[ویکی فقه] فرزندان، شکوفه های زندگی و عامل تحکیم اساس خانواده هستند که در اسلام آداب و رسوم و قوانین و دستورهای ارزشمندی به آنان اختصاص یافته است. از آن جا که بیان همه آن ها کتاب های مستقلی را می طلبد، در این درس، اندکی از حقوق انبوه کودک را یادآوری می کنیم.
نخستین حق کودک، «حقّ حیات» است که با استقرار و انعقاد نطفه در رحم مادر، شروع می شود و پدر و مادر موظّفند چنین حقی را به رسمیت بشناسند و از موجودیت کودک بالقوه خویش صیانت کنند.مهم ترین وظایف پدر و مادر، در این راستا عبارت است از؛
امنیت و تغذیه کافی
مادر باید در دوران بارداری از امنیت و تغذیه سالم برخوردار باشد، تا سلامت و رشد جنین را تأمین کند؛ تأثیر امنیت جسمی و روحی مادر بر جنین، امری محسوس و غیر قابل تردید است و نیازی به بحث نیز ندارد. درباره تغذیه مادر نیز سخن فراوان است.دستور کلّی، تغذیه کافی و استفاده از غذاها و میوه های مقوّی و خوشبو وانواع ویتامین های مورد نیاز است و راز این که بانوان باردار، میل شدید به برخی از غذاها پیدا می کنند (ویار) نیز همین است که جنین آن ها چنین غذایی را نیاز دارد و نیاز او به مادر منتقل می شود. روایات متعدّدی از سوی پیشوایان معصوم (ع)، مسأله تغذیه مادر را مطرح کرده که به دو روایت از پیامبر (ص) بسنده می کنیم؛۱- «اطْعِمُوا حَبالاکُمُ السَّفَرْجَلَ فَانَّهُ یُحْسِنُ اخْلاقَ اوْلادِکُمْ» به زنان باردارتان «به» بخورانید که اخلاق فرزندانتان را نیکو می کند.۲- «اطْعِمُوا حَبالاکُمُ اللُّبانَ فَانَّ الصَّبِیَّ اذا غُذِّیَ فی بَطْنِ امِّهِ بِاللُّبانِ اشْتَدَّ قَلْبُهُ وَ زیدَ عَقْلُهُ...» به زنان حامله، کندر بخورانید که کودک، وقتی در شکم مادر، کندر تغذیه کند، دلش محکم و خِرَدش افزون می گردد.
هنگام زایمان
زایمان و نوزاد در اسلام، آداب خاصّی دارند که برخی واجب و برخی مستحب است؛ ما در این جا به بیان آداب مهم بسنده می کنیم.
زایمان
...
نخستین حق کودک، «حقّ حیات» است که با استقرار و انعقاد نطفه در رحم مادر، شروع می شود و پدر و مادر موظّفند چنین حقی را به رسمیت بشناسند و از موجودیت کودک بالقوه خویش صیانت کنند.مهم ترین وظایف پدر و مادر، در این راستا عبارت است از؛
امنیت و تغذیه کافی
مادر باید در دوران بارداری از امنیت و تغذیه سالم برخوردار باشد، تا سلامت و رشد جنین را تأمین کند؛ تأثیر امنیت جسمی و روحی مادر بر جنین، امری محسوس و غیر قابل تردید است و نیازی به بحث نیز ندارد. درباره تغذیه مادر نیز سخن فراوان است.دستور کلّی، تغذیه کافی و استفاده از غذاها و میوه های مقوّی و خوشبو وانواع ویتامین های مورد نیاز است و راز این که بانوان باردار، میل شدید به برخی از غذاها پیدا می کنند (ویار) نیز همین است که جنین آن ها چنین غذایی را نیاز دارد و نیاز او به مادر منتقل می شود. روایات متعدّدی از سوی پیشوایان معصوم (ع)، مسأله تغذیه مادر را مطرح کرده که به دو روایت از پیامبر (ص) بسنده می کنیم؛۱- «اطْعِمُوا حَبالاکُمُ السَّفَرْجَلَ فَانَّهُ یُحْسِنُ اخْلاقَ اوْلادِکُمْ» به زنان باردارتان «به» بخورانید که اخلاق فرزندانتان را نیکو می کند.۲- «اطْعِمُوا حَبالاکُمُ اللُّبانَ فَانَّ الصَّبِیَّ اذا غُذِّیَ فی بَطْنِ امِّهِ بِاللُّبانِ اشْتَدَّ قَلْبُهُ وَ زیدَ عَقْلُهُ...» به زنان حامله، کندر بخورانید که کودک، وقتی در شکم مادر، کندر تغذیه کند، دلش محکم و خِرَدش افزون می گردد.
هنگام زایمان
زایمان و نوزاد در اسلام، آداب خاصّی دارند که برخی واجب و برخی مستحب است؛ ما در این جا به بیان آداب مهم بسنده می کنیم.
زایمان
...
wikifeqh: حقوق_کودک