[ویکی فقه] حکمت خدا و مصونیت قرآن از تحریف (قرآن). مصونیت قرآن از تحریف یکی از آثار حکمت خداوند است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره است.
تضمین مصونیت قرآن از تحریف و دستبرد مخالفان، برخاسته از حکمت الهی است. "لا یاتیه البـطـل من بین یدیه ولا من خلفه تنزیل من حکیم حمید. که هیچ گونه باطلی، نه از پیش رو و نه از پشت سر، به سراغ آن نمی آید چرا که از سوی خداوند حکیم و شایسته ستایش نازل شده است! "آمدن باطل به سوی قرآن، به این معنا است که باطل در آن راه پیدا کند، یا بعضی از اجزای آن از بین برود و باطل شود، و یا همه اش، به طوری که بعضی از حقایق و معارف حقه آن غیر حقه شود، و یا بعضی از احکام و شرایع آن، و توابع آن احکام از معارف اخلاقی، و یا همه این موارد ذکر شده لغو گردد، به طوری که دیگر قابل عمل نشود، (و چنین چیزی محال است بشود. و آیات و سوره های قرآن و معارف اعتقادی و اخلاقی و عملیش تا قیامت به اعتبار خود باقی می ماند). و بنا بر این مراد از جمله" من بین یدیه و لا من خلفه" زمان نزول قرآن و عصرهای بعد از آن است تا روز قیامت. مضمون آیه این است که: در بیانات قرآن تناقضی، و در خبرهایی که داده دروغی، و در معارفش و حکمتها و شرایع و احکامش هیچ بطلانی نیست، نه مورد معارضه چیزی واقع می شود، و نه دستخوش دگرگونگی می گردد. و ممکن نیست چیزی که از قرآن نیست در قرآن راه یابد، مثلا آیاتش را تحریف کنند، و جای آنها را تغییر دهند و یا کم و زیاد کنند. بنا بر این، آیه شریفه همان را می گوید که آیه شریفه" انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون" «۱» در صدد بیانش می باشد. " تنزیل من حکیم حمید"- این جمله به منزله تعلیل است برای عزیز بودن قرآن، و بیان می کند که چگونه باطل از هیچ جهتی به قرآن راه ندارد، می فرماید: و چگونه چنین نباشد با اینکه از ناحیه حکیمی محکم کار نازل شده حکیمی که سستی در عمل او راه ندارد، حکیمی که ستوده علی الاطلاق است.
تضمین مصونیت قرآن از تحریف و دستبرد مخالفان، برخاسته از حکمت الهی است. "لا یاتیه البـطـل من بین یدیه ولا من خلفه تنزیل من حکیم حمید. که هیچ گونه باطلی، نه از پیش رو و نه از پشت سر، به سراغ آن نمی آید چرا که از سوی خداوند حکیم و شایسته ستایش نازل شده است! "آمدن باطل به سوی قرآن، به این معنا است که باطل در آن راه پیدا کند، یا بعضی از اجزای آن از بین برود و باطل شود، و یا همه اش، به طوری که بعضی از حقایق و معارف حقه آن غیر حقه شود، و یا بعضی از احکام و شرایع آن، و توابع آن احکام از معارف اخلاقی، و یا همه این موارد ذکر شده لغو گردد، به طوری که دیگر قابل عمل نشود، (و چنین چیزی محال است بشود. و آیات و سوره های قرآن و معارف اعتقادی و اخلاقی و عملیش تا قیامت به اعتبار خود باقی می ماند). و بنا بر این مراد از جمله" من بین یدیه و لا من خلفه" زمان نزول قرآن و عصرهای بعد از آن است تا روز قیامت. مضمون آیه این است که: در بیانات قرآن تناقضی، و در خبرهایی که داده دروغی، و در معارفش و حکمتها و شرایع و احکامش هیچ بطلانی نیست، نه مورد معارضه چیزی واقع می شود، و نه دستخوش دگرگونگی می گردد. و ممکن نیست چیزی که از قرآن نیست در قرآن راه یابد، مثلا آیاتش را تحریف کنند، و جای آنها را تغییر دهند و یا کم و زیاد کنند. بنا بر این، آیه شریفه همان را می گوید که آیه شریفه" انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون" «۱» در صدد بیانش می باشد. " تنزیل من حکیم حمید"- این جمله به منزله تعلیل است برای عزیز بودن قرآن، و بیان می کند که چگونه باطل از هیچ جهتی به قرآن راه ندارد، می فرماید: و چگونه چنین نباشد با اینکه از ناحیه حکیمی محکم کار نازل شده حکیمی که سستی در عمل او راه ندارد، حکیمی که ستوده علی الاطلاق است.
wikifeqh: حکمت_خدا_و_مصونیت_قرآن_از_تحریف_(قرآن)