین
(خا ) [ په . ] ۱ - (اِ. ) حالتی توأم با آسایش و آرامش که بر اثر از کار بازماندن حواس ظاهر در انسان و حیوان پدید آید. ۲ - (ص . ) غافل ، بی خبر. ۳ - جهتی که پرز، مو یا پشم در آن به آسانی روی هم افتد. ، ~ خرگوشی کنایه از: غفلت و بی خبری . ، ~ هفت پادشاه را
فرهنگ عمید
۱. حالت آسایش در انسان و حیوان که در طی آن حواس ظاهری انسان از کار می افتد. ۲. تصاویر، وقایع، و مناظری که هنگام خواب از ذهن انسان می گذرد، رؤیا. ۳. (صفت ) [مجاز] بی خبر. ۴. جهتی که پُرز دارای تمایل به خم شدن به آن است. ۵. (اسم مصدر ) رکود: خواب پول. ۶. (بن مضارعِ خوابیدن ) = خوابیدن * خواب دیدن: (مصدر لازم ) گذشتن تصاویر، وقایع، و مناظری از ذهن انسان در هنگام خواب. * خواب رفتن: (مصدر لازم ) ۱. به خواب رفتن، در خواب شدن، خوابیدن. ۲. [مجاز] بی حس شدن دست یا پا به واسطۀ فشاری که بر آن وارد می شود.
فرهنگستان زبان و ادب
{hibernation , sleep mode} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] حالتی که در آن پس از انتقال محتویات حافظۀ موقت به حافظۀ ثابت، رایانه بدون فعالیت باقی می ماند تا بتوان پس از مدتی روند کار برنامه ها را بدون تغییر از سر گرفت
واژه نامه بختیاریکا
اِلال؛ خَو
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] خواب مقابل بیداری است. از آن به مناسبت در بسیاری از باب های عبادات و معاملات سخن رفته است. بر خواب از آن جهت که موجب از کار افتادن قوای ظاهری همچون بینایی و شنوایی و نیز در ظاهر از دست رفتن شعور و آگاهی میگردد، آثاری مترتّب است که به مهمترین آنها اشاره میشود. ← بطلان کسی که در وقت نماز واجب خواب بوده، واجب است قضای نماز فوت شده را به جا آورد و در خصوص فوت نماز عشا علاوه بر قضا مستحب است فردای آن شب را به عنوان کفاره روزه بگیرد. برخی آن را واجب دانسته اند. کسی که در شب ماه رمضان با نیت روزه فردا خوابیده، روزه اش صحیح است، هرچند تمام روز در خواب باشد و یا حتّی چند روز بگذرد. همچنین جنب اگر در شب ماه رمضان با نیّت غسل قبل از اذان صبح بخوابد و اتفاقاً تا صبح بیدار نشود، روزه اش صحیح است. حج گزاری که پس از نیّت وقوف در عرفات یا مشعر به خواب رفته و تمام وقت را در خواب بوده، وقوفش صحیح است؛ زیرا وقوف با یک لحظه نیز تحقّق مییابد. آداب خواب طهارت (وضو، غسل یا تیمم) داشتن، خواندن آیات، اذکار و دعاهای واردشده، مانند تسبیح حضرت زهرا سلام اللَّه علیها، ذکرهای تهلیل و استغفار هرکدام صد بار، خواندن سوره هایی مانند مسبحات، تکاثر و توحید هنگام خوابیدن مستحب است. همچنین تخلی و مسواک زدن قبل از خواب استحباب دارد. چنان که خواندن دعاهای وارد شده، از جمله دعای «الْحَمْدُ لِلَّهِ الّذی احْیانی بَعْدَ مَا اماتَنی وَ إلَیْهِ النُّشُورُ» و مسواک زدن بعد از بیدار شدن از خواب مستحب است. خوابیدن بر پشت و طرف راست بدن، مستحب و بر رو وسمت چپ بدن مکروه است. زیاد خوابیدن، خوابیدن بین الطّلوعین (طلوع فجر تا طلوع خورشید)، بین نماز شب و طلوع فجر، در اوّل روز، پس از عصر و بین نماز مغرب و عشا مکروه است. خواب میان روز (قیلوله) مستحب است. خوابیدن در مسجد الحرام و مسجد النبی صلّی اللَّه علیه و آله، بلکه- بنابر قول منسوب به مشهور- در هر مسجدی، مکروه است. برخی، کراهت را به دو مسجد یاد شده اختصاص داده اند. تنها خوابیدن، خوابیدن بر بامِ بدون حفاظ و در خانه بدون در و پرده کراهت دارد.
[ویکی فقه] خواب (فقه). خواب مقابل بیداری است. از آن به مناسبت در بسیاری از باب های عبادات و معاملات سخن رفته است. بر خواب از آن جهت که موجب از کار افتادن قوای ظاهری همچون بینایی و شنوایی و نیز در ظاهر از دست رفتن شعور و آگاهی میگردد، آثاری مترتّب است که به مهمترین آنها اشاره میشود.
← بطلان کسی که در وقت نماز واجب خواب بوده، واجب است قضای نماز فوت شده را به جا آورد
جواهر الکلام ج۱۳، ص۱۲. طهارت (وضو، غسل یا تیمم) داشتن،
وسائل الشیعة ج۱، ص۳۷۸. ...
خواب عبارت است از عدم توانایی ارادی در کنترل محیط فیزیکی و کاهش یا فقدان سطح هوشیاری، تعلیق نسبی ادراکات حسی و غیرفعال شدن تقریباً تمام عضلات ارادی در زمان استراحت طوری که فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی شوند. در بین پستانداران، پرندگان، ماهیان و دیگر جانوران مراحل خواب و بیداری وجود دارد. خواب برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی_اسکلتی انسان ها و جانوران اهمیت دارد. خواب حالتی است که در مقابل بیداری ( هماهنگی توانایی ارادی و آگاهی نسبت به این توانایی ) قرار می گیرد. انسان محتمل است که از اختلالات خواب متنوعی شامل بدخوابی مثل بی خوابی، پرخوابی، حمله خواب و آپنه خواب؛ خواب پریشی مثل راه رفتن در خواب، اختلال رفتاری حرکت سریع چشم در خواب ؛ دندان قروچه و خروپف رنج ببرد. استفاده از نور مصنوعی در الگوی خواب انسان تغییر اساسی ایجاد میکند[ ۱] اختراع دستگاه نوار مغزی به دانشمندان اجازه داد تا به مطالعه خواب انسان، به روش هایی که پیش از آن ممکن نبود، بپردازند. در خلال دهه ۱۹۵۰ فردی به نام اوژن آسرینسکی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود، از این وسیله برای کشف آنچه امروز خواب REM خوانده می شود استفاده کرد. مطالعات بیشتر بر روی خواب انسان نشان داده است که خواب، از یک سری مراحل گذر می کند که الگوهای امواج مغزی در هر مرحله با یکدیگر متفاوت هستند. خواب دارای دو نوع اصلی است: • خواب REM ( حرکت سریع چشم = Rapid Eye movement ) که خواب فعال یا خواب متناقض ( paradoxical ) نیز خوانده می شود. • خواب NREM ( حرکات غیرسریع چشم Non - Rapid Eye = Movement ) که خواب آرام نیز خوانده می شود. در خلال نخستین مراحل خواب، ما هنوز نسبتاً بیدار و هوشیار هستیم. مغز، امواجی تولید می کند به نام امواج بتا که دارای فرکانس بالا و دامنه پایین هستند. به مرور که مغز شروع به آرامش یافتن می کند، امواج کند تری به نام امواج آلفا متصاعد می شوند که دارای دامنه بالا و فرکانس پایین هستند. در طول این مدّت و هنگامی که هنوز کاملاً به خواب نرفته ایم ممکن است احساس عجیب و کاملاً واضحی را تجربه کنیم که توهمات پیش خواب نامیده می شود. مثال های متداول و شایع این پدیده عبارتند از احساس افتادن ( پرت شدن ) یا شنیدن این که کسی نام شما را صدا می کند. رویداد بسیار شایع دیگری که در این دوره زمانی وجود دارد، پرش میوکلونیک است. اگر تاکنون، بدون هیچ دلیل مشخص و خاصی، ناگهان بدنتان تکان خورده یا پریده است این پدیده ظاهراً عجیب را تجربه کرده اید. در عالم واقع، این پرش های میوکلونیک بسیار شایعند.
خواب (فیلم ۲۰۲۳). خواب ( کره ای: 잠؛ انگلیسی: Sleep ) یک فیلم کمدی سیاهترسناکمعماییدلهره آور سال ۲۰۲۳ کره جنوبی[ ۲] [ ۳] [ ۴] به نویسندگی و کارگردانی جیسون یو، به عنوان اولین تجربه کارگردانی او است. جونگ یو می و لی سون کیون در این فیلم بازی کردند. خواب در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ در بخش هفته بین المللی منتقدان در تاریخ ۳۱ مه ۲۰۲۳ به نمایش درآمد. • جونگ یو می در نقش سو جین • لی سون کیون در نقش هیون سو تصویربرداری اصلی در ۱۲ آوریل ۲۰۲۲ به پایان رسید. [ ۵] [ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف
دانشنامه آزاد فارسی
خواب (sleep) حالتی از ناهشیاری طبیعی. در فواصل زمانی منظم در بیشتر پستانداران و پرندگان رخ می دهد، هرچند گوناگونی قابل ملاحظه ای در میزان آن به چشم می خورد. خواب از زمستان خوابی متمایز است، زیرا روزانه رخ می دهد و کاهش بسیار سوخت وساز طی آن رخ نمی دهد. عملکرد خواب چندان روشن نیست. اشخاص محروم از خواب تحریک پذیر، ناهماهنگ، فراموشکار، دچار اوهام، و حتی روانی اند. در انسان، خواب با سطح هورمون ها و فعالیت الکتریکی ویژۀ مغز، شامل امواج دلتا که کاملاً با فعالیت مغز بیدار متفاوت است، ارتباط دارد. دوره های رِم (حرکت سریع چشم) با رؤیاها همراه اند و این دوره در فاصله های زمانی منظم خواب رخ می دهد. در این حالت، چشم زیر پلک ها به سرعت حرکت می کند. گونه هایی که دوره های متمایز خواب ندارند، مانند بیشتر بی مهرگان و ماهیان، در یک دورۀ مفروض ۲۴ساعته دارای فواصل منظم کاهش فعالیت اند. ممکن است دوره های طولانی خواب به منظور پنهان کردن گونه ها در مواقعی تکامل یافته باشد که گونه ها بیشتر در معرض شکارشدن اند. پژوهشگران امریکایی با تحقیق دربارۀ خواب رِم، در ۱۹۹۸ نشان دادند که پلاتی پوس بیش از هر جانور دیگر خواب رِم را تجربه می کند. پیش از این تصور می شد که رؤیادیدن فقط خاص پستانداران جفت دار است. نیز ← رؤیا
منبع. عکس فرهنگ فارسی یافرهنگ عمید دوستانی که فکر می کنند حرف فِ در قدیم در پهلوی یا پارسی یا فارسی میانه نبود می توانید این منبع که می فرستم یعنی کتاب فرهنگ واژه های اوستا لینک رو دوستان ببینید که حرف یا واج در پهلوی بود.
خواب عبارت است از عدم توانایی ارادی در کنترل محیط فیزیکی و کاهش یا فقدان سطح هوشیاری، تعلیق نسبی ادراکات حسی و غیرفعال شدن تقریباً تمام عضلات ارادی در زمان استراحت طوری که فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی شوند. در بین پستانداران، پرندگان، ماهیان و دیگر جانوران مراحل خواب و بیداری وجود دارد. خواب برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی_اسکلتی انسان ها و جانوران اهمیت دارد. خواب حالتی است که در مقابل بیداری ( هماهنگی توانایی ارادی و آگاهی نسبت به این توانایی ) قرار می گیرد. ... [مشاهده متن کامل]
انسان محتمل است که از اختلالات خواب متنوعی شامل بدخوابی مثل بی خوابی، پرخوابی، حمله خواب و آپنه خواب؛ خواب پریشی مثل راه رفتن در خواب، اختلال رفتاری حرکت سریع چشم در خواب ؛ دندان قروچه و خروپف رنج ببرد. استفاده از نور مصنوعی در الگوی خواب انسان تغییر اساسی ایجاد میکند.
سلیم خاب: که این واژه را بگونه خواب می نویسند، دیدن رویدادها پس از بسته شدن چشم هایمان که معمولن ادامه کارهای روزمره ست که بیشتر هم فراموش می شود و دیدن اندیشه هایی که در ذهنمان یادآوری می شود می گذرد.
رقود، رقد، پینکی ، نعاس
واژه خواب معادل ابجد 609 تعداد حروف 4 تلفظ xāb نقش دستوری اسم ترکیب ( اسم ) [پهلوی: xvāb، مقابلِ بیداری] ‹خوار› مختصات ( خا ) [ په . ] آواشناسی xAb الگوی تکیه S شمارگان هجا 1 منبع واژگان مترادف و متضاد فرهنگ فارسی معین
خواب به سنگسری خوه ( khoh ) خوه دره ( khoh dareh ) l خوه بدییه ( khoh bediyeh ) عجب صنعتی است در خلفت رویا در افرینش تو در خواب روح در پرواز در عرش پیدایش روح زمان و مکان را در خواب طی در آنچه تو نمی دانی ... [مشاهده متن کامل]
روح در فرمان حق می برد در مسائل در آینده که تو نمی دانی در خواب مسائلی به تصویر که در آینده اید به پیش بیان حق این است که رویا شمه ای از مردن است گر بدانی گر حق روح را در مردن و خواب قبض در مصلحت در مردن قبض روح کامل در خواب روح باز به بدن مصلحت پارسی نغمه خوانی بالا در باره رویا بر داشت زه سوره زمر ایه ۳۹ حق جهت تفکر بر نوشت
خواب یه سد مُحکم و طبیعی وشکست ناپذیر، جلوی طوفان طمع وپرتوقّعی إنسان ها. خواب واقعیتر از بیداری و تَوَهّم. کسیکه بر خیالات خود مسلّط نیست؛ در خواب عذاب را میکشید. وبه بی خوابی پناه میبره.
للداتد خانم میشه سوالات رو بنویسیم چون باید فارسی هم بخونیم و از این که کاری ندارم و در این مورد کاری که و از این است و به این که به از که که از از ت که به از که که از از است که من می دانم چه احساسی و در این مورد چه که و ندارم این در چه مورد
یوخی
خواب: دکتر فروزان فر در مورد " خواب" می نویسد : ( ( خواب یکی از مسائل مهمی است که حکما و متکلمین و صوفیه درباره حدوث آن عقاید مختلف دارند و در ادیان تاثیر بسیار داشته است ، به عقیده حکما خواب ( نوم ) حالتی است که عارض جانداران می شود و بر اثر آن ، از احساسات و حرکات غیر ضروری و غیر ارادی باز می مانند ولی حواس باطنی به عقیده اکثر از کار نمی افتد . در این حالت نفس بعالم خود متوجه می شود زیرا نفس بعالم ملکوت اتصال معنوی دارد و مانع ازتوجه بدان عالم، اشتغال وی به تدبیر بدن و مدرکات حسی است و در نوم این تعلق گسسته می شود و چون صور جمیع کائنات از ازل تا ابد در علم حق و عقول و نفوس سماوی موجود است، بعضی از آن ، به حکم مقابله در نفس انسانی منطبع می گردد چنانکه صور حسی در آیینه نمودارمی شود و از نفس ناطقه در حس مشترک می افتاد و قوت متصرفه از حس مشترک می گیرد و آن را تفصیل و ترکیب می دهد و بعلاقه مشابهت و به مناسبت سوابق ذهنی از حرفه و شغل و نیز به حسب کیفیت مزاج بر آن صورت، لباس های مختلف می پوشاند و از این رو خواب محتاج به تعبیر است و خواب دیدن وقتی است که آدمی به بیداری نزدیک می شود و از آن پس به حالت یقظه باز می آید آنگاه برای خواب درجاتی است که برخی حقیقت محض است و حاجت به تعبیر ندارد و آن رویایی است که متخیله در آن تصرف نکرده باشد و آنچه متخیله در آن تصرف کند محتاج تعبیر است مگر آنکه بی انطباع از ملکوت و تنها از این انشا متخیله باشد که اضغاث احلام است و آن را گزارش و تعبیری نیست، معتزله خواب را امری موهوم می دانند و می گویند رویت شرطی دارد که در خواب موجود نیست و بنابراین خواب حقیقتی ندارد و زاده اوهام است و از نوع ادراکات نیست به عقیده اشعریه نیز رویا حقیقت ادراک نیست ولی ثبوتی و صحتی ندارد و سخن آنها در این باره مضطرب و مشوش است و ظاهراً به سبب آیات و احادیثی که درباره ی خواب هست ناچار بوده اند که صحت آن را گردن نهند با آن را حقیقت ادراک نشمرده اند. ... [مشاهده متن کامل]
صوفیه خواب را از نوع کشف و بر دو نوع شمرده اند :رویایی صالح که از نمایش حق است ، و صادق که از نمایش روح است ، ابوالقاسم قشیری در کیفیت وقوع رویا بحثی می کند که قابل توجه است و در آن نوعی از تحلیل و تجزیه عوامل روحی و حسی مشهود است، این نظریات عموماً بر آن مبتنی است که انسان مرکب از روح و بدن است و روح می تواند بعالم غیب اتصال یابد و بر گذشته و حال و آینده ، اشراف حاصل کند هر چند که توجه روح به گذشته به عقیده متقدمان به ندرت صورت می گیرد، ابن سینا که بحث بسیار مفصل و بالنسبه دقیق در مسإله رویا کرده است خواب را گاه به مشارکت بدن و متخیله و ترکیبی از محرکات حسی خارجی و اعمالم متخیله نیز شمرده است. مولانا که حکایاتی از خواب های گذشتگان در مثنوی آورده است و چنان به نظر می رسد که او نیز خواب را مانند دیگران تصویر می نموده است دراین مورد و در داستان پیر چنگی و حکایت سه مسافر جهود و ترسا و مسلمان، به نوعی دیگر خواب را تعریف می کند و بنا براین خواب نوعی از آزادی روح است از قیود خارجی خواه دینی و خواه از طریق آداب اجتماعی که آن آزادی برای انسان در بیداری دست نمی دهد و انسان به واسطه ترس از عقوبت یا بد نامی و هتک حیثیت نمی تواند مطابق میل و رغبت خود عمل کند ولی خواب عالمی است که بشر در آن نه حاکم است و نه محکوم جهانی است که روح مطابق آرزوی می سازد و بی ریا و نفاق و ترس و شرم دست به کار می شود و به هوای دل خود می زید و در نتیجه می توان گفت که خواب زاده ایجاد و به کار بستن میل و رغبتی است که در بیداری حاصل نمی شودو آدمی جز در خواب کمتر بدان می رسد. ) ) ( شرح مثنوی شریف، فروزان فر ، بدیع الزمان ، چاپ هشتم ، 1375 . ص 181 )
مخالف:بیدار
تعبیر وای خیلی ترسناکه از نوشتنش هم دستام میلرزه خواب دیدم کسی را مجبور میکنم تا توبه کنه ولی اون خوابه بیدار نمیشه از خواب و صورت زشت شده رنگ چشمان عوض دشده سبز رنگ شده و در صورت مونث می بینمش با این که مذکر است
خواب: دکتر کزازی در مورد واژه ی " خواب" می نویسد : ( ( خواب در پهلوی در ریخت خْوَاب xwab به کار می رفته است . ) ) ( ( خور و خواب و آرام جوید همی، وز آن زندگی کام جوید همی . ) ) توضیح بیت : ( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 195 )
خواب از بهر خویش گفتن :رویا و آرزویی بیهوده در سر پروردن این نه کامست کز تو می جویم خوابی از بهر خویش می گویم ( هفت پیکر نظامی، تصحیح دکتر ثروتیان، ۱۳۸۷ ، ص 515 )
صدای های صوتی هم برای تلفظ بزارید
نوم
در انگلیسی هم sleep از سدای خر خر ســــــــش نفس دادن تو و لی لی لیپ نفس بیرون بردن و حرکت لب و لپ در عربی حلم از سدای نفس بیرون فرستادن معمولی در خواب گرفته شده حَــــــَلم
خواب را از سدای خرناسه خوووااااب که در هنگام خواب از دهان می آید گذاشته اند، کلمه خرناسه هم از سدای خر خر در خواب کهه خُـــــــــُر نسیییی که خر از بخش اول و ناسه بخش دوم . نفس بیرون فرستادن گذاشته شده. بسیاری کلمات یک بخشی و دو بخشی از نوا ها گرفته شده است.