[ویکی فقه] حکمت خدا و تشریع حدود (قرآن). یکی از آثار حکمت خداوند تشریع حدود است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.
تشریع حدسرقت، جلوه ای از حکمت خداوند است. والسارق والسارقة فاقطعوا ایدیهما جزاء بما کسبا نکـلا من الله والله عزیز حکیم. دست مرد دزد و زن دزد را، به کیفر عملی که انجام داده اند، بعنوان یک مجازات الهی، قطع کنید! و خداوند توانا و حکیم است. "در اینجا مرد دزد بر زن دزد مقدم داشته شده در حالی که در آیه حد زنا کار، زن زانیه بر مرد زانی مقدم ذکر شده است، این تفاوت شاید به خاطر آن باشد که در مورد دزدی عامل اصلی بیشتر مردانند و در مورد ارتکاب زنا عامل و محرک مهمتر زنان بی بند و بار!. سپس می گوید: " این کیفری است در برابر اعمالی که انجام داده اند و و مجازاتی است از طرف خداوند". (جزاء بما کسبا نکالا من الله). در حقیقت در این جمله اشاره به آن است که اولا- این کیفر نتیجه کار خودشان است و چیزی است که برای خود خریده اند و ثانیا- هدف از آن پیشگیری و بازگشت به حق و عدالت است (زیرا" نکال" به معنی مجازاتی است که به منظور پیشگیری و ترک گناه انجام می شود- این کلمه در اصل به معنی لجام و افسار است و سپس به هر کاری که جلوگیری از انحراف کند گفته شده است) و در پایان آیه برای رفع این توهم که مجازات مزبور عادلانه نیست می فرماید: خداوند هم" توانا و قدرتمند" است، بنا بر این دلیلی ندارد که از کسی انتقام بگیرد و هم"حکیم" است بنا بر این دلیلی ندارد که کسی را بی حساب مجازات کند (و الله عزیز حکیم).
تشریع حدسرقت، جلوه ای از حکمت خداوند است. والسارق والسارقة فاقطعوا ایدیهما جزاء بما کسبا نکـلا من الله والله عزیز حکیم. دست مرد دزد و زن دزد را، به کیفر عملی که انجام داده اند، بعنوان یک مجازات الهی، قطع کنید! و خداوند توانا و حکیم است. "در اینجا مرد دزد بر زن دزد مقدم داشته شده در حالی که در آیه حد زنا کار، زن زانیه بر مرد زانی مقدم ذکر شده است، این تفاوت شاید به خاطر آن باشد که در مورد دزدی عامل اصلی بیشتر مردانند و در مورد ارتکاب زنا عامل و محرک مهمتر زنان بی بند و بار!. سپس می گوید: " این کیفری است در برابر اعمالی که انجام داده اند و و مجازاتی است از طرف خداوند". (جزاء بما کسبا نکالا من الله). در حقیقت در این جمله اشاره به آن است که اولا- این کیفر نتیجه کار خودشان است و چیزی است که برای خود خریده اند و ثانیا- هدف از آن پیشگیری و بازگشت به حق و عدالت است (زیرا" نکال" به معنی مجازاتی است که به منظور پیشگیری و ترک گناه انجام می شود- این کلمه در اصل به معنی لجام و افسار است و سپس به هر کاری که جلوگیری از انحراف کند گفته شده است) و در پایان آیه برای رفع این توهم که مجازات مزبور عادلانه نیست می فرماید: خداوند هم" توانا و قدرتمند" است، بنا بر این دلیلی ندارد که از کسی انتقام بگیرد و هم"حکیم" است بنا بر این دلیلی ندارد که کسی را بی حساب مجازات کند (و الله عزیز حکیم).
wikifeqh: حکمت_خدا_و_تشریع_حدود_(قرآن)