[ویکی فقه] حکم عمره (قرآن). عمره عبارت است از رفتن به زیارت خانه کعبه، از مسیر یکی از میقات ها، و انجام طواف و نماز آن، و سعی بین صفا و مروه، و تقصیر؛ این عمل عبادتی است که جز با قصد قربت تمام نمی شود.
عمره در لغت به معنای زیارت و قصد است، و در اصطلاح عمل مخصوصی است از اعمال حجّ ؛ و آن چنین است که شخص از میقات احرام بسته وارد مکّه می شود هفت بار کعبه را طواف کرده در مقام ابراهیم (علیه السّلام ) نماز طواف می خواند آنگاه میان دو تلّ صفا و مروه هفت بار سعی و رفت و آمد می کند سپس به نیت تقصیر قسمتی از موی خود را می گیرد و با تقصیر آن، عمل تمام است. طبرسی فرموده عمره از عمارة است، و آن بمعنی زیادت می باشد که آباد کننده زمین آنرا بوسیله عمارت زیادت می دهد. بنا بر این علت تسمیه عمره زاید بودن آن بر حجّ است و یا آن، باعث آباد بودن بیت اللّه است.
وجوب عمره
وجوب عمره و اتمام آن با شرایط، همانند حج:• «و اتموا الحج و العمرة لله...؛ و (عمل) حج و عمره را برای خدا به اتمام رسانید، ...» آیه درصدد بیان وجوب حج و عمره است. • «... و لله علی الناس حج البیت...؛ در آن نشانه هایی روشن (از توحید و حکمت و رحمت خداوند است و از آن جمله) مقام ابراهیم است و هر که به آن جا وارد شود در امان است (باید در امان باشد)، و خدا را بر عهده مردم (این حق) است که آن خانه را قصد کنند و اعمال حج آنجا را به جا آورند البته بر کسی که بتواند به سوی آن راه یابد؛ و هر که کفران نماید (بداند که) حتما خداوند بی نیاز از جهانیان است.» از «حج البیت» حج و عمره هر دو اراده شده، زیرا هر دو واجب اند. در روایتی از امام صادق (علیه السّلام) آمده است که مقصود از تمام کردن حج و عمره، ادای کامل آن دو و اجتناب از مواردی است که لازم است از آنها پرهیز کند.
اخلاص در انجام عمره
لزوم اخلاص در انجام دادن عمره:• «واتموا الحج والعمرة لله...؛ و (عمل) حج و عمره را برای خدا به اتمام رسانید، ...»«لله» یعنی در انجام دادن حج و عمره قصد تقرب به خدا (و اخلاص) داشته باشید. • «... ولله علی الناس حج البیت...؛ در آن نشانه هایی روشن (از توحید و حکمت و رحمت خداوند است و از آن جمله) مقام ابراهیم است و هر که به آن جا وارد شود در امان است (باید در امان باشد)، و خدا را بر عهده مردم (این حق) است که آن خانه را قصد کنند و اعمال حج آنجا را به جا آورند البته بر کسی که بتواند به سوی آن راه یابد؛ و هر که کفران نماید (بداند که) حتما خداوند بی نیاز از جهانیان است.»«و لله» یعنی لوجه الله یعنی حج و عمره را فقط برای خدا به جا آورید.
وجوب تقدم عمره بر حج
...
عمره در لغت به معنای زیارت و قصد است، و در اصطلاح عمل مخصوصی است از اعمال حجّ ؛ و آن چنین است که شخص از میقات احرام بسته وارد مکّه می شود هفت بار کعبه را طواف کرده در مقام ابراهیم (علیه السّلام ) نماز طواف می خواند آنگاه میان دو تلّ صفا و مروه هفت بار سعی و رفت و آمد می کند سپس به نیت تقصیر قسمتی از موی خود را می گیرد و با تقصیر آن، عمل تمام است. طبرسی فرموده عمره از عمارة است، و آن بمعنی زیادت می باشد که آباد کننده زمین آنرا بوسیله عمارت زیادت می دهد. بنا بر این علت تسمیه عمره زاید بودن آن بر حجّ است و یا آن، باعث آباد بودن بیت اللّه است.
وجوب عمره
وجوب عمره و اتمام آن با شرایط، همانند حج:• «و اتموا الحج و العمرة لله...؛ و (عمل) حج و عمره را برای خدا به اتمام رسانید، ...» آیه درصدد بیان وجوب حج و عمره است. • «... و لله علی الناس حج البیت...؛ در آن نشانه هایی روشن (از توحید و حکمت و رحمت خداوند است و از آن جمله) مقام ابراهیم است و هر که به آن جا وارد شود در امان است (باید در امان باشد)، و خدا را بر عهده مردم (این حق) است که آن خانه را قصد کنند و اعمال حج آنجا را به جا آورند البته بر کسی که بتواند به سوی آن راه یابد؛ و هر که کفران نماید (بداند که) حتما خداوند بی نیاز از جهانیان است.» از «حج البیت» حج و عمره هر دو اراده شده، زیرا هر دو واجب اند. در روایتی از امام صادق (علیه السّلام) آمده است که مقصود از تمام کردن حج و عمره، ادای کامل آن دو و اجتناب از مواردی است که لازم است از آنها پرهیز کند.
اخلاص در انجام عمره
لزوم اخلاص در انجام دادن عمره:• «واتموا الحج والعمرة لله...؛ و (عمل) حج و عمره را برای خدا به اتمام رسانید، ...»«لله» یعنی در انجام دادن حج و عمره قصد تقرب به خدا (و اخلاص) داشته باشید. • «... ولله علی الناس حج البیت...؛ در آن نشانه هایی روشن (از توحید و حکمت و رحمت خداوند است و از آن جمله) مقام ابراهیم است و هر که به آن جا وارد شود در امان است (باید در امان باشد)، و خدا را بر عهده مردم (این حق) است که آن خانه را قصد کنند و اعمال حج آنجا را به جا آورند البته بر کسی که بتواند به سوی آن راه یابد؛ و هر که کفران نماید (بداند که) حتما خداوند بی نیاز از جهانیان است.»«و لله» یعنی لوجه الله یعنی حج و عمره را فقط برای خدا به جا آورید.
وجوب تقدم عمره بر حج
...
wikifeqh: حکم_عمره_(قرآن)