[ویکی فقه] در چند سده اخیر، بویژه از زمانی که اعلامیه جهانی حقوق بشر به امضا رسید و این اصطلاح، بر سر زبان غربیان افتاد، گاه در میان آنان، سخن از ناسازگاری دین اسلام با حقوق انسان هابه میان آمد.
این امر، در دوران سیاست زده ما نمود بیش تری پیدا کرده و بر همین اساس، کم تر روز یا هفته ای است که از سوی این و آن، این انجمن و آن گروه، به اسلام و مسلمانان ، خرده گرفته نشود و جامعه ها و انجمن های غربی، زبان به بدگویی نگشایند و مسلمانان را متهم به نادیده انگاشتن، پایمال کردن و شکستن حقوق بشر نکنند.نیز در چند سال پسین، شاهد تلاش فراوان کسانی بوده ایم که بر آن بوده اند فقه را مجموعه ای خشک و بیگانه با اخلاق و معنویت بشناسانند؛ مجموعه ای که تنها با زبان ( تکلیف ) سر و کار دارد و ( حق ) انسان ها را بَر نمی تابد.و این در حالی است که کاووش گر با انصاف، با نگاهی به آموزه ها و متون فقه اسلامی ، به خوبی در می یابد، نه تنها حقوق بشر و کرامت انسانی، به زیباترین وجه، درکانون توجه اسلام است، و اسلام برای آن دل می سوزاند، تلاش می ورزد و پیروان خود را وامی دارد که آن را پاس دارند، که حقوق چهارپایان ؛ بلکه درختان و گیاهان نیز در این آیین، جایگاه ویژه دارد و هیچ گونه آسیب به این جایگاه را بَر نمی تابد.ما در این نوشتار، با بهره گیری از کتاب ها و متن های فقهی، به ارزیابی و بررسی حقوق جانداران و چهارپایان می پردازیم و با یادکرد نمونه هایی روشن در این باره، می نمایانیم فقه با این که با زبان (تکلیف) سخن می گوید، از زیباییها، جلوه هاو نکته های اخلاقی نیز برخوردار است و پیوندی استوار با مقوله (حق) حتی (حق حیوان) دارد.
اهمیت حق حیوان در فقه
اهمیت حق حیوان در فقه اسلامی ، تا آن جاست که شماری از فقیهان، در پاره ای موردها، آن را در زمره ( حق الله ) دانسته اند.
← غیر سودمند
بخش مهم سخنان فقیهان در پیوند با چارپایان، ناظر بر حق زندگی برای آنان و پافشاری بر بایستگی نگهداشت این حق بر انسان هاست.در زیر به یادکرد چند نمونه از این سخنان می پردازیم:
← شهید ثانی
...
این امر، در دوران سیاست زده ما نمود بیش تری پیدا کرده و بر همین اساس، کم تر روز یا هفته ای است که از سوی این و آن، این انجمن و آن گروه، به اسلام و مسلمانان ، خرده گرفته نشود و جامعه ها و انجمن های غربی، زبان به بدگویی نگشایند و مسلمانان را متهم به نادیده انگاشتن، پایمال کردن و شکستن حقوق بشر نکنند.نیز در چند سال پسین، شاهد تلاش فراوان کسانی بوده ایم که بر آن بوده اند فقه را مجموعه ای خشک و بیگانه با اخلاق و معنویت بشناسانند؛ مجموعه ای که تنها با زبان ( تکلیف ) سر و کار دارد و ( حق ) انسان ها را بَر نمی تابد.و این در حالی است که کاووش گر با انصاف، با نگاهی به آموزه ها و متون فقه اسلامی ، به خوبی در می یابد، نه تنها حقوق بشر و کرامت انسانی، به زیباترین وجه، درکانون توجه اسلام است، و اسلام برای آن دل می سوزاند، تلاش می ورزد و پیروان خود را وامی دارد که آن را پاس دارند، که حقوق چهارپایان ؛ بلکه درختان و گیاهان نیز در این آیین، جایگاه ویژه دارد و هیچ گونه آسیب به این جایگاه را بَر نمی تابد.ما در این نوشتار، با بهره گیری از کتاب ها و متن های فقهی، به ارزیابی و بررسی حقوق جانداران و چهارپایان می پردازیم و با یادکرد نمونه هایی روشن در این باره، می نمایانیم فقه با این که با زبان (تکلیف) سخن می گوید، از زیباییها، جلوه هاو نکته های اخلاقی نیز برخوردار است و پیوندی استوار با مقوله (حق) حتی (حق حیوان) دارد.
اهمیت حق حیوان در فقه
اهمیت حق حیوان در فقه اسلامی ، تا آن جاست که شماری از فقیهان، در پاره ای موردها، آن را در زمره ( حق الله ) دانسته اند.
← غیر سودمند
بخش مهم سخنان فقیهان در پیوند با چارپایان، ناظر بر حق زندگی برای آنان و پافشاری بر بایستگی نگهداشت این حق بر انسان هاست.در زیر به یادکرد چند نمونه از این سخنان می پردازیم:
← شهید ثانی
...
wikifeqh: حقوق_حیوانات