حکم عفت

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حکم عفت (قرآن). فرمان به حفظ عفّت و پاکدامنی یک دستور عمومی است، و شامل تمام اقشار جامعه مخصوصا جوانان می گردد.
لزوم عفت و پاکدامنی در صورت نداشتن امکانات برای ازدواج:• «ولیستعفف الذین لایجدون نکاحـا حتی یغنیهم الله من فضله...؛ و کسانی که (وسائل) ازدواج را نمی یابند باید پاکدامنی ورزند تا خدا آنها را از فضل خویش بی نیاز سازد و (از بردگان تان) کسانی که قرارداد کتبی می طلبند (تا خود را بازخرید کنند و بها را به تدریج بپردازند) اگر در آنها خیری (توان پرداخت و قدرت استقلال در زندگی) یافتید با آنها قرار کتبی ببندید، و از مال الهی که خدا به شما داده (از سهم «فی الرقاب» در زکات ) به آنها بدهید (تا خود را آزاد کنند)، و کنیزان جوان خود را که خواهان عفّت اند برای طلب متاع زندگی دنیا به زنا وادار مکنید، و هر که آنها را وادار کند همانا خداوند پس از وادار کردن آنها (نسبت به اجبار شده به خاطر اجبار و نسبت به اجبارکننده در صورت توبه) بسیار آمرزنده و مهربان است.»
تفسیر آیه
خداوند متعال، از آنجا که گاه با تمام تلاش و کوشش که خود انسان و دیگران می کنند وسیله ازدواج فراهم نمی گردد و خواه و ناخواه انسان مجبور است مدتی را با محرومیت بگذراند، مبادا کسانی در این مرحله قرار دارند گمان کنند که آلودگی جنسی برای آنها مجاز است، لذا در آیه دستور پارسایی می دهد، هر چند مشکل باشد به آنها می گوید: و آنها که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند، تا خداوند آنان را به فضلش بی نیاز سازد (وَ لْیسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یجِدُونَ نِکاحاً حَتَّی یغْنِیهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ).نکند در این مرحله بحرانی و در این دوران آزمایش الهی تن به آلودگی در دهند و خود را معذور بشمرند که هیچ عذری پذیرفته نیست، بلکه باید قدرت ایمان و شخصیت و تقوا را در چنین مرحله ای آزمود.
تعریف عفت
عفت از مهمترین فضایل انسانی محسوب می شود، برخی برای معرفی آن از، ضدش هتّاکی (پرده دری) استفاده می کنند به همین علت در بسیاری از موارد عفت را در مورد پرهیزکاری در خصوص، مسایل جنسی استعمال کرده اند، عفّت در لغت بمعنی مناعت است در شرح آن گفته اند: حالت نفسانی است که به وسیله آن از غلبه و تسلط شهوت جلوگیری می شود و اصلش بسنده کردن در گرفتن چیز اندک است و طلب عفت و پاکدامنی و بازایستادن از حرام، استعفاف نام دارد. غریزه جنسی از نیرومندترین و سرکش ترین غرائز انسان است که به تنهایی با دیگر غرائز برابری می کند، انحراف آن نیمی از دین و ایمان انسان را به خطر خواهد انداخت به همین جهت در این آیه و همچنین در روایات متعددی مسلمانان تشویق به همکاری در امر ازدواج شده اند.

پیشنهاد کاربران

بپرس